آیا جرم گیری دندان را خراب میکند

آیا جرم گیری دندان را خراب میکند

آیا جرم گیری دندان را خراب میکند

جرم دندان یکی از مشکلاتی است که اغلب بیشتر افراد در طی دوران زندگی خود تجربه خواهند نمود. فقط کافی است مقابل آینه بایستید و شرایط دندان‌های خود را بررسی و ارزیابی کنید. اگر یک‌ لایه رسوبی مایل به رنگ قهوه‌ای‌ را بر روی سطح دندان‌های خود مشاهده کردید در این شرایط بایستی مطمئن شوید که مبتلا به جرم دندان‌ شده‌اید. این مسئله نه‌ فقط موجب پوسیدگی دندان‌ها شده بلکه دهان شما را بدبو می کند به همین علت است که جرم‌ گیری دندان اهمیت بسیاری خواهد داشت؛ اما احتمال دارد این پرسش برای شما نیز به وجود آمده باشد که آیا جرم‌ گیری دندان می تواند ضرر داشته باشد؟

در این مطلب از سایت کلینیک دندانپزشکی تجریش قصد داریم همه نکات بسیار مهم از جمله مزایا و معایب جرم‌گیری دندان و همچنین مراحل انجام آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا با تصور درست نسبت به اجرای این اقدام زیبایی به منظور بهبود شرایط دندان‌ها تصمیم‌گیری کنید. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

منظور از جرم‌ گیری دندان چیست؟

امکان دارد شما یکی از کسانی باشید که مبتلا به جرم‌ دندان شده‌اید و این مسئله شما را نگران می‌کند؛ اما خوشبختانه روش های متعددی جهت جرم‌ گیری دندان وجود دارد که کمک می‌کنند شما دوباره از داشتن دندان‌های زیبا و تمیز لذت ببرید. پزشکان به کمک ابزار‌های دستی و یا به کمک ابزار‌های اولتراسونیک به منظور نابود کردن جرم و رسوب دندان‌ها اقدام خواهند کرد. رایج‌ترین و معمول ترین متد جهت جرم‌ گیری دندان، استفاده از قلم جرم‌ گیری دندان است که به‌ شکل دستی صورت خواهد گرفت؛ اما یکی دیگر از متد ها، قلم اولتراسونیک است که در آن از ارتعاشات صوتی جهت پاک کردن جرم‌ها و رسوب روی دندان‌ها استفاده می‌شود.

علل ایجاد جرم دندان

اگر چند روز مسواک زده نشود و لایه های غذایی روی دندان بنشینند، با زدن مسواک تمام آن ها نابود می شود، اما اگر فاصله زمانی و عمر این لایه ها به چند ماه و یا چند سال برسد، دیگر به راحتی و سادگی نمی شود از شر آن ها خلاص‌ شد. به‌ گونه ایی که زردی آن ها بر روی سطح دندان باقی خواهد ماند و ظاهری زشت ایجاد می کند.

علاوه‌ بر کسانی که‌ در مراقبت‌ از دندان های‌ خود کم کاری می کنند، موارد دیگری هم‌ وجود دارند که‌ به‌ این معضل گرفتار می شوند. کسانی که سیگاری و مصرف کننده مواد مخدر هستند، بسیار زیادتر از دیگر اشخاص به جرم گیری دندان احتیاج دارند. علاوه‌ بر اشخاص سیگاری و مصرف کنندگان مواد مخدر، افرادی که بیش‌ از حد چای می نوشند نیز به جرم دندان دچار می شوند.

بهتر است بدانید که‌ بجز مواد غذایی، حتی خود بزاق دهان نیز باعث زیاد شدن جرم بر روی سطح دندان ها می شود. پس اگر حتی برای‌ مدتی غذا هم‌ نخوریم، باز هم جرم ها بر روی سطح دندان ها می نشینند.

انواع جرم گیری دندان

بسته به میزان پلاک و جرم دندان‌های شما، متخصص یکی از انواع جرم گیری دندان را صورت می‌دهد. در ادامه این موارد را بررسی و ارزیابی می‌کنیم.

  • جرم گیری دندان پروفیلاکسی

کلمه پروفیلاکسی به معنی «جلوگیری از بیماری» است. در نهایت در این نوع جرم گیری دندان‌ های سالم را تمیز می‌کنند تا از اول به هر نوع پوسیدگی یا بیماری لثه پیشگیری شود. در این متد با استفاده از جرم گیری دندان یا جریان آب، هر نوع پلاک یا جرم را از جلو، پشت و اطراف دندان‌ها پاک می‌کنند. بیشتر کسانی که جهت جرم گیری دندان مراجعه می‌کنند، به این نوع جرم گیری احتیاج دارند. به ویژه کسانی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهند و هر شش ماه یکبار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می‌کنند.

  • جرم گیری ریشه

از جرم گیری و پاکسازی ریشه به منظور پاک‌کننده عمیق نیز یاد می‌شود. از این متد جهت تمیز کردن دندان‌ها و پاکت لثه استفاده می‌شود تا التهاب لثه و پریودنتیت درمان شود. تمیز کردن عمیق لثه اصولا در یک جلسه دندانپزشکی صورت می‌گیرد اما پاکسازی عمیق پریودنتیت احتمال دارد بسته به شدت، به جلسات گوناگون و بی‌حسی موضعی احتیاج داشته باشد. در این تکنیک علاوه بر تمیز کردن سطح دندان، زیر خط لثه نیز پیشگیری می‌شود. جرم‌های به وجود آمده در این قسمت باعث می‌شوند تا لثه از دندان فاصله بگیرد و سریع ملتهب شود. با این متد، لثه مجدد به دندان می‌چسبد و پاکت های لثه از بین می‌روند.

  • جرم گیری پریودنتال

این تکنیک نیز جهت درمان بیماری‌های لثه صورت میگیرد. در این روش نیز سطح دندان‌ها از جرم تمیز می‌شوند و پاکت های لثه نیز جرم گیری می‌شوند. از این روش نیز بسیار استفاده می‌شود زیرا بیماری‌های لثه زود گسترش پیدا می‌کنند و اگر به طور مؤثر درمان نشوند، بدتر خواهند شد.

  • پاکسازی دیدمان

این متد را می‌توان سنگین ترین نوع جرم گیری دانست. اصولا هنگامی از این متد استفاده می‌شود که پلاک و جرم بسیار زیادی در دهان ایجاد شده باشد. کسانی که جهت مدت بسیار زیادی از مسواک استفاده نکنند، نخ دندان نکشند و به دندانپزشک مراجعه کنند، معمولا به این نوع جرم گیری نیاز پیدا می‌کنند. هنگامی که جرم‌ها بسیار مستحکم شده‌اند، از یک ابزار الکتریکی به منظور شل کردن تاتارها استفاده می‌شود. هنگامی که پلاک و تاتارها برداشته شدند، جرمگیری پروفیلاکسی صورت می‌گیرد.

مراحل جرم گیری دندان

در این قسمت مراحل اجرای جرم گیری دندان را برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم:

  • معاینه اولیه

پیش از شروع روند جرم گیری، متخصص دندان‌های شما را معاینه و بررسی می‌کند. با یک آینه کوچک همه دندان‌ها را مشاهده می کنند تا التهاب یا مشکل دیگری وجود نداشته باشد. با وجود برخی از مشکلات نمی‌توان عملیات جرم گیری را انجام داد؛ بعد متخصص بایستی در این زمینه مطمئن شود.

  • از بین بردن پلاک و تارتار

در این مرحله از یک جرم گیر به منظور از بین بردن پلاک و جرم نواحی پیرامون خط لثه و همچنین بین دندان‌ها استفاده می‌شود. احتمال دارد صدای خراشیده شدن را بشنوید اما نترسید و نگران نباشید زیرا صدایی طبیعی است. هر چه درصد پلاک و تارتار بیشتر باشد، زمان زیادتری هم جهت خراشیدن یک نقطه احتیاج است.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از تشکیل پلاک و تبدیل شدن آن به تارتار پیشگیری می‌کند. هنگامی که روی دندان‌ها تار تار بسته شود، تنها در کلینیک دندان‌پزشکی می‌توان آنان را حذف کرد. بنابراین زیادتر مسواک بزنید و دندان خود را تمیز کنید تا احتیاج به انجام این کار نباشد.

  • تمیز کردن دندان با مسواک برقی قوی

بعد از این که دندان‌ها کاملا تمیز شدند و همه تاتارها و جرم‌ها برداشته شدند، دندان‌پزشک با یک مسواک برقی قدرتمند، دندان شما را تمیز می‌کند. در این مرحله همچنین صدای ساییده شدن دندان را می‌شنوید. احتمال دارد کمی ترسناک به نظر برسد اما هیچ گونه مشکلی بوجود نمی آید و این کار به منظور تمیز کردن عمقی دندان و از بین بردن جرم‌ها صورت می‌گیرد. در جرم گیری دندان از نوعی خمیر دندان استفاده می‌شود که بو و طعمی مانند خمیر دندان معمولی دارد.

  • نخ دندان کشیدن تخصصی

کاملا درست است که شما می‌توانید با نخ دندان کشیدن در خانه خود، از بیشتر جرم‌ها و تاتارها پیشگیری کنید. اما نخ دندان کشیدن تخصصی بهترین تکنیک به منظور از بین بردن جرم‌ها است. متخصص دندان‌پزشک می‌تواند همه نقاط دهان شما را به خوبی مشاهده کند و بین دندان‌ها را به طرز صحیح تمیز کند. گاهی وقت ها اندکی از جرم‌ها به شکلی مستحکم می‌شوند که احتمال دارد با یک مسواک نرم و معمولی هم موجب خونریزی لثه شوند. متخصص دندان‌پزشک می‌تواند با نخ دندان کشیدن تخصصی این جرم‌ها را از بین ببرد.

  • شستشو

بعد از اجرای این کارها بایستی دهان خود را بشویید. اصولا متخصص دندان‌پزشک به شما فلوراید مایع می‌دهد تا از شر هر گونه آلودگی راحت شوید.

  • فلوراید تراپی

آخرین مرحله، فلوراید تراپی است. این مرحله موجب می‌شود دندان‌های شما تا چند ماه در مقابل پوسیدگی محافظت شوند. احتمال دارد ژلی که در این مرحله استفاده می‌شود، طعم بخصوصی داشته باشد یا حتی متخصص از شما سوال بپرسد که چه طعمی را ترجیح می‌دهید. بعد خمیر یا ژلی چسبنده را روی دندان شما قرار می‌دهد. اصولا این ماده بایستی به مدت یک دقیقه روی دندان‌ها بماند. بعد دهان شما شستشو داده می‌شود. احتمال دارد از وارنیش فلوراید نیز استفاده شود. این ماده در تماس با بزاق محکم می‌شود. در نهایت می‌توانید بلافاصله بعد از اجرای این کار غذا بخورید یا نوشیدنی بنوشید. بنابراین احتیاجی به صبر کردن چند ساعته ندارد.

  • دیگر مراحل جرم گیری دندان

صلاح است تا دو مرتبه در سال جهت جرم گیری دندان به کلینیک دندان‌پزشکی مراجعه کنید. البته با در نظر گرفتن معایناتی که متخصص دندان‌پزشک صورت می‌دهد، شاید احتیاج به انجام کارهایی دیگر هم باشد. احتمال دارد در هنگام معاینه و بررسی متخصص مشکلات دیگری را تشخیص دهد یا متوجه شیارهای بسیار عمیق روی دندان کودک شود و توصیه کند جهت پیشگیری از پوسیدگی از سیلانت فیشور استفاده کنید.

مهم‌ترین مزایای جرم‌ گیری دندان

برای اینکه متوجه شوید آیا جرم‌گیری دندان ضرر دارد یا خیر بهتر است نگاهی به مزایای این روش داشته باشید تا متوجه شوید که این کار چگونه می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌ها و همچنین زیبایی بیشتر دندان‌های شما کمک کند:

  • حفظ سلامت دندان‌ها

زمانی که جرم بر روی دندان‌ها تشکیل می‌شود، شرایط برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها بر روی دندان‌ها فراهم شده و در نتیجه درصورتی‌که این لایه برداشته نشود، شما زودتر از موعد دچار پوسیدگی دندان‌ها خواهید شد.

  • برطرف شدن بوی بد دهان

آیا می‌دانید چرا کسانی که دچار جرم دندان هستند دهان بدبویی دارند؟ وجود این جرم که مجموعه‌ای از مواد غذایی انباشته شده بر روی دندان‌هاست شرایط را برای رشد باکتری‌ها فراهم خواهد کرد؛ بنابراین پوسیده شدن مواد غذایی بر روی دندان‌ها توسط باکتری‌ها باعث تولید بوی بد شده و درصورتی‌که این جرم ماندگار شود بوی بد دهان شما نیز دائمی خواهد شد.

  • حفظ سلامت قلب و عروق

کسانی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند باید زودتر از دیگران نسبت به جرم‌گیری دهان و دندان اقدام نمایند. کوچک‌ترین عفونت در ناحیه لثه باعث آسیب به قلب خواهد شد؛ بنابراین شما نه‌تنها باید به بهداشت دهان از طریق مسواک و نخ دندان اهمیت داده بلکه درصورتی‌که کوچک‌ترین علائم جرم را بر روی دندان‌های خود مشاهده کردید باید سریعاً به متخصص مراجعه کنید تا قبل از بروز عفونت و انتقال آن از طریق جریان خون به قلب، اقدامات لازم جهت جرم‌گیری انجام گیرد.

  • جلوگیری از درمان‌های هزینه‌بر

کافی است مقایسه‌ای بین هزینه جرم‌گیری دندان با هزینه‌ ترمیم دندان ناشی از پوسیدگی داشته باشید. جرم‌گیری تنها یک روش بسیار ساده و البته کم‌ هزینه است که کمک می‌کند با برداشتن لایه رسوبی روی دندان‌ها، خطر پوسیدگی دندان برطرف گردد؛ اما درصورتی‌که این جرم پیشروی کند، به بافت دندان آسیب وارد شده و در نتیجه نیاز به ترمیم و حتی در بعضی موارد عصب‌کشی‌ دندان خواهد بود. به همین دلیل است که اگر شما سریع‌تر برای جرم‌گیری اقدام کنید قطعاً از هزینه‌های سنگین برای ترمیم دندان نیز جلوگیری خواهد شد

معایب جرم‌ گیری دندان

برای اینکه بتوانیم در مورد هرکدام از روش‌های درمانی دهان و دندان تصمیم گیری کنیم باید با مزایا و معایب آن‌ها آشنا باشیم. مهم‌ترین معایب جرم‌ گیری دندان عبارت‌اند از:

اولین و مهم‌ترین عیب جرم‌ گیری دندان، افزایش حساسیت دندان‌ها خواهد بود. تمام کسانی که جرم‌گیری دندان را انجام داده‌اند از افزایش درد و حساسیت دندان تا چند ماه گلایه خواهند داشت. البته این عارضه کاملاً طبیعی بوده و بعد از چند هفته برطرف خواهد شد.

عیب دیگر جرم‌ گیری دندان، خطر بروز عفونت است. البته این مشکل برای افرادی رخ می‌دهد که ذاتاً سیستم ایمنی ضعیفی دارند. بهتر است جرم‌گیری دندان را تحت نظر متخصص حرفه‌ای و در کلینیک‌های معتبر انجام دهید تا از استریل بودن تجهیزات مورد استفاده مطمئن شوید.

اگر پزشک در زمان جرم‌ گیری دندان مهارت کافی نداشته باشد، پس‌روی بیش‌ از اندازه و تحلیل لثه رخ خواهد داد.

آیا جرم‌ گیری دندان ضرر دارد؟

اکنون‌که توضیحات کامل در مورد چگونگی انجام جرم‌ گیری دندان، مزایا و معایب این روش ارائه شد، نوبت به پاسخ این پرسش می‌رسد که آیا جرم‌ گیری دندان ضرر دارد یا خیر. در یک جمع‌بندی کلی لازم است این نکته را بیان کنیم که جرم‌ گیری دندان یک روش کاملاً ایمن و استاندارد برای محافظت از دندان‌ها و لثه‌ها بوده و از طریق برداشتن لایه رسوب ناشی از مواد غذایی بر روی دندان‌ها، به حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان کمک خواهد کرد.

با توجه به اینکه مزایای این روش نسبت به معایب با آن بیشتر بوده و از طرفی جرم‌ گیری دندان تاثیر غیرمستقیم بر سلامت قلب و عروق ‌خواهد داشت، بنابراین در پاسخ باید بگوییم که نه‌تنها جرم‌گیری دندان ضرر نداشته بلکه انجام آن جزء یکی از امور بسیار واجب برای کسانی است که دچار این مشکل شده‌اند. البته برای اینکه بتوانید از معایب جرم‌ گیری دندان در ‌امان بمانید باید بهترین دندانپزشک در این زمینه را پیدا کنید. عملکرد متخصص کمک می‌کند نه‌ تنها دچار عفونت و پس‌روی بیش‌ از اندازه لثه نشوید بلکه از مزایای جرم‌گیری دندان نیز بهره‌مند خواهید شد.

جرم گیری دندان
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – جرم گیری دندان

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

نمی‌توان گفت جرم گیری دندان کاری دردناک است. ممکن است در حین جرم گیری متوجه فشار وارد شده به دندان‌ها شوید و تراشیده شدن جرم‌ها را به خوبی‌ حس کنید. علاوه بر این، گاهی احساس قلقلک به فرد دست می‌دهد؛ اما هر چه باشد، نمی‌توان آن را کاری دردناک و طاقت‌ فرسا دانست. اگر نیاز به جرم گیری بسیار عمیق باشد، پزشک ممکن است از بی‌حسی موضعی استفاده کند. وقتی خط لثه بی‌حس شود، دیگر چیزی را حس نخواهید کرد. گاهی ممکن است زخم‌های جزئی پس از انجام این کار ایجاد شود که به سرعت خوب می‌شوند. در جرم گیری های عمیق نیز ممکن است لثه کمی متورم شود، قرمزی دیده شود و مقدار کمی خونریزی داشته باشید. این عوارض معمولاً خفیف بوده و در عرض چند روز از بین می‌روند. در موارد درد شدید، می‌توانید از مسکن استفاده کنید.

بعد از جرم گیری دندان

بلافاصله بعد از جرم گیری دندان به موارد زیر توجه کنید:

  • دهان و دندان ها را با آب نمک ولرم و رقیق (یک لیوان آب ولرم و یک چهارم قاشق چایخوری نمک) حداقل دو تا سه بار در طول روز شستشو دهید.
  • اولین مسواک بعد از درمان با ملایمت زده شود. محل درمان را با مسواک نرم و به آرامی مسواک کنید.
  • از خوردن غذاهای ادویه دار و تند ، داغ خودداری کنید.
  • از مصرف غذا های سفت ، غذا ها و نوشیدنی های رنگی خودداری کنید .
  • حداقل تا سه روز از مصرف سیگار ، قلیان و الکل خودداری کنید .
  • قبل و بعد از جرم گیری از دهانشویه ای که پزشکان تجویز کرده استفاده کنید .(زمان استفاده از دهان شویه را از پزشکان بپرسید.)

*در صورتی که پس از جرم گیری خونریزی مختصری در ناحیه لثه داشتید جای نگرانی ندارد ، اما در صورتی که خونریزی شدید و ادامه دار بود،

عوارض جرم گیری دندان

به طور کلی نمی‌توان به قطع مواردی را برای مضرات جرم گیری دندان بیان کرد، زیرا این روش درمانی با درصد بالایی موفقیت همراه است. با این وجود می‌توانیم موارد را در نظر داشته باشیم:

  • تورم لثه

تورم لثه در این روش درمان مخصوصاً برای افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، می‌توانند به دلیل نازک شدن پوست لثه ایجاد شود که البته این عارضه در شرایط جرم گیری نادرست رخ می‌دهد.

  • عفونت

عفونت در زمانی رخ می‌دهد که بدن شما دارای سیستم ایمنی ضعیفی باشد. همچنین اگر بهداشت دهان و دندان به‌شدت ضعیفی داشته باشید، یعنی به دلیل داشتن لثه‌های بسیار حساس ممکن است تا با خونریزی در زمان درمان و تا حدود یک هفته بعد از درمان در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روبرو شوید. اگر توجهی به این ماجرا نداشته باشید و مسواک زدن و استفاده از دهان‌شویه را کنار بگذارید، احتمال بروز عفونت نیز وجود دارد.

هزینه جرم گیری و بروساژ دندان

برای در نظر گرفتن قیمت جرم گیری دندان باید مواد متعددی را مد نظر قرار داد. از جمله این موارد هزینه های تصویر برداری، تخصص و مهارت دندانپزشک و هزینه هایی که در خصوص جرم گیری عمیق دندان وجود دارد. در رابطه با هزینه های تصویربرداری باید گفت که همه ی افراد مجبور به عکس برداری نیستند و با توجه به شرایط دهان و دندان خود، دندانپزشک این تشخیص را می دهد. باید این را در نظر داشته باشید که اگر شرایط جرم دندان هایتان وخیم باشد و دچار خونریزی های لثه باشید، شاید لازم باشد تا بیشتر از یک بار دندان های خود را جرم گیری کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره هزینه جرم گیری دندان، با کلینیک دندانپزشکی خود تماس بگیرید.

آیا بیمه تعرفه ای بابت جرم گیری دندان به بیمه شدگان خود ارائه می دهد؟

با توجه به این موضوع که جرم گیری دارای کاربرد درمانی بوده و به منظور زیبایی صورت نمی گیرد، بیشتر بیمه های درمانی هزینه ای را بابت آن تقبل می کنند. برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، باید با بیمه درمانی خود هماهنگی لازم را انجام دهید و بعد از جرم گیری دندان های خود، رسید مربوطه را تحویل بگیرید.

سؤالات متداول

1-آیا جرم گیری مینای دندان را از بین می‌برد؟

شاید افراد بسیار زیادی این تصور را داشته باشند، اما شما باید بدانید که این روش درمانی تنها لایه سطحی از جرم روی دندان‌ها که بسیار خطرناک و مشکل ساز هستند را برداشته و هیچ گونه آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند.

2-چه مدت زمان بعد از جرم گیری و بروساژ حساسیت و درد دندان‌ها از بین می‌روند؟

این ناراحتی‌ها بعد از جرم گیری دندان حدود چند روز ادامه دارند و به مرور برطرف می‌شوند.

3-آیا جرم گیری دندان درد زیادی به همراه دارد؟

این درمان درد زیادی به همراه ندارد، با این حال بروز میزان درد جزئی بعد از جرم گیری کاملاً طبیعی بوده که به مرور و پس از چند روز از بین خواهد رفت.

4-جرم گیری دندان چه عوارضی دارد؟

این درمان ساده به نوبه خود هیچ عوارضی به همراه ندارد، اما با این وجود بروز میزانی درد و حساسیت طبیعی بوده که البته بعد از چند روز به مرور از بین می‌رود.

5-آیا انجام دادن جرم گیری خطر دارد؟

بیشتر افراد این تصور را دارند‌ که جرم گیری به‌ مینای دندان آسیب زده و باعث پوسیدگی دندان ها شده‌ ولی باید ذکر شود‌ که وجود جرم هایی‌ که روی دندان و لثه ها هستند به بافت دندان ها آسیب جدی وارد می کنند و با تجمع میکروب ها در دهان به تکثیر هم ادامه می دهند. پس وجود جرم در دهان مضر بوده‌ نه‌ از بین بردن جرم ها.

نکته‌ای که‌ باید بدانید این‌ است‌ که جرم گیری باعث حساس‌ شدن دندان شده و با برخورد کردن نوشیدنی‌های سرد و گرم به‌ آن تیر کشیده و جرم هایی که‌ تا قبل‌ از آن‌ روی دندان بودند، بعنوان عایقی عمل کرده‌ که جلوی حساسیت را گرفته و اگر این لایه جرم از روی دندان از بین برود. منجر به‌ این حالت شده و کاملا طبیعی‌ بوده ولی‌ این حساسیت فقط تا‌ چند روز بعد‌ از انجام جرم گیری وجود دارد. پس نباید نگران‌ این موضوع باشید.

6-آیا جرم گیری باعث ضعیف شدن و لق شدن دندان‌ می شود؟

از آنجا که‌ افراد در مورد جرم گیری دندان اطلاعات‌کافی ندارند، بسیار طبیعی‌ است که‌ نظریات اشتباه و شایعه‌ها را در این زمینه باور کنند. یکی‌ از این شایعه ها این‌ است که‌ با انجام عمل جرم گیری بر روی دندان ها آن ها لق خواهند شد. این‌ باور کاملا غلط است‌ زیرا با انجام این‌ عمل به‌ هیچ عنوان دندان لق نمی شود. پس‌ از آن‌ که جرم بر روی دندان می نشیند، اسیدی که‌ از جرم ها بوجود میاید، سبب می شود تا بخشی از قسمت‌های دندان نابود شود و بنابراین دندان لق بنظر بیاید. اما فرد بیمار متوجه این‌ موضوع نخواهد شد و علت آن‌ هم این‌ است که‌ حجم جرم ها به اندازه ایست‌ که دور دندان را احاطه می کند و فرد اصلا حس نمی کند که‌ بخشی از دندانش را از دست داده. ولی پس‌ از آنکه جرم گیری دندان کاملا انجام شد، جرم‌ها از بین می روند و اکنون دیگر جرمی وجود ندارد که فضای از دست رفته میان لثه و دندان را پر کند. بنابراین بسیاری این تصور را دارند‌ که جرم گیری دندان ها را لق می کند. این‌ نظر اصلا صحت ندارد و هیچ توجیه علمی برای‌ آن وجود ندارد.

7-آیا استفاده از خمیر دندان ضد جرم مفید می باشد؟

خیر، جرم با مسواک و خمیر دندان پاک نمی شود و برای‌ این منظور از دندانپزشکان باید کمک گرفت، ضمناً خمیر دندان هایی‌که به عنوان ضد جرم معرفی‌ شده اند، دارای مقادیر زیادی‌ از مواد ساینده‌ بوده و فقط رنگ و لکه‌های رسوب نموده بر دندان را که زنگ (Stain) نام دارد، تمیز می کنند و استفاده همیشگی‌ از آن ها توصیه نمی گردد. این خمیر دندان ها، بعلت دارا بودن مواد ساینده زیاد، ایجاد خراش‌های بسیار ظریف بر سطح دندان ها نموده و زمینه‌ را برای تجمع و چسبندگی بیشتر پلاک میکروبی فراهم می آورند. به‌ مرور زمان با خوردن برخی خوراکی ها بر روی دندان ها ایجاد جرم می شود که‌ باید دندان ها جرم گیری شوند، زیرا بصورت لایه‌ی زرد رنگ تشکیل می شوند و اصلا ظاهر خوبی در هنگام لبخند زدن نداشته و شما می توانید درمنزل‌ هم جرم گیری دندان انجام دهید و جرم ها را نابود کنید. انجام جرم گیری با سوزش همراه‌ بوده پس‌حتما باید دهان را ضدعفونی کرده و یک‌ روز درمیان از شوینده‌های قوی استفاده کرد تا از تشکیل شدن مجدد جرم‌ها بر روی دندان جلوگیری‌ شود.

جرم گیری دندان
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – جرم گیری دندان

نتیجه گیری

بهترین راه برای جلوگیری از خراب شدن دندان و بستن جرم، مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن است اما در عین حال بهتر است هر شش ماه به دندان‌پزشک مراجعه کنید و تا دو بار در سال دندان‌های خود را جرم گیری کنید. این روش جرم‌هایی را از بین می‌برد که شما نمی‌توانید با مسواک و نخ آن‌ها را از بین ببرید. در این مقاله به بررسی انواع جرم گیری، روش‌های انجام آن و سایر نکات مربوط به این کار پرداختیم. آیا شما هم تا کنون دندان‌های خود را جرم گیری کرده‌اید؟ اگر مایل به جرم گیری دندان هستید می توانید به کلینیک دندانپزشکی تجریش مراجعه کنید و در این کلینیک تحت درمان قرار بگیرید. لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید. ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09195979970

02191017614

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/tajrishdentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود، میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید:

tajrishdentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

تلگرام

https://t.me/clinic_elahieh

گپ

https://gap.im/join/Nzg0Nzk2ODU5NDcwNTQ2Nzk0NzY1NjIwNTg3NjY2MzQ0NTYxMDI4OTE5NTE2NjE1NjI1Mjc3OTgzMTYyNjI3MDYyNTAyNjA3MTA1NTG

سروش

https://splus.ir/clinicelahieh

ایتا

https://eitaa.com/clinicelahieh

روبیکا

https://eitaa.com/clinicelahieh

لینک نماشا:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

هزینه فلوراید تراپی کودکان
انواع مسواک ارتودنسی
علائم پس زدن ایمپلنت
بهتربن خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان
ارتودنسی خوب در کجا؟
روکش دندانی که عصب کشی شده

برچسب‌ها

ارتودنسی متحرک ارتودنسی نامرئی ارتودنسی چیست اسامی دندان های انسان اصلاح طرح لبخند انواع ارتودنسی کودکان انواع دندان انواع دندان آسیاب انواع لمینت دندان انواع کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان چیست بریج دندان جلو بریج دندان چیست حساسیت دندان به سرما درمان عفونت دندان روکش شده دندان درد در بارداری دندان درد عصبی دندان درد کودکان دندان قروچه کودکان دندان قروچه کودکان در خواب رنگ های کامپوزیت دندان روش برداشتن لمینت دندان روکش دندان چیست طول عمر کامپوزیت دندان عفونت دندان عقل علائم پوسیدگی دندان عقل عمر لمینت دندان عوارض ایمپلنت دندان عوارض لمینت دندان عوارض پر کردن دندان عوارض کامپوزیت دندان قیمت ایمپلنت دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان لمینت دندان متحرک لمینت دندان چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان معایب لمینت دندان پر کردن دندان با لیزر پر کردن دندان با مواد سفید پوسیدگی دندان عقل کامپوزیت دندان چیست

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir