بیماری های مهم لثه

بیماری های مهم لثه

بیماری های مهم لثه

 بسیاری افراد هیچ نشانه‌ای از بیماری‌ های مهم لثه ندارند و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می‌کنند. تشخیص بیماری لثه سخت است اما درمان آن دشوار نمی باشد. روش‌های متعدد برای درمان بیماری های مهم لثه وجود دارد با توجه به شرایط لثه‌ و پیشرفت بیماری متغیر است. هدف از درمان بیماری های مهم لثه کنترل عفونت‌ و متوقف کردن پیشرفت بیماری است. بهداشت مناسب دهان و دندان و مصرف غذاهای سالم مراقبت در منزل است تنها راه برای درمان بیماری لثه مراجعه به دندانپزشک است. دندانپزشک باکتری‌ها را درمان کرده و بافت‌ نگهدارنده را برای جلوگیری از آسیب بیشتر بازیابی می کند. اگر شما عزیزان هم دچار بیماری های مهم لثه می باشید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید بهتر است که تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایید.

بیماری های مهم لثه چیست؟

بیماری لثه التهاب لثه‌ در اثر رشد باکتری‌ها است. این رشد باکتری ناشی از تجمع پلاک‌هایی است که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بین نمی رود. این پلاک‌ها باعث تشکیل رسوبات یا جرم‌ شده و رشد باکتری‌ باعث از بین رفتن بافت اطراف و نگهدارنده‌ دندان‌ می‌ شود. این وضعیت در صورت درمان نشدن منجر به آسیب به استخوان می‌شود. دندان‌ ها در جای خود قرار داده نمی شود و باعث لق شدن و افتادن دندان ها می‌شود.

انواع بیماری های مهم لثه

بیماری لثه دو مرحله‌ دارد. التهاب لثه و پریودنتیت. التهاب لثه مرحله‌ اول بیماری لثه است و لثه‌ها را درگیر می‌کند. اگر به موقع درمان شود قابل بازگشت خواهد بود. اگر به آن بی‌توجهی شود به مرحله جدی‌تر پریودنتیت تبدیل می شود.

 اگر هیچ علامت آشکاری نداشته باشید با این وجود مبتلا به نوعی بیماری لثه باشید فقط یک دندانپزشک پیشرفت بیماری لثه شما را می تواند تشخیص دهد.

دلایل بیماری های مهم لثه

علت بیماری‌ های مهم لثه پلاک باکتریایی است. با شکل‌گیری مداوم پلاک بر روی دندان‌ مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در از بین بردن آن مهم است. در غیر این صورت پلاک‌ها تجمع پیدا کرده و باعث بیماری می‌شود. عوامل دیگری که سلامت لثه‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد عبارت است از:

۱- سیگار کشیدن

۲- جویدن تنباکو

۳- بیماری‌هایی مانند دیابت

۴- داروهایی مانند استروئید

۵- عدم قرارگیری صحیح بریچ دندان

۶- دندان کج

۷- پر کردن نواقص دندان

۸- بارداری

۹- استفاده از قرص‌های ضد بارداری

۱۰- ساییدن دندان‌ ها و دندان قروچه

۱۱- تغذیه نامناسب

تشخیص بیماری های مهم لثه

بیماری های مهم لثه از طریق آزمایش پریودنتال توسط دندانپزشک تشخیص داده می شود و استخوان نگهدارنده‌ دندان‌ ها را با اشعه‌ ایکس مورد بررسی قرار می‌ دهد.

پروب پریودنتال میزان پیشرفت بیماری لثه را تعیین می کند. این پروب برای اندازه‌گیری عمق پاکت به آرامی وارد لثه و پاکت‌های اطراف دندان می‌شود. هرچه عمق پاکت بیشتر باشد بیماری شدید تر است. عمق پاکت‌ در لثه‌های سالم کمتر از 3 میلی‌متر است. اگر لثه‌ها محکم باشد و نوک آن ها صورتی است. پاکت‌های با عمق ۳ تا 5 میلی‌متر نشان دهنده‌ی بیماری است. جرم دندان ها تا پایین خط لثه می تواند امتداد پیدا کند و مقداری تحلیل استخوانی رخ دهد. پاکت‌های با عمق بیشتر از ۵ میلی‌متر نشان‌دهنده‌ی یک وضعیت جدی و تحلیل لثه‌ها و از بین رفتن مقدار بیشتری از استخوان می باشد.

بیماری های مهم لثه
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – بیماری های مهم لثه

درمان‌های دندانپزشکی

درمان‌های زیر برای بیماری های مهم لثه توصیه می شود:

۱- جرم‌گیری و پولیش دندان

۲- تسطیح ریشه

۳- مصرف آنتی‌بیوتیک

۴- عمل جراحی

جرم‌گیری دندان

برای از بین بردن پلاک و جرم که بر روی دندان ها جمع می‌شود پزشک جرم‌گیری دندان‌ را توصیه می کند. جرم‌گیری دندان یک درمان پاکسازی وحرفه‌ای است که طی جراحی دندان توسط یک متخصص انجام می‌شود. جرم‌گیری دندان‌ شامل تراشیدن پلاک و جرم از روی دندان‌ با ابزار مخصوص می باشد. پیش از پولیش دندان‌ برای از بین بردن لک ها انجام می‌شود. اگر مقدار پلاک یا جرم بر روی دندا‌ن‌ ها زیاد باشد نیاز به بیشتر از یک جلسه جرم‌گیری دارد.

تسطیح ریشه

در برخی از موارد بیماری نیاز به تسطیح ریشه است. تسطیح ریشه یک روش پاک‌سازی باکتری از ریشه‌ دندان‌ است. پیش از درمان نیاز به یک بی‌حس کننده برای بی‌حس کردن ناحیه تحت درمان باشد ممکن است تا 48 ساعت پس از تسطیح ریشه احساس درد داشته باشید‌.

مصرف آنتی‌بیوتیک

امکان دارد برای درمان عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز شود. مترونیدازول یا آموکسی‌سیلین متداول‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان این بیماری هستند و باید این آنتی‌بیوتیک ها به مدت سه روز مصرف شوند.

عمل جراحی

اگر دچار انواع بیماری های مهم لثه، پریودنتیت یا التهاب حاد لثه باشید نیاز به درمان‌های بیشتری مانند جراحی لثه می باشد.

پیشگیری از بیماری های مهم لثه

۱- دندان‌ های خود را دو بار در روز مسواک بزنید.

۲- برای از بین بردن پلاک از بین دندان‌ ها به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید.

۳- بطور منظم برای معاینه و تمیز کردن تخصصی دندان‌ ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

۴- سیگار نکشید.

علائم عفونت لثه

در اینجا به برخی از نشانه‌ها و علائم بیماری عفونت لثه اشاره می کنیم:

۱- ایجاد تورم لثه

۲- حساس شدن لثه

۳- خونریزی در حال مسواک زدن

۴- ایجاد قرمزی

۵- تغییر رنگ لثه

۶- پس رفتن لثه ها

۷- درد

۸- تنفس با بوی بد

۹- طعم بد در دهان

التهاب لثه

التهاب یک بیماری جدی لثه است که در آن لثه ها از دندان‌ ها دور می شود و منجر به تشکیل حفره‌های عمیقی می شود. این حفره‌ها زمانی که باکتری‌ها بر‌ روی باقی مانده‌های مواد غذایی جمع شوند آلوده می شود. علائم مشخص از بیماری التهاب لثه عبارتند از:

۱- خط دندان را از بین می رود باعث می‌شود دندان ها طویلتر شوند.

۲- ایجاد حفره بین دندان و لثه

۳- حساسیت ریشه دندان

۴- ایجاد پلاک در داخل و زیر خط دندان

۵- زخم معده

۶- تشکیل یک شکاف بین دندان و لثه

۷- از بین بردن دندان‌ به علت آسیب به رباط پریودنتال و استخوان آلوئولار

۸- تغییر در موقعیت یا تراز دندان‌ که روی گاز گرفتن تاثیر دارد.

عوارض عفونت لثه

۱- آبسه دندان بدون درمان کردن به خودی خود برطرف نمی شود. اگر آبسه پاره شود، درد ناشی از آن تا حد زیادی کاهش پیدا می کند اما باز هم نیاز به درمان می باشد. اگر آبسه دندان تخلیه نشود عفونت به آرواره ها و سایر نقاط گسترش پیدا می کند. اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد و آبسه دندان درمان نشود. خطر گسترش عفونت دندان به سایر نقاط بدن بیشتر از کسی است که سیستم ایمنی سالم و قوی تری دارد.

۲- عفونت لثه باعث تحلیل رفتن و پسروی لثه ها می شود در این صورت نیاز به جراحی و پیوند لثه خواهد بود.

بیماری های مهم لثه
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – بیماری های مهم لثه

سخن آخر درباره بیماری های مهم لثه

بیماری های مهم لثه مشکلاتی هستند که در ابتدا برای افراد قابل مشاهده نمی باشد و با گذشت زمان باعث لق شدن دندان ها و خراب شدن دندان ها می شود. افرادی که دچار بیماری لثه شده باشد لثه آن ها دچار التهاب و ورم و تغییر رنگ می‌دهد و در هنگام مسواک زدن دچار خونریزی لثه نیز می شود. اگر شما عزیزان از بیماری لثه رنج می برید و به دنبال کلینیکی معتبر جهت درمان دندان‌ ها و لثه های خود زیر نظر بهترین متخصصان و کادر درمانی مجرب هستید پیشنهاد ما به شما عزیزان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش است.

آشنایی بیشتر با کلینیک دندانپزشکی تجریش

کلینیک دندانپزشکی تجریش یکی از معتبرترین کلینیک های دندانپزشکی در سطح جهانی است که آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر می باشد. شما با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش در سریع‌ترین زمان درمان دندان‌ های خود را آغاز نموده و از لبخندی زیباتر برخوردار خواهید شد. کلینیک دندانپزشکی تجریش یکی از معتبرترین کلینیک های دندانپزشکی در سطح جهانی است که آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09195979970

02191017614

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/tajrishdentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود، میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید:

tajrishdentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

تلگرام

https://t.me/clinic_elahieh

گپ

https://gap.im/join/Nzg0Nzk2ODU5NDcwNTQ2Nzk0NzY1NjIwNTg3NjY2MzQ0NTYxMDI4OTE5NTE2NjE1NjI1Mjc3OTgzMTYyNjI3MDYyNTAyNjA3MTA1NTG

سروش

https://splus.ir/clinicelahieh

ایتا

https://eitaa.com/clinicelahieh

روبیکا

https://eitaa.com/clinicelahieh

لینک آپارات:

https://aparat.com/v/uUO7j

لینک نماشا:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

هزینه فلوراید تراپی کودکان
انواع مسواک ارتودنسی
علائم پس زدن ایمپلنت
بهتربن خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان
ارتودنسی خوب در کجا؟
روکش دندانی که عصب کشی شده

برچسب‌ها

ارتودنسی متحرک ارتودنسی نامرئی ارتودنسی چیست اسامی دندان های انسان اصلاح طرح لبخند انواع ارتودنسی کودکان انواع دندان انواع دندان آسیاب انواع لمینت دندان انواع کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان چیست بریج دندان جلو بریج دندان چیست حساسیت دندان به سرما درمان عفونت دندان روکش شده دندان درد در بارداری دندان درد عصبی دندان درد کودکان دندان قروچه کودکان دندان قروچه کودکان در خواب رنگ های کامپوزیت دندان روش برداشتن لمینت دندان روکش دندان چیست طول عمر کامپوزیت دندان عفونت دندان عقل علائم پوسیدگی دندان عقل عمر لمینت دندان عوارض ایمپلنت دندان عوارض لمینت دندان عوارض پر کردن دندان عوارض کامپوزیت دندان قیمت ایمپلنت دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان لمینت دندان متحرک لمینت دندان چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان معایب لمینت دندان پر کردن دندان با لیزر پر کردن دندان با مواد سفید پوسیدگی دندان عقل کامپوزیت دندان چیست

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir