ترمیم روکش ایمپلنت

ترمیم روکش ایمپلنت

ترمیم روکش ایمپلنت 

از مشکلاتی که احتمال دارد برای بعضی افراد به وجود می آید کنده شدن روکش ایمپلنت است. ایمپلنت از اجزای متعددی تشکیل شده است که وصل و نصب هر یک از آن ها در طی درمان و مراحل متعدد صورت می گیرد. چسباندن روکش ایمپلنت انتهایی ترین مرحله درمان به حساب می آید.

همان گونه که صد در صد می دانید ایمپلنت نظیر دندان طبیعی نیست که شامل مراحل شیری و دائمی باشد. اگر ایمپلنت شل شود و بیفتد هیچ گونه جایگزینی نمی توان برای آن پیدا کرد جز این که آن را با ایمپلنت دیگری جایگزین کنید. هیچ وقت به ایمپلنت زبان نزنید به این علت که این کار سبب شل شدن آن خواهد شد. تعدادی هم می پرسند در شرایط افتادن ایمپلنت دندان بایستی چکار کرد؟ فکر کنید ایمپلنت از دهانتان خارج شده است. در این هنگام جای هیچ گونه نگرانی نیست. در بیشتر وقت ها این ایمپلنت نیست که از دهانتان خارج شده بلکه یکی از اجزاء آن نظیر: پیچ ایمپلنت، اباتمنت یا حتی روکش ایمپلنت است که از دهان خارج شده است. ما در این مقاله به بحث ترمیم روکش ایمپلنت می پردازیم. برای بدست آوردن اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید.

مهم ترین علت شل شدن ایمپلنت دندان

لق شدن ایمپلنت دندان می تواند دلیل های متعددی داشته باشد. مهم ترین و اصلی ترین مورد رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، رعایت نکردن رژیم غذایی و عدم رعایت دستورات متخصص است. اگر متوجه شدید که ایمپلنت دندان شل شده هر چه سریعتر با متخصص خود تماس حاصل فرمایید و درمان را آغاز کنید. در ادامه دلیل های لق شدن ایمپلنت دندان را برای شما عزیزان ذکر می کنیم:

  • شل شدن روکش

یکی از دلیل هایی که سبب لق شدن ایمپلنت دندان می شود شل شدن روکش است. روکش تاجی است که بر روی دندان طبیعی یا ایمپلنت قرار می گیرد. شل شدن روکش مشکل آنچنان جدی نیست اما حتما احتیاج به مشاوره دارد. در صورت شل شدن روکش، دندانپزشک یا آن را دوباره با پیچ در جای خود محکم و سفت می کند یا روکش را با روکش جدید مجددا تعویض می کند.

  • تحلیل استخوان

از دیگر دلیل های شل شدن ایمپلنت می توان به تحلیل استخوان نواحی اطراف ریشه اشاره کرد. این مورد یکی از مواردی است که شکست فرایند ایمپلنت دندان یا عدم موفقیت روند را نشان می دهد. احتمال شکست ایمپلنت دندان بسیار نادر است اما اگر قرار باشد این اتفاق ایجاد شود در طی یک سال رخ خواهد داد.

  • پری ایمپلنت

از دیگر دلیل های لق شدن ایمپلنت می توان به بیماری لثه  Peri-implantitis اشاره کرد. شایع ترین و معمول ترین شکل بیماری لثه پریو ایمپلنت است که با پروتز روی ایمپلنت همراه است. در شرایطی که تازه به این بیماری دچار شده اید و متوجه آن شدید آنتی بیوتیک استفاده کنید و بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی و درستی رعایت کنید تا به حفظ ایمپلنت دندان تان کمک کنید. اگر بیماری تان پیشرفت کرد مجبور هستید به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید تا ایشان ناحیه عفونی را درمان و دندان مصنوعی را تعویض کند.

شل شدن روکش ایمپلنت

از علت های شل شدن روکش ایمپلنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در بعضی وقت ها زمانی که متخصص پایه ایمپلنت را درون فک قرار می دهد این امکان وجود دارد پایه داخل فک به صورت کامل جوش نخورده باشد. در این وضعیت زمانی که پروتز بر روی آن قرار می گیرد ابتدا سفت است اما با سپری شدن زمان و خوردن غذا حالت لق پیدا می کند. در این وضعیت بایستی کل پایه و پروتز توسط متخصص بیرون آورده شود و از یک پایه جدید استفاده کرد.

اگر پروتز به طرز صحیح بر روی ایمپلنت نچسبیده باشد یا به علت بلند بودن آن نسبت به سایر دندان ها بر روی آن فشار وارد شود پروتز جدا می شود.

کوتاه بودن پیچی که پروتز را به پایه وصل می کند.

اگر موقع قرار دادن پایه ایمپلنت، متخصص از زاویه درستی استفاده نکند در نتیجه هنگام جویدن به آن فشار وارد شده و ایمپلنت شل می شود.

در تیتر بالا مهم ترین علت های شل‌ شدن روکش ایمپلنت را برای شما عزیزان شرح دادیم ولی علت های دیگری نیز وجود دارد که سبب ایجاد این اتفاق می‌شوند که به ترتیب زیر عبارتند از:

  • در بعضی از اشخاص متاسفانه پس از اینکه متخصص پایه ایمپلنت را داخل فک قرار می‌دهد، پایه درون فک به‌ طرز صحیح جوش نمی‌خورد. پروتزی که بر روی پایه قرار می‌گیرد ابتدا، سفت و خوب است؛ اما با گذشت زمان شل می‌شود. در نتیجه متخصص جهت حل چنین مشکلی بایستی کل پایه و پروتز را از فک خارج کرده و یک‌ پایه جدید جایگزین پایهٔ قبلی کند.
  • پروتز به‌درستی بر روی ایمپلنت نچسبیده است و یا ایمپلنت نسبت به سایر دندان‌ها بلندتر است، به همین علت بر روی ایمپلنت فشار وارد شده و باعث شل‌شدن ایمپلنت و جدا شدن پروتز می‌شود.
  • کوتاه‌ بودن پیچی که پروتز را به پایه وصل می‌کند.
  • چنان چه موقع قرار دادن پایه ایمپلنت، متخصص از زاویه درستی استفاده نکند در نتیجه هنگام جویدن به آن فشار وارد شده و ایمپلنت شل می‌شود.
  • از دیگر دلیل های شل‌ شدن ایمپلنت زاویهٔ اشتباهی است که متخصص جهت نصب ایمپلنت استفاده کرده. در این صورت موقع جویدن به ایمپلنت فشار وارد شده و سبب شل‌ شدن روکش ایمپلنت می‌شود.
  • رژیم غذایی نامناسب است، عدم توجه به بهداشت دهان و دندان، استعمال بیش از اندازه دخانیات، عادات اشتباه نظیر دندان‌ قروچه و حرارت دیدن بیش از اندازه استخوان است.
  • ایمپلنت‌ هایی که سر آن‌ها شش‌ ضلعی است از مقاومت و استحکام کمتری برخوردارند.
  • نامناسب‌ بودن گشتاور پیچ نیز در لق شدن روکش ایمپلنت بی‌تأثیر نیست.

نحوه ترمیم ایمپلنت دندان چگونه است؟

زمانی که ایمپلنت دندان شکسته شده باشد و یا تاج آن آسیب دیده باشد بایستی به کلینیک دندانپزشکی تجریش مراجعه کنید. جراح مربوطه پس از معاینه و بررسی تصمیم می گیرد که آیا این شکستگی را می‌تواند بدون روکش حل کند و یا بایستی جهت ترمیم ایمپلنت دندان از روکش ترمیم استفاده شود که این تکنیک تقریباً جز تکنیک های آسان و با خطری کمتر صورت می گیرد.

اگر همگی این تکنیک ها جواب نداد سریع ترین تکنیک ساخت مدل جدید دندان توسط دندان ساز و قالبگیری توسط دندانپزشکی است که سبب جایگزینی جدید برای دندان می شود.

حال اگر کل ایمپلنت دندان در این پروژه با مشکل روبرو شده باشد در اولین مرحله بایستی ایمپلنت دندان را به وسیله جراحی خارج کرد.  بعد با توجه به آن بافت استخوان فک تحلیل می شود که آیا تحلیل در آن صورت گرفته و یا خیر. اگر تحلیل صورت گرفته بود بنا به احتیاج پیوند استخوان صورت میگیرد.

احتمال شل‌ شدن ایمپلنت در چه افرادی بیشتر است؟

خوشبختانه از ایمپلنت دندان تمام اشخاص می‌توانند استفاده کنند و جای دندان‌های دست رفته‌شان را برکنند. اما برای طول عمر ایمپلنت ضروری است نکاتی حتماً رعایت شود؛ ولی بعضی اشخاص به آن توجه نمی‌کنند، به همین دلیل احتمال شل‌شدن ایمپلنت در این اشخاص بسیار زیاد است که عبارت‌اند از:

کسانی که نسبت بهداشت دهان و دندان بی‌توجه هستند و عادات غلطی چون دندان‌ قروچه دارند. عزیزان لطفا مقاله ی کاشت ایمپلنت در اشخاص دچار به دندان قروچه را مطالعه نمایید.

احتمال لق شدن روکش ایمپلنت در کسانی که دخانیات استفاده کنند. اشخاص دیابتی که قند خود را به‌ درستی کنترل نمی‌کنند، کسانی که مبتلا پوکی‌ استخوان استئومالاسیا هستند، بیمارانی که برخی داروها را استفاده می‌کنند و افرادی که در گذشته مکان ایمپلنت آن در برابر پرتو افکنی بوده است بیشتر از دیگر بیماران است.

بیمارانی که پس از انجام ایمپلنت مبتلا به عارضهٔ پری ایمپلنت (التهاب بافت‌های اطراف ایمپلنت) شده‌اند، دقت کنید! این بیماری حتماً بایستی درمان شود؛ به این علت که خطراتی چون تبدیل به پری ایمپلنت حاشیه‌ای را به دنبال دارد به این صورت که استخوان نواحی اطراف ایمپلنت با گذشت زمان تحلیل می‌روند که در نتیجه سبب جابه‌جایی ایمپلنت می‌شود.

تشخیص شل‌ شدن ایمپلنت دندان

اگر زمانی احساس کردید که ایمپلنت در فکتان جابه‌جا می‌شود حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد تا بتوانید شل‌شدن ایمپلنت دندان را تشخیص دهید که عبارت‌اند از:

  • درد
  • تغییر رنگ بافت اطراف ایمپلنت
  • تحلیل استخوان
  • خونریزی حین لمس ایمپلنت

عوارض لق شدن ایمپلنت دندان

برخی افراد پس از اینکه متوجه می‌شوند ایمپلنتشان لق شده آن را درمان نمی‌کنند. لازم است بدانید که بی‌توجهی و محکم نکردن ایمپلنت عوارض جبران‌ناپذیری به همراه دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم و عوارض لق شدن ایمپلنت به این صورت است که عفونت بافت‌های اطراف محل ایمپلنت را فراگرفته و پخش می‌شود و آسیب به مغز و گردن را به همراه دارد. ممکن است خون عفونی شود و علاوه‌برآن بیماری‌هایی که باعث خفگی می‌شوند را به همراه دارد.

راه‌های جلوگیری از شل‌ شدن روکش ایمپلنت

همان‌طور که می‌دانید یکی از روش‌های محبوب در بین افرادی که قصد جایگزین‌کردن دندان‌های ازدست‌رفته‌شان را داند ایمپلنت است؛ لذا استفاده طولانی مدت از ایمپلنت به مراقبت و نگهداری های خاص نیاز دارد و در صورت بی توجهی عوارضی چون شل شدن روکش ایمپلنت را به همراه دارد. برای جلوگیری از شل‌شدن ایمپلنت از مصرف سیگار پرهیز کنید، همچنین چکاپ منظم باعث افزایش طول عمر ایمپلنت می‌شود. از دیگر راه افزایش طول عمر ایمپلنت عبارت‌اند از:

  • مسواک‌زدن به‌صورت صحیح
  • توجه به رژیم غذایی و پرهیز از مصرف غذاهای چسبناک
  • نخ دندان کشیدن
  • استفاده از دهان‌شویه
  • با روکش شل شده به‌ هیچ‌ عنوان بازی نکنید
روکش ایمپلنت
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – روکش ایمپلنت

احتمال شل‌ شدن ایمپلنت در چه افرادی بیشتر است؟

خوشبختانه از ایمپلنت دندان تمام افراد می‌توانند استفاده کنند و جای دندان‌های دست رفته‌شان را برکنند. اما جهت طول عمر ایمپلنت لازم است نکاتی حتماً رعایت شود؛ ولی برخی افراد به آن توجه نمی‌کنند، به همین علت احتمال شل‌شدن ایمپلنت در این افراد بسیار زیاد است که عبارت‌اند از:

افرادی که نسبت بهداشت دهان و دندان بی‌توجه هستند و عادات غلطی چون دندان‌قروچه دارند.لطفا مقاله ی کاشت ایمپلنت در افراد مبتلا به دندان قروچه را مطالعه نمایید.

احتمال لق شدن روکش ایمپلنت در افرادی که دخانیات مصرف کنند. افراد دیابتی که قند خود را به‌درستی کنترل نمی‌کنند، افراد دچار پوکی‌استخوان استئومالاسیا هستند، بیمارانی که بعضی داروها را مصرف می‌کنند و کسانی که در گذشته امکان ایمپلنت شان در معرض پرتو افکنی بوده است بیشتر از سایر بیماران است.

بیمارانی که بعد از انجام ایمپلنت دچار عارضهٔ پری ایمپلنت (التهاب بافت‌های اطراف ایمپلنت) شده‌اند، توجه کنید! این بیماری حتماً باید درمان شود؛ زیرا خطراتی چون تبدیل به پری ایمپلنت حاشیه‌ای را به همراه دارد به این صورت که استخوان اطراف ایمپلنت به مور زمان تحلیل می‌روند که در نهایت باعث جابه‌جایی ایمپلنت می‌شود.

درمان‌های شل‌ شدن روکش ایمپلنت

خوشبختانه راه‌های زیادی برای درمان شل‌ شدن روکش ایمپلنت وجود دارد  و به همین دلیل هیچ جای نگرانی نیست، پزشک بر اساس شرایط بیمار بهترین روش را برای او انتخاب می‌کند. حال قصد داریم به درمان‌های شل‌شدن روکش ایمپلنت بپردازیم که عبارت‌اند از:

  • پاک‌سازی اطراف ایمپلنت

زمانی که روکش ایمپلنت شل می‌شود بهترین راه برای درمان جداسازی روکش از روی ایمپلنت و تمیز کردن محل عفونی است. عفونی‌شدن محل ایمپلنت زمانی رخ می‌دهد که بیمار نسبت به لق شدن ایمپلنت بی‌توجه است، در این صورت پزشک ابتدا روکش مصنوعی را برمی‌دارد و منطقهٔ عفونی شده را تمیز می‌کند سپس اقدام به بررسی روکش می‌کند که آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر؟ ضمناً پاک‌سازی اطراف ایمپلنت باید در نهایت آرامش انجام شود.

  • خارج‌ کردن ایمپلنت

در برخی موارد پیوند با شکست مواجه می‌شود و ایمپلنت با استخوان فک‌جوش نمی‌خورد به همین دلیل پزشک ایمپلنت را از درون فک خارج کرده و با ایمپلنت جدید تعویض می‌کند.

  • لق شدن پیچ داخلی ایمپلنت و شکستگی پروتز

متاسفانه، یکی از عادات غلطی که بعضی افراد دارای ایمپلنت دارند دندان‌قروچه است که باعث فشار به ایمپلنت می‌شود. جهت درمان، پروتز توسط پزشک از فک خارج شده و ترمیم می‌شود.

هزینه تعویض روکش ایمپلنت چه قدر است؟

قیمت روکش ایمپلنت و هزینه تعویض روکش ایمپلنت با هزینه نصب روکش ایمپلنت متفاوت است و به این منظور باید هزینه کمتری بپردازید. اما با این وجود برای آگاه شدن از هزینه مورد نیاز برای تعویض روکش  لازم است تا شرایط را مورد بررسی قرار دهید و عوامل موثر در هزینه را بسنجید. مهم ترین مسائل موثر در هزینه تعویض روکش از قبیل زیر هستند:

  • برند روکش ایمپلنت

روکش های ایمپلنت به واسطه کشورهای مختلف و با برند های متفاوت تولید می شوند که برند و کشور سازنده آن در هزینه مورد نیاز برای تهیه روکش موثر است. پس اگر میخواهید از هزینه انجام این کار مطلع شوید، باید برند و کشور روکش را مد نظر قرار دهید.

  • تعداد روکش های ایمپلنت

هزینه مورد نیاز برای تعویض روکش ایمپلنت به تعداد روکش ها وابسته است زیرا بر اساس هر یک دندان هزینه روکش محاسبه می شود. بنابراین اگر بخواهید که چند روکش دندان خود را تعویض کنید باید هزینه بیشتری بپردازید.

در صورت افتادن ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

شل شدن و افتادن ایمپلنت خیلی کم رخ می دهد اما در صورت رخ دادن تجربه خوبی را برای شما نخواهد داشت. اگر ایمپلنت شما شل شد و افتاد، پیش از هر چیز نگران نباشید و خونسردی خود را حفظ کنید. برای هر چیزی راه حلی هست. در واقع ممکن است که خود ایمپلنت خارج نشده باشد؛ میتواند یکی از اجزای ایمپلنت مثل پیچ، روکش و اباتمنت باشد. در هر صورت جای هیچ نگرانی نیست. با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند. البته مواردی هم هست که می توانید قبل از مراجعه به پزشک آن ها را در نظر داشته باشید:

  • در صورتی که قطعه افتاده گم شده، آن را پیش خود نگه دارید.
  • از خوردن و جویدن غذا با ایمپلنت خودداری کنید.
  • دو الی سه بار در روز دهان خود را با دهان شویه ی غیر الکلی شست و شو دهید.
روکش ایمپلنت
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – روکش ایمپلنت

نتیجه گیری

به لطف پیشرفت علم پزشکی هر مشکلی چون شل‌ شدن روکش ایمپلنت قابل تعمیر است. در این‌ خصوص ابتدا ایمپلنت توسط پزشک بررسی می‌شود و مشخص می‌کند که آیا می‌توان آن را سفت کرد یا اینکه نیاز به تعویض دارد. لازم به ذکر است در بیشتر موارد نیازی به تعویض نیست و با یک فیکس کردن ساده مشکل برطرف می‌شود. در برخی موارد نیز حتی با تعویض پیچ، روکش درست شده و بیمار به‌راحتی می‌تواند بجود. در برخی موارد بعضی از پزشکان برای طول عمر روکش تعمیر شده توصیه می‌کنند موقع خواب از محافظ دندان استفاده شود. شما عزیزان می توانید برای نصب ایمپلنت یا تعمیر شکستگی ایمپلنت به کلینیک دندانپزشکی تجریش مراجعه کنید و در لین کلینیک پس از معاینه و صلاحدید پزشک تحت درمان قرار بگیرید.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09195979970

02191017614

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/tajrishdentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود، میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید:

tajrishdentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

تلگرام

https://t.me/clinic_elahieh

گپ

https://gap.im/join/Nzg0Nzk2ODU5NDcwNTQ2Nzk0NzY1NjIwNTg3NjY2MzQ0NTYxMDI4OTE5NTE2NjE1NjI1Mjc3OTgzMTYyNjI3MDYyNTAyNjA3MTA1NTG

سروش

https://splus.ir/clinicelahieh

ایتا

https://eitaa.com/clinicelahieh

روبیکا

https://eitaa.com/clinicelahieh

لینک نماشا:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

هزینه فلوراید تراپی کودکان
انواع مسواک ارتودنسی
علائم پس زدن ایمپلنت
بهتربن خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان
ارتودنسی خوب در کجا؟
روکش دندانی که عصب کشی شده

برچسب‌ها

ارتودنسی متحرک ارتودنسی نامرئی ارتودنسی چیست اسامی دندان های انسان اصلاح طرح لبخند انواع ارتودنسی کودکان انواع دندان انواع دندان آسیاب انواع لمینت دندان انواع کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان چیست بریج دندان جلو بریج دندان چیست حساسیت دندان به سرما درمان عفونت دندان روکش شده دندان درد در بارداری دندان درد عصبی دندان درد کودکان دندان قروچه کودکان دندان قروچه کودکان در خواب رنگ های کامپوزیت دندان روش برداشتن لمینت دندان روکش دندان چیست طول عمر کامپوزیت دندان عفونت دندان عقل علائم پوسیدگی دندان عقل عمر لمینت دندان عوارض ایمپلنت دندان عوارض لمینت دندان عوارض پر کردن دندان عوارض کامپوزیت دندان قیمت ایمپلنت دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان لمینت دندان متحرک لمینت دندان چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان معایب لمینت دندان پر کردن دندان با لیزر پر کردن دندان با مواد سفید پوسیدگی دندان عقل کامپوزیت دندان چیست

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir