بعد از پر کردن دندان چی بخوریم

بعد از پر کردن دندان چی بخوریم

بعد از پر کردن دندان چی بخوریم

بعد از پر کردن دندان چه بخوریم و زمان استفاده مواد غذایی بعد از پر کردن دندان به چه صورت باشد و معمولا با سپری شدن چند ساعت پس از عملیات پر كردن دندان بايستی غذا میل کنیم؟ پی از پر کردن دندان توسط متخصص دندانپزشک زیبایی به منظور فیکس شدن و مستحکم شدن مواد ترمیمی مدت زمانی احتیاج است که بین مواد متعدد تفاوت هایی وجود دارد در زمان مستحکم شدن مواد ترمیمی که بایستی شخص بیمار در استفاده مواد غذایی بسیار دقت کند.

اگر از آمالگام له منظور پر کردن دندان شما استفاده شده است، باید حتما چند ساعت از استفاده مواد غذایی پرهیز کنید و حتی ممکن است تا یک شبانه روز از جویدن در نواحی پیرامون دندان پر شده دوری شود. اما اگر از مواد کامپوزیتی استفاده شده است جویدن هیچ گونه ایرادی ندارد اما تا ۲۴ ساعت استفاده مواد رنگی مانند چای و قهوه را بسیار کم کنید و هر چه سریعتر دهان را بشویید. مراقبت بعد از پر كردن دندان با کامپوزیت و آمالگام، می تواند در زیبایی و حتی طول عمر استفاده از دندان پر شده اثرات بسیاری داشته باشد. جهت جواب دادن به این پرسش که بعد از پر كردن دندان چه كنيم در ادامه از وب سایت کلینیک دندانپزشکی تجریش قصد داریم توضیحاتی بدهیم لطفا مطلب را مطالعه نمایید.

پر کردن دندان چیست؟

پر کردن دندان یکی از طرح‌های درمانی به منظور برداشت انواعی از پوسیدگی‌ها است. دندان شما بدون در نظر گرفتن اینکه تا چه حد مبتلا به پوسیدگی شده باشد، احتیاج پر کردن خواهد داشت. لازم به ذکر است اگر شدت و اندازه این پوسیدگی به اندازه ای باشد که نتوان این درمان را برای آن به استفاده کرد، متخصص دندانپزشک امکان دارد به کشیدن دندان روی آورد. با در نظر گرفتن اینکه بخش پوسیده شده دندان از استحکام بسیار پایینی برخوردار است، شاید به علت کوچک‌ ترین فشاری از هم پاشیده شود. به همین علت هم پیشنهاد می‌شود پیش از اینکه پوسیدگی به تمامی قسمت تاج سرایت کند، به منظور درمان و پر کردن دندان مراجعه کنید.

پر کردن دندان جلو

دندان‌های جلوی اصولا جزو دسته معدود دندان‌هایی هستند که مبتلا به پوسیدگی می‌شوند. به همین علت هم کمتر اتفاق می افتد که یک شخص جهت پر کردن دندان جلو مراجعه کند. در حقیفت با در نظر گرفتن به درصد دسترسی شخص بیمار به این دندان‌ها، رعایت بهداشت و تمیز کردن شان کار بسیار راحتری از دندان‌های خلفی و عقبی است. اگر پوسیدگی در دندان‌های جلوی شخص دیده شود، علامت رعایت نکردن بهداشت بسیار اندک وی است. پر کردن دندان جلو با توجه به اینکه بر زیبایی شخص بیمار هم اثر گذار است، احتمال دارد احتیاج به دقت و حساسیت بیشتری داشته باشد.

به همین علت هم پر کردن دندان جلو بعضی وقت ها دشوار تر از دندان عقب خواهد بود. زیرا در دندان‌های خلفی، متخصص دندانپزشک صرفا پوسیدگی‌ها را به طور کامل حذف کرده و بعد جهت پر کردن آن اقدام می‌کند. اما در دندان‌های قدامی، بایستی بتواند شکل و فرم حدودی دندان را در بیاورد تا زیبایی شخص دچار مشکل نشود.

نحوه تشخیص نیاز به پر کردن دندان

پیش از اینکه متخصص دندانپزشک بخواهد جهت پر کردن دندان اقدام کند، بایستی معاینه و چکاپ به درستی صورت گیرد. احتمال دارد از روی ظاهر دندان بتواند پوسیدگی را تشخیص و مشخص کند. اما بعضی وقت ها هم پوسیدگی خود را ظاهر نمی‌سازد. احتمال دارد پوسیدگی در قسمت های بین دندانی وجود داشته باشد و متخصص دندانپزشک نتواند آن را مشاهده کند. اغلب وقت ها هم پوسیدگی بافت‌های زیرین مینا به وجود می آید و به هیچ وجه در ظاهر دندان مشاهده نمی‌شود. اصولا یکسری راه‌ حل هایی  وجود دارند که به تشخیص پوسیدگی و احتیاج، پر کردن دندان کمک می‌کنند:

  • حساسیت دندان بیمار

اگر دندان شخص بیمار علائمی از حساسیت را داشته باشد، به احتمال بسیار زیاد مبتلا به پوسیدگی شده است. این علائم اصولا هنگامی خود را نمایان می کند که شما با خوردن غذاهای سرد یا گرم، دردی را احساس کنید.

  • استفاده از تصاویر رادیوگرافی مناسب

با توجه به تشخیص متخصص دندانپزشک، بایستی نوع مناسبی از رادیوگرافی را جهت تشخیص پوسیدگی استفاده کند. هنگامی که پوسیدگی در دندان دیده نمی‌شود، متخصص دندانپزشک بایستی با توجه به وجود درد در شخص بیمار، تصاویر رادیوگرافی وی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

  • استفاده از نخ دندان برای پی بردن به وجود پوسیدگی

بعضی وقت ها احتمال دارد پوسیدگی در بخش های بین دندانی شخص بیمار به وجود آمده باشد. در این وقت ها و با توجه به عدم دید کافی، متخصص دندانپزشک می‌تواند از نخ دندان استفاده کند. در صورتی که نخ دندان را در این قسمت استفاده می‌کند و در شرایط ریش ریش شدن آن، احتمال وجود حتما پوسیدگی خواهد بود.

  • آسیب به پر کردگی قبلی

بعضی وقت ها احتمال دارد دندان قبلا هم با مواد پرکننده ترمیم و بازسازی شده باشد. اما متخصص دندانپزشک با معاینه دندان، متوجه آسیب به آن خواهد شد. در این شرایط بایستی جهت پر کردن دوباره و احتمالا برداشت پوسیدگی‌های زیر این مواد اقدام شود.

  • مشاهده دندان شکسته یا ترک خورده

در شرایطی که شکستگی یا ترک خوردگی در سطح دندان دیده شود، این احتمال وجود دارد که باکتری‌ها به بافت‌های زیرین نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد پوسیدگی در آن بخش شده باشند.

  • گیر کردن غذا بین دندان‌ها

بعضی وقت ها شاید متخصص دندانپزشک با پرسش هایی که از شخص بیمار می‌ پرسد، بتواند به وجود پوسیدگی پی ببرد. برای مثال، اگر مواد غذایی بیشتر رو یا بین دندان‌های خاصی گیر می‌کنند، احتمالا آن دندان مبتلا به پوسیدگی شده است.

  • مشاهده لکه‌های تیره

اصولا ظاهر پوسیدگی در بیشتر دندان‌ها، به شکل لکه‌های سیاه رنگ است. در شرایط دیدن این نوع لکه‌ها، احتمالا دندان مبتلا به پوسیدگی شده است. البته این مسله به تشخیص متخصص دندانپزشک بستگی دارد؛ زیرا در شرایط استفاده بعضی از مواد مانند شربت‌های آهن، شاید دیدن این لکه‎‌‌ها و اشتباه گرفتن شان با پوسیدگی وجود خواهد داشت.

  • درد ضربان‌دار یا تیز

اگر با خوردن مواد غذایی شیرین درد تیزی را حس می‌کنید که مدت زمان آن بسبار محدود است، شاید پوسیدگی در دندان شما به وجود آمده است.

چه کسانی نیاز به پر کردن دندان دارند؟

در صورت کلی کاندیدای مناسب برای ترمیم دندان دارای مشکلات زیر هستند:

  • دندان هایی که به هر دلیلی دچار لک شده اند و درمان نمی شوند.
  • دندان هایی که در قسمت های متعدد دچار پوسیدگی شده اند.
  • یک یا چند دندان که مبتلا به لب پر شدگی و دچار شکستگی شده باشند.
  • دندانی که مینای آن تحلیل رفته و دچار سایش شده است.
  • دندانی که اصغر قبل از آبکشی شده باشد و مجددا نیاز به ترمیم و بازسازی داشته باشد.

انواع مواد برای پر کردن دندان

برای ترمیم دندان از مواد گوناگونی استفاده می کنند که پزشک بهترین و مناسب ترین نوع آن را با توجه به عوامل گوناگون در نظر می‌گیرد. دقت داشته باشید که برای همه افراد تمام مواد مناسب نیستند و پزشک بایستیم مناسب ترین ماده را با توجه به شرایط و ضرورت های پزشکی و تخصصی موجود تعیین و مشخص کند. مواد مصرفی برای ترمیم دندان عبارتند از:

  • آمالگام
  • کامپوزیت
  • سرامیک
  • طلا
  • آمالگام

برای پر کردن دندان آمالگام یکی از قدیمی‌ترین موادی می باشد که دندانپزشکان استفاده می کردند و حتی امروز از آن بهره زیادی می برد. رنگ این نوع ماده نقره‌ای است و ترکیبی از چند نوع فلز نظیر جیوه، قلع و نقره است. جهت استفاده از مواد آمالگام بایستی قسمت سالم دندان نیز تراشیده شود تا دندانپزشک بتواند به درستی ماده را داخل دندان متصل کند.

هزینه پرکردن مربوط به این ماده بسیار مقرون به صرفه است. این ماده در مقابل سایش بسیار استقامت دارد تنها مشکلی که دارد رنگ آن است، که برای دندان هایی که در معرض دید هستند نمی توان از آن استفاده کرد. بلکه برای این دندان ها بیشتر از مواد کامپوزیتی یا چینی استفاده می کنند.

  • کامپوزیت

کامپوزیت یکی دیگر از موادی است که جهت ترمیم و بازسازی دندان از آن استفاده می کنند. معمولاً کامپوزیت ظاهری مانند دندانهای طبیعی و معمولی فرد دارد و برخلاف ماده آمالگام در هنگام استفاده از این ماده احتیاجی نیست که قسمت سالم دندان نیز تراشیده شود.

ممکن است کامپوزیت‌ ها ماده مناسبی برای پر کردن های حفره های بزرگ نباشند چون با گذشت زمان شکسته یا دچار خوردگی می شوند. آنها همچنین در اثر استفاده از قهوه ، چای یا تنباکو رنگ گرفته و لکه دار می شوند و معمولا عمری حدود 3 سال داشته در حالی که عمر مواد آمالگام بیش از 10 سال است.

  • سرامیک

سرامیک یا چینی ماده‌ ای می‌ باشد که برخلاف آمالگام یا کامپوزیت به دندان چسبانده نمی‌ شود. این ماده در لابراتوار دندانپزشکی به شیوه ای تهیه می‌شود که به خوبی بخش های پوسیده را پوشش می‌ دهد. از آنجایی که این ماده ظاهری شبیه به دندان طبیعی را ایجاد می‌ کند، همانند کامپوزیت مشخص نیست که دندان پر شده است.

سرامیک در برابر مواد نوشیدنی و رنگها مقاوم تر بوده و دیرتر لکه دار می‌ شود. این ترمیم کننده‌ های چینی عموماً بیشتر سطح دندان را در برگرفته و هزینه پر کردن دندان با سرامیک بالا است و در صورت پوسیدگی یا شکستگی قسمت بزرگی از دندان، تاج یا روکش دندان برای درمان ممکن است توصیه شوند.

  • طلا

هزینه پر کردن دندان با طلا بسیار بالا است و تنها زمانی به کار برده می‌ شود که استحکام بسیار بالا مورد نظر باشد. ترمیم طلا مشابه ترمیم سرامیکی در لابراتوار آماده می‌ شود و به افرادی پیشنهاد می‌ شود که می‌ خواهند پرکردگی مقاوم در برابر تغییر رنگ و خوردگی داشته باشند. لایه‌ های طلا به خوبی توسط بافت لثه تحمل می‌ شوند و ممکن است بیش از 20 سال ماندگاری داشته باشند.

پر کردن دندان
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – پر کردن دندان

پر کردن دندان چگونه انجام می‌ شود؟

دندانپزشک در ابتدا بی حسی موضعی انجام می دهد و سپس دندان و ناحیه اطراف را برای ترمیم بخش آسیب‌ دیده آماده می‌ کند و تراش می‌ دهد. پوسیدگی یا آسیب‌ دیدگی، با لیزر یا هندپیس دندانپزشکی برداشته می‌ شود و جرمگیری این ناحیه به منظور زدودن باکتری‌ ها یا ذرات باقیمانده پیش از تکمیل ترمیم انجام می‌ شود.

اگر پوسیدگی دندان نزدیک به ریشه باشد ممکن است ابتدا با یونومر شیشه یا رزین کامپوزیت، لایه ای روی ریشه های دندان کشیده شود تا از آن بیشتر محافظت شود چرا که در داخل ریشه عصب قرار دارد و بسیار آسیب پذیر است.

مواد پر کننده دندان، در حفره دندان قرار می‌ گیرند.

در آخر دندانپزشک دندان را پولیش می‌ کند.

آیا پر کردن دندان درد دارد؟

با توجه به گسترش استفاده از داروهای بی‌حسی در حوزه دندانپزشکی، احتمال وجود درد در حین این درمان، به حداقل می‌رسد. به همین دلیل هم نباید نگران چنین موضوعی باشید. در صورتی که از درد تزریق داروی بی‌حسی هراسان هستید، می‎‌توانید از دندانپزشک خود بخواهید تا برای شما از یک داروی بی‌حسی موضعی استفاده کند.

بعد از پر کردن دندان چه بخوریم؟

برای بررسی زمان صحیح مصرف مواد غذایی بعد از پر کردن دندان بایستی بدانید که مواد مختلف برای پر کردن دندان متفاوت است. در دو دسته کلی می توان مواد پر کننده را دسته بندی کرد. یک مورد مربوط به مواد پرکننده های سفید است که از مواد کامپوزیتی است و مورد دیگر در مورد پر کننده سیاه یا خاکستری است که این مواد از جنس آمالگام است. بایستی توجه کرد که آمالگام دارای رنگ تیره است و بهتر است در مورد دندان های پشت که کمتر در معرض دید هستند مورد استفاده قرار گیرد. آمالگام را بهتر است یک شبانه روز به طور کامل مراقبت کرد و از وارد کردن فشار به آن جلوگیری کرد زیرا با گذشت یک شبانه روز به طور کامل محکم می شود و قابلیت استفاده دارد ولی از نظر زیبایی چندان مناسب نیست. برای اینکه بدانیم بعد از پر کردن دندان توسط مواد کامپوزیتی چه بخوریم باید بدانیم که مواد کامپوزیتی بلافاصله بعد از جایگذاری و استفاده از نور آبی سخت می شوند و دندان پر شده محکم و قابل استفاده است. محدودیتی برای مصرف مواد غذایی بعد از پر کردن دندان نیست، اما باید نکات زیر را رعایت نمایید:

  • مواد غذایی خیلی سرد یا گرم تا چند ساعت پس از پر کردن دندان نخورید.
  • برای جویدن مواد غذایی از طرف دیگر دهانتان تا چند روز استفاده نمایید.
  • یخ یا شکلات سفت با دندان پر شده تا چند روز نجوید.
  • مواد غذایی سخت و چسبنده و سفت تا چند روز با دندان پر شده نخورید.
  • آجیل با دندان پر شده تا چند روز مصرف نکنید.
  • مواد غذایی اسیدی یا شیرین تا چند روز با دندان پر شده مصرف نکنید.

بعد از پر کردن دندان چه کنیم؟

هنگامی که شما دندان های خود را پر می کنید، باید مجموعه ای از اقدامات را برای رسیدن به موفقیت درمانی انجام دهید، این اقدامات بر طول عمر استفاده دندان پر شده شما می افزاید. برخی از این اقدامات به شرح زیر است:

اگر احساس درد در ناحیه ترمیم داشتید، می توانید از مسکن های مجاز و تجویزی دندانپزشک استفاده نمایید.

مواد آمالگام برای سفت و سخت شدن نیاز به زمان بالاتری نسبت به مواد کامپوزیتی دارند، بنابراین باید در فاصله زمانی بالاتر اقدام به جویدن و خوردن مواد غذایی با دندان آمالگام شده کرد. سعی نمایید پس از پر کردن دندان به ان تا یک شبانه روز فشار بالا وارد نکنید.

مواد کامپوزیتی معمولا به رنگ دندان های فرد انتخاب می گردند، برای جلوگیری از تغییر رنگ این دندان ها، باید بلافاصله بعد از کامپوزیت کردن اقدام به مصرف مواد غذایی رنگی نکنید، اگر چنین مواد غذایی را مصرف نمودید، باید بلافاصله مسواک بزنید. با گذر زمان این امر طبیعی تر شده و افراد می تواند با آرامش خاطر این مواد غذایی را مصرف نمایند.

برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان محدودیتی وجود ندارد، اما نباید به آمالگام یا کامپوزیت بخصوص در ساعات ابتدایی پس از پر کردن دندان، فشار بالایی وارد گردد.

اگر پس از پر کردن دندان در هنگام جویدن غذا به دندان های مجاور فشار آمد و احساس ناراحتی کردید، باید در سریعترین زمان ممکن به دندانپزشک خود مراجعه نموده تا با تراش دندان، شرایط را برای جویدن غذا برای شما آسان سازد.

اگر بعد از پر کردن دندان، احساس حساسیت به مواد غذایی سرد یا گرم را داشتید، نگران نشوید. این امر در برخی از موارد اتفاق افتاده و امری طبیعی است و بمرور زمان برطرف می گردد. اگر درد و حساسیت طولانی شد و به چند هفته یا ماه رسید باید به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

نگران بی حسی بعد از پر کردن دندان نباشید، این امر برای یک یا دو ساعت بعد ترمیم برقرار بوده و پس از آن برطرف می گردد.

مراقبت بعد از پر كردن دندان با كامپوزيت و آمالگام

مراقبت های انجام گرفته از دندان های فرد پر شده، می تواند بر طول عمر استفاده این دندان و شرایط زیبایی آن تاثیر فراوان داشته باشد. مواد کامپوزیتی از دسته مواد پر کاربرد برای پر کردن دندان ها به حساب آمده که زیبایی مناسبی دارند، اگر بعد از پر کردن دندان با کامپوزیت، تغییر رنگی رخ دهد، این امر می تواند بر زیبایی آن تاثیر داشته باشد. در مورد آمالگام نیز باید یکنواختی و ظاهر مناسب برای آن فراهم گردد.

رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های داده شده از طرف دندانپزشک می تواند بر سلامت و زیبایی کامپوزیت و آمالگام تاثیر فراوان داشته باشد. اگر بعد از ترمیم مشکلاتی در آن ایجاد شد، حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

پس از پر کردن دندان چه نکاتی را بایستی رعایت کرد؟

در پاسخ بایستی توجه کرد که بین مواد پر کننده تفاوت هایی وجود دارد لذا بایستی بیمار در هنگامی که از مواد آمالگام استفاده می کند تا چند ساعت از مصرف مواد غذایی جویدنی و آوردن فشار به موضع جلوگیری کند. اما در مورد مواد کامپوزیتی زمان استفاده کمتر بوده ولی بایستی بیمار از مصرف مواد غذایی رنگی نظیر چای و قهوه برای چند ساعت خودداری کند تا تغییر رنگ رخ ندهد و زیبایی با درجه بالا برای بیمار فراهم شود. بیمار بایستی با پر شدن دندانش از دندان مراقبت کند و رعایت بهداشت را رعایت کند ولی در ساعت های ابتدایی از آوردن فشار به دندان جلوگیری کند. دندانپزشک بایستی در پر کردن دندان دقت داشته باشد و هماهنگی بین دندان پر شده با سایر دندان ها رعایت شود. زیرا عدم هماهنگی می تواند باعث اختلال در غذا خوردن و رعایت نشدن جویدن صحیح و فشار به دندان پر شده و حساسیت ها و دردهای بعدی شود. ممکن است بعد از پر کردن دندان، دندانها به گرما و سرما حساسیت پیدا کنند که این امر موقت است و به مرور زمان برطرف می شود. لازم است بیمار در روزهای نخستین از آوردن فشار به دندان پر شده اجتناب کنند و از دندانپزشک خود بخواهید از مواد مناسب و با درجه کیفیت بالا برای پر کردن دندان های شما استفاده کند تا عمر پر کنندگی دندان افزایش یابد.

مدت زمان پر کردن دندان

مدت زمان پر کردن دندان بستگی به این دارد که بی‌حس شدن دندان چقدر طول می‌کشد. همچنین تعداد دندان هایی که به درمان نیاز دارند نیز، در مدت زمان پر کردن دندان تاثیر دارند. به طور کلی می‌توان گفت انجام این درمان تقریباً 15 دقیقه طول می‌کشد.

باز هم شما عزیزان می توانید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاورین ما در کلینیک دندانپزشکی تجریش تماس حاصل فرمایید و توسط مشاورین ما راهنمایی شوید.

مدت زمان بهبودی پس از پر کردن دندان

معمولا درد ناشی از وجود پوسیدگی در دندان بیمار، پس از پر کردن آن دندان از بین می‌رود. اما اگر این درد از بین نرفت، ممکن است به دلیل آزردگی خود دندان پس از اعمال مواد پرکننده باشد. در کل درد دندان شما باید پس از چند روز از بین برود، در غیر این صورت باید به دندانپزشک خود مراجعه کرده و نسبت به معاینه مجدد آن اقدام کنید.

عوارض پر کردن دندان چیست؟

گاهی اوقات برخی از بیماران از وجود برخی عوارض پس از پر کردن دندان شکایت می‌کنند. این عوارض به ندرت ممکن است برای افراد به وجود آیند. اما دانستن هر یک از عوارض زیر و دلیل به وجود آمدنشان، می‌تواند از نگرانی شما بکاهد:

  • درد طولانی مدت

این درد می‌تواند به دلیل آسیب دیدن عصب‌ها یا پالپ یا سایر بافت‌های دندان هنگام انجام این درمان توسط دندانپزشک باشد. بنابراین در صورت تجربه چنین دردی باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

  • واکنش‌های آلرژیک

اگر افراد به مواد پرکننده حساسیت داشته باشند، ممکن است عوارض ناشی این حساسیت را در دهان یا سایر قسمت‌های بدن مشاهده کنید. در صورت پی بردن به چنین حساسیت‌هایی، باید برای تعویض ماده پرکننده اقدام کنید.

  • درد در دندان‌های مجاور

این درد ممکن است به دلیل برخورد مواد پرکننده با سایر دندان‌ها ایجاد شود. در صورتی که پس از چند روز این بین نرفت، باید برای تنظیم تاج دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

عصب کشی قبل از پر کردن دندان آیا همیشه لازم است؟

در صورتی که پوسیدگی شما خیلی عمیق و وسیع باشد، نیاز به درمان ریشه خواهید داشت. معمولا زمانی که پوسیدگی به پالپ دندان برسد، احتمال نکروز و از بین رفتن قسمتی از آن وجود دارد. در این گونه مواقع و با توجه به عکس‎های رادیوگرافی، دندانپزشک ممکن است قبل از ترمیم دندان، عصب کشی آن را الزامی بداند. البته یکسری تست‌هایی هم برای بررسی نیاز به عصب کشی دندان وجود دارند که ممکن است از آنها استفاده شود. اما اینکه تصور کنید برای هر دندانی عصب کشی لازم است، یک تصور کاملا اشتباه است. اصلا به همین دلیل هم دندانپزشکان توصیه می‌کنند قبل از پیشرفت پوسیدگی، برای پر کردن آن‌ها اقدام کنید. زیرا در اکثر مواقع، پوسیدگی فقط تاج دندان را درگیر کرده است.

روکش کردن پس از پر کردن دندان آیا همیشه لازم است؟

اگر پس از برداشت پوسیدگی، دندانپزشک متوجه کاهش قابل توجهی در استحکام تاج دندان شود، ممکن است برای آن روکش هم به کار ببرد. روکش هم به زیبایی دندان شما کمک خواهد کرد و هم اینکه آن را در برابر نیروهای شدیدتر، حفظ خواهد کرد. اگر تاج دندان استحکام کافی را پس از پر کردن نداشته باشد، عملا به کار بردن مواد پرکننده بی فایده خواهد بود. به همین دلیل هم باید از روکش استفاده کنید.

پر کردن دندان
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – پر کردن دندان

سوالات متداول

در زیر چند سوال برای شما عزیزان پاسخ داده ایم که امیدواریم مفید باشد:

1-عوارض موقتی پس از پر کردن دندان کدام اند؟

پس از انجام این درمان ممکن است فرد تا چند روز عوارض زیر را تجربه کند که موقتی هستند و از بین می‌روند:

  • احساس وجود درد و آزردگی

دردی که پس از پر کردن دندان به وجود می‌‎آید، خود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در اکثر افراد این عارضه تا چند روز بیشتر دوام نمی‌آورد. اما در صورت بر طرف نشدن آن، باید برای پی بردن به علت دقیق آن، به دندانپزشک مراجعه کنید.

  • حساسیت به گرما یا سرما

ممکن است به دلیل تغییراتی که روی بافت دندان به وجود آمده است، حساسیت‌هایی نسبت به غذاهای گرم یا سرد ایجاد شود. معمولا این عارضه نیز به صورت موقتی ایجاد می‌شود.

2-ماندگاری دندان‌های پرکرده چقدر است؟

ماندگاری این نوع دندان بستگی به خود شما خواهد داشت. اگر پس از درمان و حذف پوسیدگی، نکات بهداشتی را رعایت نکنید، عمر چنین دندانی خیلی کمتر آن چیزی خواهد بود که تصور می‌کنید. اما اگر به صورت اصولی از نخ دندان و مسواک استفاده کنید، معمولا هر دندان پرکرده حدود 10 سال عمر می‌کند.

3-آیا پر کردن دندان برای آن موثر است؟

دقت داشته باشید که وجود پوسیدگی در هر دندانی، یک زنگ خطر برای گسترش آن خواهد بود. پر کردن دندان هم نوعی درمان برای جلوگیری از چنین گسترشی است که می‌تواند وضعیت سلامت دندان را در افراد بهبود بخشد. این درمان در حقیقت یک راهکار بسیار هوشمندانه برای افزایش طول عمر یک دندان پوسیده خواهد بود.

4-کدام نوع ماده پرکننده برای این نوع ترمیم بهتر است؟

بسته به اینکه کدام دندان نیاز به ترمیم دارد، ممکن است یک ماده متفاوت به کار گرفته شود. معمولا برای اکثر دندان‌ها می‌توان روی پرکننده‌های کامپوزیتی حساب باز کرد.

5-آیا پر کردن دندان، یک ترمیم دائمی است؟

با اینکه برخی از این مواد از دوام بیشتری برخوردار اند، اما اینکه تصور کنید یک چنین ترمیم‌هایی می‌توانند تا آخر عمر دوام بیاورند، یک تصور اشتباه است. اما میزان رعایت بهداشت و نوع ترمیم، تاثیر زیادی در طول عمر آن خواهند داشت.

6-آیا پر کردن بدون تزریق بی‌حسی ممکن است؟

با توجه به اینکه درد حین چنین درمانی بسیار شدید است، درمان بدون تزریق بی‌حسی تقریبا غیر ممکن است. به علاوه، زمانی که چنین روش‌های بدون دردی وجود دارند، چرا باید کسی بخواهد درد این نوع درمان را تحمل کند.

7-بی‌حسی تزریق شده تا چه مدت ادامه پیدا می‌کند؟

بسته به اینکه دندانپزشک از کدام داروی بی‌حسی استفاده کند، میزان بی‌حسی بعد از آن هم متفاوت خواهد بود. شایان به ذکر است، میزان دوز داروی بی‌حسی هم تاثیر زیادی در این مدت خواهد گذاشت.

8-آیا امکان دارد اثر داروی بی‌حسی در حین درمان از بین رود؟

معمولا پس از تزریق داروی بی‌حسی، اعصاب دندان شما به خوبی بی‌حس می‌شوند و این بی‌حسی برای مدت زمان کافی دوام می‌آورد. پر کردن دندان، درمانی نیست که زمان زیادی نیاز داشته باشد؛ احتمال بروز چنین مسئله‌ای در عمل‌های جراحی هم به شدت کم است. چرا که دندانپزشک معمولا در صورت طولانی بودن پروسه درمانی، یک دوز دیگر از دارو را تزریق می‌کند.

9-آیا احتمال کنده شدن ماده پرکننده وجود دارد؟

بله، در صورتی که مدت زمان زیادی از این ترمیم گذشته باشد، احتمال کنده شدن وجود خواهد داشت. به علاوه، خوردن مواد غذایی سفت و چبسناک نیز احتمال بروز این اتفاق را افزایش می‌دهند.

10-چند بار می‌توان برای پر کردن یک دندان اقدام کرد؟

در صورتی که ماده پرکننده بیرون آید یا هر اتفاق دیگری بیفتد، شما می‌توانید بسته به شرایط دندان تا چند بار هم برای پر کردن آن اقدام کنید. اما توجه داشته باشید که با هر بار در آمدن ماده، احتمال قابل انجام بودن درمان کم و کمتر می‌شود.

11-تفاوت پر کردن با آمالگام و کامپوزیت چیست؟

هر دوی این ماده ها برای ترمیم و پر کردن دندان ها کاربرد دارند که در ادامه تفاوت های آن ها را برای شما بیان می کنیم:

  • کامپوزیت به دلیل همرنگ بودن با دندان ها، ظاهری بسیار زیباتر دارد.
  • هزینه پر کردن دندان با آمالگام هزینه کمتری از پر کردن دندان با کامپوزیت دارد.
  • مقاومت و دوام آمالگام از کامپوزیت بیشتر می باشد.
  • احتمال بروز حساسیت با کامپوزیت از آمالگام بیشتر است.
  • برای استفاده از آمالگام، لازم است تا میزان بیشتری از حفره ی دندانی تراشیده شود.

12-از کجا بفهمم که دندانم به پر کردن نیاز دارد؟

زمانی که دندان تیر می کشد و یا دچار حساسیت های شدید و مداوم به سرما و گرما می باشد، مهترین علائم و نشانه ای است که شما برای پر کردن دندان های خود باید به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

13-علت نیاز به پر کردن دندان چیست؟

حفره‌ها دلیل شماره یک پر کردن دندان هستند، اما فراتر از آن، دندان‌های شکسته را می‌توان با مواد پرکننده کامپوزیت سفید نیز ترمیم کرد. در هر دو مورد از پوسیدگی و آسیب بیشتر به دندان جلوگیری می‌شود.

14-از پر کردن دندان در چه مواردی استفاده می‌شود؟

از پر کردن برای درمان سوراخ یا حفره کوچک در دندان استفاده می‌شود. برای ترمیم حفره، دندانپزشک بافت پوسیده دندان را برمی دارد و سپس فضا را با مواد پرکننده پر می‌کند.

15-آیا دندانپزشکان پر کردن غیر ضروری انجام می‌دهند؟

بیش از ۵۵ درصد از کلینیک‌های دندانپزشکی روزانه درمان‌های غیر ضروری را توصیه و انجام می‌دهند. درمان غیرضروری دندان باعث اتلاف وقت و هزینه بیماران می‌شود. علاوه بر این، سلامت دندان‌ها را کاهش می‌دهد. به همین دلیل باید به دنبال بهترین کلینیک دندانپزشکی باشید.

16-چند بار می‌توان یک پرکننده را تعویض کرد؟

هیچ عدد واحدی وجود ندارد که چند بار می‌توانید یک پرکننده را جایگزین کنید. معمولاً پس از بزرگ شدن سوراخ، جایگزینی پرکردگی دندان را متوقف می‌کنند. هنگامی که مواد پرکننده بیشتری نسبت به مواد دندان طبیعی داشته باشید، دندان شما دیگر استحکام کافی را ندارد.

17-معایب پر کردن چیست؟

دو خطر اصلی عفونت و آسیب برای پر کردن دندان وجود دارد. گاهی اوقات وقتی دندان را پر می‌کنند، ممکن است ماده پرکننده از دندان جدا شود و فضای کوچکی باز شود. این فضا ناحیه ای است که باکتری‌ها می‌توانند وارد آن شده و باعث پوسیدگی و عفونت بیشتر دندان شوند. پرکردن حفره نیز می‌تواند بشکند یا به طور کامل بیفتد.

18-آیا پر کردن ارزان تر از کشیدن دندان است؟

پر کردن حفره معمولاً هزینه کمتری نسبت به کشیدن دندان و سپس قرار دادن دندان مصنوعی یا ایمپلنت دارد.

نتیجه گیری

در طی مطلب در رابطه با تمامی مراقبت های بعد از پرکردن دندان توضیحات کامل و مختصری دادیم. شما عزیزان باید پس از پر کردن دندان مراقبت های لازم را در زمینه حفظ و نگهداری و همچنین برای طولانی شدن عمر دندان به توصیه های متخصص عمل کنید. اگر دندان شما دچار پوسیدگی شده از به دنبال یک کلینیک معتبر و با سابقه می گردید، می توانید به کلینیک دندانپزشکی تجریش مراجعه کنید و در این کلینیک تحت درمان بهترین متخصصین قرار بگیرید از نتایج کار در این کلینیک لذت ببرید. همچنین در این کلینیک تمامی خدمات دندانپزشکی صورت می گیرد.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09195979970

02191017614

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/tajrishdentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود، میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید:

tajrishdentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

تلگرام

https://t.me/clinic_elahieh

گپ

https://gap.im/join/Nzg0Nzk2ODU5NDcwNTQ2Nzk0NzY1NjIwNTg3NjY2MzQ0NTYxMDI4OTE5NTE2NjE1NjI1Mjc3OTgzMTYyNjI3MDYyNTAyNjA3MTA1NTG

سروش

https://splus.ir/clinicelahieh

ایتا

https://eitaa.com/clinicelahieh

روبیکا

https://eitaa.com/clinicelahieh

لینک نماشا:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

هزینه فلوراید تراپی کودکان
انواع مسواک ارتودنسی
علائم پس زدن ایمپلنت
بهتربن خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان
ارتودنسی خوب در کجا؟
روکش دندانی که عصب کشی شده

برچسب‌ها

ارتودنسی متحرک ارتودنسی نامرئی ارتودنسی چیست اسامی دندان های انسان اصلاح طرح لبخند انواع ارتودنسی کودکان انواع دندان انواع دندان آسیاب انواع لمینت دندان انواع کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان چیست بریج دندان جلو بریج دندان چیست حساسیت دندان به سرما درمان عفونت دندان روکش شده دندان درد در بارداری دندان درد عصبی دندان درد کودکان دندان قروچه کودکان دندان قروچه کودکان در خواب رنگ های کامپوزیت دندان روش برداشتن لمینت دندان روکش دندان چیست طول عمر کامپوزیت دندان عفونت دندان عقل علائم پوسیدگی دندان عقل عمر لمینت دندان عوارض ایمپلنت دندان عوارض لمینت دندان عوارض پر کردن دندان عوارض کامپوزیت دندان قیمت ایمپلنت دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان لمینت دندان متحرک لمینت دندان چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان معایب لمینت دندان پر کردن دندان با لیزر پر کردن دندان با مواد سفید پوسیدگی دندان عقل کامپوزیت دندان چیست

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir