از کجا بفهمیم دندان عصب کشی شده

از کجا بفهمیم دندان عصب کشی شده

از کجا بفهمیم دندان عصب کشی شده

همه افراد باید بدانند علائم به عصب رسیدن دندان چیست زیرا دندان‌ها مهم‌ترین عنصری هستند که در چهره هر فردی باعث زیبایی یا زشتی چهره می‌شوند. ما از دندان‌ها برای جویدن غذا، صحبت‌ کردن و لبخند زدن استفاده می‌کنیم. به همین دلیل مهم است که دندان‌هایی سالم داشته باشیم و بدانیم که چه زمانی دندان‌ها نیاز به عصب کشی دارند و این راه تنها از طریق اطلاع از علائم به عصب رسیدن دندان ممکن است.

در ابتدا برای آشنایی با علائم عصب کشی دندان باید بدانیم که، هر دندانی دارای پالپ است. پالپ دندان از عصب، عروق خونی و بافت همبند تشکیل شده است. پالپ دارای عملکردی مانند تشکیل عاج در پاسخ به ضربه و تغذیه و انتقال اطلاعات حسی است.

اگر پالپ دندان دچار آسیب شود، می‌شکند و باکتری‌ها شروع به رشد و تکثیر می‌کنند. این باکتری‌ها می‌توانند باعث آسیب به عصب دندان و بروز علائم به عصب رسیدن دندان شوند. حال در این مقاله از وب سایت کلینیک دندانپزشکی تجریش سعی بر این داریم که برای شما عزیزان توضیحاتی بدهیم که از کجا بفهمیم دندان عصب کشی شده است و سایر عوامل دیگر عصب کشی، بنابراین تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

عصب کشی دندان چیست؟

به طور کلی عصب کشی نوعی درمان جهت از بین بردن عفونت داخل دندان است. در طی این عمل، پالپ آلوده و عصب دندان برداشته می شود. سپس قسمت داخلی دندان ضد عفونی و تمیز می شود. در مرحله بعدی یک تاج روی دندان پر شده قرار می گیرد. دقت داشته باشید که دندانپزشکان با درمان ریشه می توانند سلامت دندان شما را بازگردانند. به این صورت دیگر نیاز به کشیدن دندان نیست. یعنی با استفاده از این روش، دندان عملکرد طبیعی خود را ادامه می دهد.

علائم به عصب رسیدن دندان به چه دلیلی آشکار می‌شود؟

اصولا علائم به عصب رسیدن دندان به دلیل آسیب عصبی دندان رخ می‌دهد. آسیب عصبی دندان‌ها بسیار رایج است و می‌تواند به‌دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • ترک خوردن دندان‌ها
  • مسواک زدن تهاجمی
  • پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه
  • دندان قروچه
  • سیگار کشیدن

همه این موارد می‌توانند باعث بروز علائم به عصب رسیدن دندان شوند و در چنین شرایطی باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید. به عصب رسیدن دندان، درد زیادی دارد؛ اما درمانی هم برای این مشکل وجود دارد. باید بدانید که آسیب عصبی به دندان، خودبه‌خودی از بین نمی‌رود و باید حتماً آن را درمان کنید. درمان به عصب رسیدن دندان شامل عصب کشی می‌شود.

در صورت بروز علائم نیاز به عصب کشی دندان چه باید کرد؟

زمانی که دندان به عصب می‌رسد، به عصب کشی نیاز خواهد داشت. عصب کشی یک تخصص دندانپزشکی است که با پالپ دندان، اعصاب و بافت اطراف آن سروکار دارد.

درمان عصب کشی دندان پس از بروز علائم به عصب رسیدن دندان بسیار مهم است، زیرا برای درمان دندانی انجام می‌شود که در غیر این صورت، باید کشیده شود و از نظر عملکرد، هیچ جایگزین واقعی برای دندان طبیعی شما وجود ندارد.

در اکثر مواقع، عصب کشی دندان به‌دلیل عفونت پالپ یا کانال ریشه از فعالیت باکتری‌هایی که معمولاً در دهان وجود دارند، ضروری است: با این حال، دلایل رایج دیگری برای علائم عصب کشی دندان وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • پوسیدگی دندان
  • ضربه به دندان
  • اقدامات دندانپزشکی مکرر روی دندان که باعث از بین رفتن پالپ می‌شود.
  • قرار دادن روکش روی دندانی که به‌شدت شکسته شده است
  • عدم امکان کشیدن دندان
  • حساسیت شدید به عناصر گرم و سرد

مزایای عصب كشی دندان

عصب کشی دندان دارای مزایای بسیاری است. از مهم ترین مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • از بین بردن درد
  • بهبود سلامت دهان و دندان شما
  • بازیابی سلامت دندان آلوده
  • جلوگیری از کشیدن دندان
  • طول عمر عصب كشی

در این روش برای برطرف کردن درد و بازیابی دندان، پالپ و عصب آلوده دندان برداشته شده و دندان پاکسازی و ضد عفونی می شود. همانطور که در ابتدا اشاره شد، میزان موفقیت در درمان ریشه دندان بالا می باشد. در اغلب موارد، دندان هایی که با روش عصب کشی درمان می شوند، طول عمر آنها افزایش می یابد.

عصب کشی
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – عصب کشی

علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟

حال که با نحوه به عصب رسیدن دندان و عصب کشی برای درمان آن‌ آشنا شدیم، در این قسمت می‌خواهیم علائم به عصب رسیدن دندان را معرفی کنیم:

۱. درد

یکی از علائم نیاز به عصب کشی دندان، درد شدید و مداوم دندان است. زمانی که انتهای عصب دندان آسیب دیده باشد، ممکن است درد به وجود بیاید. در چنین شرایطی، هنگام جویدن غذا یا اعمال فشار روی دندان، درد خواهید داشت. این درد نشان می‌دهد که انتهای عصب دندان آسیب دیده و تحت فشار است.

۲. تورم

تورم لثه در اطراف یک دندان خاص می‌تواند نشان‌دهنده به عصب رسیدن دندان باشد. لثه‌های سالم معمولاً به رنگ صورتی یا قرمز روشن هستند: در حالی که وقتی رنگ لثه به رنگ‌ قرمز تیره درمی‌آید، بدین معنی است که لثه‌ها، ملتهب یا حساس شده‌اند.

۳. گامبول

گامبول‌ها برآمدگی‌های کوچکی هستند که رو اطراف لثه دندان آسیب‌دیده به وجود می‌آیند. وقتی به‌طور مداوم این گامبول‌ها ظاهر می‌شوند، می‌تواند علائم به عصب رسیدن دندان باشد. برای مشاهده گامبول‌ها می‌توانید زبان خود را روی لثه بکشید یا اینکه از آیینه استفاده کنید تا آن‌ها را ببینید. از دیگر علائم گامبول‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوی بد دهان
  • ترشح چرک
  • خون‌ریزی
  • لثه‌های متورم
  • گوش درد
  • حالت تهوع و تب
  • علائم عصب کشی دندان

۴. افزایش حساسیت دندان

وقتی دندان‌ها حساس می‌شوند، می‌تواند نشانه به عصب رسیدن دندان باشد. این حساسیت ممکن است در زمان خوردن یا نوشیدن محصولات سرد یا گرم، خودش را نشان دهد. این حساسیت شامل دردی است که شاید تنها چند ثانیه طول بکشد؛ اما در برخی شرایط هم این درد از بین نمی‌رود و همچنان ادامه می‌یابد. غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، ترشی‌ها، گوجه فرنگی، میوه‌های خانواده مرکبات و غذاها و نوشیدنی‌های سرد یا گرم می‌توانند حساسیت دندان را تحریک کنند.

۵. تغییر رنگ مینای خارجی دندان

به‌طور طبیعی، رنگ مینای خارجی دندان به رنگ زرد یا خاکستری روشن دیده می‌شود. وقتی عصب دندان آسیب ببیند، این رنگ خاکستری روشن به رنگ خاکستری تیره، قهوه‌ای روشن یا حتی سیاه تغییر می‌یابد. در چنین شرایطی، باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید.

در این مقاله در مورد علائم به عصب رسیدن دندان و عصب کشی صحبت کردیم و دریافتیم که آسیب عصبی به دندان‌ها خودبه‌خود از بین نمی‌رود و باید حتماً آن را درمان کنید. درمان این مشکل، عصب کشی است که توسط دندانپزشک انجام می‌شود.

بهتر است با مشاهده هرکدام از علائم ذکرشده در این مقاله، سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید تا هرچه زودتر درمان انجام شود و درد دندان از بین برود. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید با اطلاعات ارائه‌ شده درباره علائم نیاز به عصب کشی دندان و مراجعه سریع به دندانپزشک، دندان‌های خود را از آسیب بیشتر در امان نگه‌دارید.

کلینیک دندانپزشکی تجریش با استفاده از بهترین دندانپزشکان، بهترین کیفیت را در زمینه مشاوره پیرامون علائم به عصب رسیدن دندان و عصب کشی دندان برای مراجعین عزیز ارائه می‌دهد. از طرفی با استفاده از طرح دندانپزشکی اقساطی می‌توانید با آرامش خیال دندان‌های خود را عصب کشی کنید.

عوامل موثر بر طول عمر دندان عصب کشی شده

در برخی موارد با وجود موفقیت آمیز بودن درمان ریشه، عواملی روی طول دوره درمان و طول عمر دندان تاثیرگذار است. از مهم ترین عوامل موثر در موفقیت دندان عصب کشی شده می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • در طی درمان اولیه، ریشه ای در درون دندان وجود ندارد. در صورتی که ریشه ها از دست بروند، می توان باکتری ها را نیز از بین برد. اما با این حال امکان تکثیر و ایجاد عفونت جدید وجود دارد.
  • در صورتی که در طی درمان بزاق وارد دندان شود، دندان آلوده شده و عفونت جدیدی ایجاد می شود.
  • اگر تاج دائمی به درستی در محل خود قرار نگیرد، دندان در برابر باکتری ها و سایر عوامل آلوده کننده آسیب پذیر میشود.
  • اگر به صورت و یا دندان ضربه ای وارد شود، امکان آسیب رسیدن به تاج دندان و وارد شدن باکتری ها به درون آن وجود دارد.
  • پس از انجام عصب کشی، دندان برای گذاشتن تاج آماده می شود. در صورتی که تاج به موقع روی دندان قرار نگیرد، دندان در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

نحوه افزایش ماندگاری دندان عصب کشی شده

عوامل و فاکتورهای گوناگونی روی افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده تاثیر دارد. از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • دندانپزشک حتما باید ترمیم دائمی دندان شما را انجام دهد. یعنی سلامت دندان بعد از تمیز شدن ریشه ها از کلیه باکتری ها و بقایای مواد پرکننده و نصب تاج به دست می آید. پس از این موضوع اطمینان حاصل کنید.
  • همیشه باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. یعنی حداقل 3 بار در روز باید از نخ دندان استفاده کرده و مسواک بزنید. (به ویژه بعد از غذا و پیش از خواب)
  • بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند دندان عصب کشی شده تا ابد ایمن باقی می ماند. در صورتی که امکان ایجاد حفره در آن وجود دارد. از آن جایی که در دندان عصبی وجود ندارد، در زمان بروز این مشکل هیچ دردی را احساس نخواهید کرد. به همین دلیل حتما باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کرده و به صورت منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • در صورت آبسه و یا شکستگی دندان شما احساس درد خواهید داشت. همین مسئله نشان دهنده وجود مشکلی در دندان شما می باشد. پس در صورت برخورد با چنین مشکلی به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

سوالات متداول شما عزیزان

1-علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟

به طور خلاصه برخی از علائم نیاز به عصب کشی دندان درد، تورم، تغییر رنگ مینای دندان و … است.

2-در صورت بروز علائم عصب کشی دندان، درمان چیست؟

پس از آشکار شدن هر یک از علائم به عصب رسیدن دندان، باید به دندانپزشک مراجعه شود. در این صورت دندان پزشک با انجام مراحل عصب کشی دندان آخرین راه را برای نجات دندان انجام می‌دهد.

3-آیا امکان ضعیف شدن دندان در طی زمان وجود دارد؟

بله؛ امکان ضعیف شدن دندان بنابر دلایل مختلفی وجود دارد.

4-عصب کشی دندان چه مزایایی دارد؟

از مهم ترین مزایای عصب کشی دندان می توان به از بین بردن درد، بهبود سلامت دهان و دندان شما، بازیابی سلامت دندان آلوده، جلوگیری از کشیدن دندان اشاره داشت.

5-در صورت خراب شدن دندان عصب کشی شده امکان بروز عفونت وجود دارد؟

بله؛ در صورت خراب شدن دندان عصب کشی شده امکان بروز عفونت وجود دارد.

6-در چه زمانی نیاز به عصب کشی مجدد می‌ باشد؟

بعضی از دندان‌ ها دارای چند ریشه می‌ باشند که تنها یکی از آنها آلوده است. در صورتی که ریشه‌ های باقی مانده در طی زمان آلوده شوند، به عصب کشی مجدد احتیاج پیدا خواهید کرد.

7-عدم قرارگیری تاج در محل خود سبب بروز چه مشکلاتی می‌ شود؟

اگر تاج دائمی به درستی در محل خود قرار نگیرد، دندان در برابر باکتری‌ ها و سایر عوامل آلوده کننده آسیب‌ پذیر می‌ شود.

عصب کشی
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – عصب کشی

نتیجه گیری

بیشتر اوقات یک دندان پوسیده علامتی از خود نشان نمی دهد مگر آنکه این پوسیدگی ریشه دندان را درگیر کرده باشد. یا به عبارت دیگر به عصب رسیده و نیاز به عصب کشی دندان دارد . با افزایش میزان پوسیدگی ریشه، درد دندان بیشتر شده تا جای که درد دائمی گشته و با استفاده از مسکن­ ها درد کاهش نمی­یابد. اما بهتر است قبل از رسیدن به این مرحله که با عوابقی از جمله عفونت لثه همراه است درمان ریشه آغاز شود. درمان ریشه یا به عبارتی همان عصب کشی زمانی نتیجه بخش است که دندان و لثه دارای عفونت نباشد.

بنابراین بهتر است اگر دندانتان نیاز به عصب کشی دارد تاخیر نکرده و سریعا به یک متخصص در این زمینه مراجع فرمایید.  در واقع بهترین عصب کشی به وقت ترین عصب کشی است که تحت نظر یک پزشک متبحر انجام شده باشد. اما بهتر است بدانید حتی در بهترین شرایط برای درمان ریشه، ممکن است عصب کشی جواب ندهد و شما مجبور به کشیدن دندان شوید، پس بهتر است با چکاب مرتب دندان ها و رفتن پیش دندانپزشک، نگذارید کار به عصب برسد. پیشنهاد ما برای درمان تمامی مشکلات دندان شما عزیزان کلینیک دندانپزشکی تجریش واقع در تهران است.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09195979970

02191017614

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/tajrishdentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود، میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید:

tajrishdentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

تلگرام

https://t.me/clinic_elahieh

گپ

https://gap.im/join/Nzg0Nzk2ODU5NDcwNTQ2Nzk0NzY1NjIwNTg3NjY2MzQ0NTYxMDI4OTE5NTE2NjE1NjI1Mjc3OTgzMTYyNjI3MDYyNTAyNjA3MTA1NTG

سروش

https://splus.ir/clinicelahieh

ایتا

https://eitaa.com/clinicelahieh

روبیکا

https://eitaa.com/clinicelahieh

لینک آپارات:

https://aparat.com/v/woxVJ

لینک نماشا:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

هزینه فلوراید تراپی کودکان
انواع مسواک ارتودنسی
علائم پس زدن ایمپلنت
بهتربن خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان
ارتودنسی خوب در کجا؟
روکش دندانی که عصب کشی شده

برچسب‌ها

ارتودنسی متحرک ارتودنسی نامرئی ارتودنسی چیست اسامی دندان های انسان اصلاح طرح لبخند انواع ارتودنسی کودکان انواع دندان انواع دندان آسیاب انواع لمینت دندان انواع کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان چیست بریج دندان جلو بریج دندان چیست حساسیت دندان به سرما درمان عفونت دندان روکش شده دندان درد در بارداری دندان درد عصبی دندان درد کودکان دندان قروچه کودکان دندان قروچه کودکان در خواب رنگ های کامپوزیت دندان روش برداشتن لمینت دندان روکش دندان چیست طول عمر کامپوزیت دندان عفونت دندان عقل علائم پوسیدگی دندان عقل عمر لمینت دندان عوارض ایمپلنت دندان عوارض لمینت دندان عوارض پر کردن دندان عوارض کامپوزیت دندان قیمت ایمپلنت دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان لمینت دندان متحرک لمینت دندان چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان معایب لمینت دندان پر کردن دندان با لیزر پر کردن دندان با مواد سفید پوسیدگی دندان عقل کامپوزیت دندان چیست

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir