بهترین دارو های موضعی دندان درد چیست؟

وجود پوسیدگی در دندان باعث ایجاد دندان درد و درد در لثه، فک و گونه‌ها و گوش‌ها می شود. درد دندان آزاردهنده می باشد. برای درمان دندان پوسیده یا آبسه‌ کرده روش‌های زیادی مانند: پرکردن یا عصب کشی کردن وجود دارد. اما اگر به دندان‌پزشک دسترسی ندارید و دچار دندان درد شدید در این مواقع فقط می توانید از دارو های دندان درد استفاده نمایید. دندان درد، دردی است که همه ما تا به حال دچار آن شده ایم و دسترسی به کلینیک دندانپزشکی یا متخصص دندانپزشک نداشته ایم. دندان درد به دلایل مختلفی برای شما اتفاق می افتد. یکی از دلایل عمده وجود دندان درد خرابی دندان ها می باشد، خرابی دندان ها به دلیل عدم رعایت بهداشت، مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان می باشد. اگر دندان درد شما به موقع درمان نشود باعث به وجود آمدن عارضه های دندانی بیشتری نیز می شود. اگر شما به دنبال کسب اطلاعات در خصوص داروهای موثر جهت از بین بردن دندان خود می باشید، ما در ادامه این مقاله شما را با انواع داروهای مسکن آشنا خواهیم کرد، پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

داروهای دندان درد تسکین بخش

ایجاد درد در دندان دلایل زیادی دارد مانند: پوسیدگی، عفونت دندان یا لثه و کمبود فضا برای رشد دندان عقل. شما باید برای رهایی کامل از این درد باید پس از شناسایی علت درد برای درمان آن اقدام کنید.

دارو های دندان درد جنبه تسکین موقت درد را دارند. بهتر است مصرف داروهای مسکن زیر نظر متخصص  برای شما تجویز شود. چرا که متخصص با بررسی شرایط دندانی و علت آن بهترین مسکن را برای شما تجویز می نماید.

دارو های تسکین دهنده دندان درد

۱- استامینوفن

این قرص درد دندان را کاهش می‌دهد و به‌ صورت قرص‌های ۳۲۵ و ۵۰۰ میلی‌گرمی و کپسول ۵۰۰ میلی‌گرمی در بازار موجود می باشد. استامینوفن یک قرص بسیار کاربردی در کاهش دندان درد و کاهش بدن در برای شما به همراه دارد. این دارو هیچ‌گونه عوارض جانبی به همراه نخواهد داشت. پس از مصرف این دارو احتمال خواب آلودگی وجود دارد.

۲- ایبوپروفن

این دارو قوی‌تر است و برای دردهای شدیدتر توصیه می‌شود. معمولا بعد از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه اثربخشی آن آشکار می‌شود. یکی از پرمصرف ترین داروهای کاهش دندان درد قرص ایبوپروفن می باشد.

۳- ژلوفن

ژلوفن شکل ژله‌ای ایبوپروفن است و در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرمی موجود است. ژلوفن تنها برای کاهش دندان درد، بلکه برای کاهش بدن درد و دردهای عضلانی نیز استفاده می شود.

۴- ناپروکسن

این قرص یکی از قوی ترین مسکن‌های دندان درد محسوب می شود. بهتر است مصرف این دارو از سمت متخصص برای شما تجویز شده باشد.

۵- مگافن

مگافن یکی از چندین کپسول مؤثر در کاهش درد دندان است. از آن برای کاهش سایر دردهای بدن از جمله: سردرد های میگرنی و عصبی، دردهای عضلانی و مفصلی استفاده می‌شود.

۶- نوافن

این قرص درد را سریع‌تر از سایر قرص‌ها بهبود می‌بخشد. نوافن ترکیبی از ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین است.

۷- مفنامیک اسید

مفنامیک اسید در دو دوز ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی‌گرم در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. مفنامیک اسید دندان درد شدید را به‌ طرز موثری درمان می‌کند.

درمان دندان درد با آنتی بیوتیک

یکی از دلایل دیگر ایجاد دندان درد عفونت لثه یا دندان می باشد. زمانی که باکتری‌ها از طریق شکاف یا حفره موجود در دندان وارد دندان می‌شوند، عفونت دندان نیز ایجاد می شود. آنتی بیوتیک ها سریعا درد را کاهش نمی‌دهد و با مصرف یک دوره حداقل یک‌ هفته‌ای و دوز مناسب، آنتی‌بیوتیک اثر مثبت خود را نشان می‌دهند. آنتی بیوتیک ها معمولاً برای کاهش عفونت لثه و دندان و عفونت‌های دهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما همان‌طور که برای شما بیان کردیم یکی از دلایل دندان درد وجود عفونت دندان نیز می‌باشد و همین دلیل است که مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند در کاهش دندان درد به شما کمک شایانی کند.

آنتی بیوتیک های موثر در درمان دندان درد

در زیر آنتی بیوتیک های موثر در درمان عفونت دندان را معرفی خواهیم کرد:

۱- دگزامتازون

دگزامتازون اثر ضد التهابی دارد. اما به دلیل عوارض کورتون‌ها مانند: پوکی استخوان، افزایش قند خون و چاقی، این دارو اولین انتخاب دندان‌پزشکان نیست. مصرف این دارو بهتر است توسط متخصص به شما توصیه شود.

۲- دیکلوفناک

اغلب برای درد دندان از مسکن‌های ضد التهابی و غیر استروئیدی استفاده می‌شود. دیکلوفناک متعلق به این خانواده و ازجمله داروهای دندان‌ درد تاثیرگذار است.

۳- آسپرین

این دارو تنها زمانی مفید است که همراه با آب به‌ صورت خوراکی مصرف شود نه به‌ صورت موضعی.

درمان دندان درد با داروهای مخصوص نسخه پزشک

برخی از داروها که برای رفع درد دندان استفاده می شوند. تنها با نسخه پزشکی فروخته می‌شوند و عوارض خاص خود را دارند و یا با سایر داروهای شما تداخل دارند به همین علت توصیه می شود، برای خرید و مصرف این حتما با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

داروهای موثر برای رفع دندان درد و التهاب

در ادامه به معرفی برخی از درمان‌های دارویی دندان درد می‌پردازیم:

۱- کتونال

یکی دیگر از داروهایی است که برای رفع درد دندان مفید است کتونال نام دارد. این دارو روی التهاب تاثیری ندارد و ویژگی برتر کاهش ورم ناشی از عفونت دندان است. این دارو برای کاهش درد دندان و برای زمان‌هایی که دندان مورد عمل جراحی قرار گرفته است مناسب می باشد و عملکردی ضد التهابی و بی حسی دارد و به اشکال مختلف قرص، کپسول و حتی شیاف در بازار یافت می‌شود.

۲- کتانوف

این دارو با نام‌ های دیگری مثل کتودولاک، دولاک، کتورول، کتوکام و کتوفریل هم در بازار یافت می‌شود. کتانوف بهترین مسکن موجود در بازار می باشد.

نحوه عملکرد و دوز مصرفی

این دارو به دو شکل قرص و آمپول عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نهایت میزان استفاده از قرص این دارو،۴ مرتبه در روز است.

۳- دکسکتوپروفن

این دارو برخلاف تأثیر سریعی که بر روی کاهش درد دارد از بین رفتن درد با استفاده از آن پایدار نخواهد بود و اثرات آن خیلی زود از بین می‌رود.

۴- نیمسیل

نیمسیل در دسته داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی جای می‌گیرد و علاوه بر اثرات ضد درد قوی خود برای درمان التهاب و تب نیز قابلیت استفاده دارد.

نحوه عملکرد نیمسیل

نحوه عملکرد این محلول به گونه ای است که در مدت زمان کوتاهی باعث کاهش درد می‌شود. مزیت دیگر نیمسیل این است که بیمار پس از طی کردن یک دوره درمان، تا درصد زیادی بهبود پیدا می‌کند.

موارد منع مصرف نیمسیل

این دارو برای گروه‌های مختلف، مثل افراد داری زخم معده، اشخاص حساس به مصرف آسپرین، کودکان زیر ۱۲ سال، افراد دارای مشکلات کبدی و کسانی که به دلایل متعدد دچار خونریزی هستند، مناسب نیست.

۵- تمپلگین

این دارو یک درمان رایج و کاربردی در بین دندان‌پزشکان محسوب می‌شود. مزیت اصلی این دارو، حالت ضد اضطرابی آن است و البته نباید از مزیت ضد درد بودن آن چشم‌پوشی کنیم.

داروهای دندان درد کودکان

وجود درد دندان در کودکان بسیار شایع می باشد دلیل ایجاد دندان درد در کودکان وجود دندان پوسیده یا التهاب لثه می باشد. معمولاً علت به وجود آمدن دندان درد در کودکان عدم رعایت بهداشت می‌باشد. کودکان به درستی نمی توانند، پس از مصرف مواد غذایی دندان خود را مسواک و نخ دندان بکشند. همین عامل سبب می‌شود که کودک شما دچار پوسیدگی و خرابی دندان شود. هنگامی که دندان کودک شما خراب شود باکتری ها و باقی‌مانده غذاها به دندان او نفوذ می کند و سبب عفونت ریشه و خرابی دندان می‌شود.

اگر کودک تان دندان درد دارد شما می توانید برای او کارهای زیر را انجام دهید:

۱- ابتدا به او کمک کنید تا دندان‌ هایش را نخ دندان بکشد.

۲- می‌توانید به کودک قرص استامینوفن دهید.

۳- شستن دهان کودک با آب‌ نمک ولرم

۴- دهان‌شویه آویشن یا پراکسید هیدروژن رقیق شده

۵- آن را از مصرف مواد غذایی سفت و چسبنده منع کنید.

۶- بهترین راهکار برای پیشگیری از به وجود آمدن دندان درد برای کودک شما انجام چکاب های دوره ای نزد متخصص یا کلینیک تخصصی می باشد. چرا که در این چکاب های دوره‌ای اگر کودک شما دچار آسیب، پوسیدگی و خرابی دندان باشد، متخصص در سریع‌ترین زمان اقدام به درمان آن خواهد کرد.

سخن آخر درباره دارو های موضعی دندان درد

همان‌طور که در مطالب بالا برای شما بیان کردیم، دلایل عمده دندان درد خرابی دندان می باشد. خرابی دندان به خاطر عدم رعایت بهداشت و رعایت نکردن نکات مراقبتی دندان ها می باشد. در مواقعی که دندان شما خراب یا پوسیده شده باشد تاج دندان قابل نفوذ پذیر می باشد، در این مواقع هنگام خوردن و آشامیدن نوشیدنی و باقی‌مانده غذا به داخل دندان نفوذ می کند، همین عامل سبب درد دندان شما می شود. اگر شما دسترسی به متخصص یا کلینیک دندانپزشکی ندارید بهتر است برای کاهش دندان درد خود از داروها و قرص هایی که در مطالب بالا برای شما بیان کردیم، استفاده نمایید. نکته قابل توجه این می‌باشد که مصرف هر قرص و داروی بهتر است توسط متخصص برای شما تجویز و مصرف شود. چرا که متخصص با بررسی نمودن شرایط دندانی و نوع دندان درد شما بهترین قرص مسکن را برای شما تجویز می کند. بدون داشتن هیچ گونه اطلاع از داروهایی که مصرف می‌کنید، چند کپسول را هم زمان استفاده نکنید، چرا که احتمال تداخل دارویی وجود دارد. اگر به دنبال کلینیکی معتبر جهت کاهش دندان درد خود و انجام خدمات دندانپزشکی می باشید، پیشنهاد ما به شما کلینیک دندانپزشکی تجریش زیر نظر بهترین متخصصان و کادر درمانی می‌باشد.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – دندان درد

کلینیک دندانپزشکی تجریش دارای سابقه کاری طولانی جهت درمان نمودن هر نوع عارضه دهانی و دندانی در سطح جهانی آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد. این کلینیک دارای دستگاه های به روز دندانپزشکی و کادری مجرب و متخصصانی باتجربه می باشد. تا شما در حین درمان دچار هیچ گونه استرس، اضطراب و عوارضی پس از درمان نشوید. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش لبخندی زیبا را به خود اختصاص دهید و در هنگام صحبت کردن و لبخند زدن از اعتماد به نفس بالایی برخوردار می شوید.