تغذیه در زمان ارتودنسی

تغذیه در زمان ارتودنسی

تغذیه در زمان ارتودنسی

یک مسئله مهم و مشکل آفرین برای والدینی که کودکان شان ارتودنسی دندان انجام داده اند همواره تغذیه و رژیم غذایی در دوران ارتودنسی است. آنها می خواهند بدانند که مردهای مدت زمان ارتودنسی دندان فرزند دلبندشان چه غذاهایی باید بخوره بعد از خوردن چه غذاهایی پرهیز کند در این مقاله از وبسایت کلینیک تجریش قصد داریم شما را با تغذیه در زمان ارتودنسی دندان آشنا کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با لیست کامل غذاهای نرم و آبکی که مناسب افراد ارتودنسی دندان هستند و همچنین غذاهای مضر برای ارتودنسی آشنا شوید.

بعد از ارتودنسی چه بخوریم؟

لازم نیست از تمام غذاهای مورد علاقه خود در مدت ارتودنسی دست بکشید. بعد از ارتودنسی باید شخص غذاهایی را استفاده کند که به سیم های نگهدارنده و متصل کننده بریس‌ها و براکت‌ها هیچ آسیبی وارد نکند بهترین مواد غذایی در دوران ارتودنسی غذاهایی نرم و آبکی هستند. مخصوصاً در روزهای ابتدایی ارتودنسی کردن. در صورت عدم رعایت تغذیه در دوران ارتودنسی طول مدت بهبودی ناخواسته طولانی مدت میشود. در ادامه فهرستی از غذاها و کارهایی را بررسی می‌کنیم که باید بعد از ارتودنسی از آنها اجتناب شود:

  • از جویدن مداد و ناخن و خودکار خودداری کنید. این موارد بیشتر از هر چیزی میتواند موجب آسیب زدن به بریس شود.
  • از استفاده کردن از مواد غذایی که به صورت چسبناک است دوری کنید.
  • از رژیم غذایی خود مواد غذایی ترد یا سفت را حذف کنید.
  • به هر خوراکی که هسته دارد و یا در کل صفت از گاز زدن آن پرهیز کنید. مانند به نیش کشیدن گوشت مرغ باید اول گوشت را از استخوان جدا کنید و بعد سرو کنید.
  • برای خوردن سیب یا میوه هایی شبیه به آن حتماً با چاقو آنها را به قطعات کوچک تقسیم کنید و این تکه ها را سعی کنید با دندان های عقب بجوید.

بعد از ارتودنسی چه غذایی نخوریم؟

لازم است بدانید در روزهای اول ارتودنسی کردن چه باید خورد مسئله مهم این است که از خوردن غذاهای صفت که باعث آسیب زدن به ارتودنسی دندان می شود خودداری کنید غذاهایی که بهتر است از آنها در هنگام ارتودنسی استفاده نکنیم را در زیر بیان کرده‌ایم عبارتند از:

  • پاپ کورن یا همان ذرت بو داده: همانطور که همه ما می دانیم هسته پا پر کن بعد از خوردن در بیشتر مواقع در بین دندان ها گیر می کند هنگامی که شما ارتودنسی میکنید گیر کردن هستی پاپ کورن و درآوردن آن هم دردناک است و هم دشوار تر است. احتمال دارد سبب درد و تورم در لثه و اطراف سیم کشی دندان شود
  • آجیل و خشکبار: حتما قبل از استفاده از آجیل پوست آن را با دست جدا کنید و یا آن را به صورت قطعات بسیار کوچک مصرف کنید و یا به کمک دندانهای سمت عقب بجوید.
  • از خوردن شکلات سفت و آبنبات و آدامس که حالتی چسبناک دارند دوری کنید.
  • در طول دوره درمان ارتودنسی نباید مصرف یخ داشته باشید.
  • بلال جزء غذاهایی است که باید از خوردن آن اجتناب کرد؛ زیرا در دندان گیر می‌کند و باعث درد در لثه می‌شود.
  • پیتزا و ساندویچ‌های خشک و سفت را دندان نزنید. یکی از خوردن خوراکی هایی که باید از آن دوری کنید خوردن بلال است زیرا در بین بریس ها گیر کرده و سبب درد در لثه می شود.
  • شیرینی‌ و کلوچه های سفت را نخورید.
  • بایستی سعی شود از جویدن و گاز زدن غذاهای سخت بخصوص با دندان‌های پیشین ممانعت به عمل آید. همچنین بهتر است مواد غذایی زیر را ابتدا خرد کرده و سپس سرو کنید:
  • سبزیجات خام
  • نان تست و نان های برشته
  • نان سفت نظیر سنگک
  • میوه‌های هسته دار: ابتدا هسته میوه را جدا کرده و سپس آن را به قطعات کوچک تقسیم و سرو کنید.

میوهای دیگر مانند سیب و خیار که سخت هستند را به برش های کوچک تقسیم کنید و با دندان های عقب بجوید.

  • گوشت
  • انواع برگر
  • پیتزا با پنیر

غذاهای مناسب برای ارتودنسی چیست؟

برای حفظ سلامت دندان رعایت رژیم غذایی مغذی و سالم برای تمام بدن الزامی است. هرچه بدن سالم تری داشته باشید، نتایج بهتری از ارتودنسی خواهید گرفت، زیرا با شناخت غذاهای مناسب برای ارتودنسی و همچنین نبایدها و بایدهای ارتودنسی، کل مواد غذایی مورد نیاز برای استخوان‌ها و بافت‌های در حال تغییر فراهم می‌شود. در زیر لیستی از غذاهای مقوی و نرم را آورده ایم که شما بهتر بدانید پس از ارتودنسی از چه غذاهایی استفاده کنید.

  • غذاهای نرم نظیر انواع سوپ‌ها
  • نان: برش‌های کوچک نان، بیسکوییت، مافین، نان مکزیکی (تورتیلا)
  • لبنیات: پودینگ، ماست، بستنی، پنیر نرم
  • گوشت سفید و قرمز: مرغ نرم، برش‌های نازک گوشت قرمز
  • غلات: برنج و پاستا
  • غذاهای دریایی: ماهی تون، خرچنگ، ماهی سالمون؛ توجه کنید که بایستی خار کل ماهی‌ها گرفته شود.
  • سبزیجات: سیب زمینی شیرین، نخود سبز، پوره سیب زمینی، انواع سبزیجات بخارپز
  • میوه: موز، گلابی، پوره سیب، پرتقال
  • شیرینی‌ها یا تنقلات نرم و غیر چسبنده
  • هندوانه و طالبی
  • انگور
  • ژله و کره بادام زمینی
  • اسپاگتی، ماکارونی و پنیر و دیگر غذاهای تهیه شده با رشته

هرچند که ممکن است رعایت این رژیم غذایی در ابتدای کار، دشوار به نظر برسد ولی می‌توان با انجام چند راهکار ساده مانند یافتن جایگزین مناسب برای غذاهای ممنوعه، از دسترس خارج کردن آن‌ها، آرام غذا خوردن و… تغذیه دوران ارتودنسی را به بهترین نحو انجام داد.

چند راه حل برای رعایت رژیم غذایی در زمان ارتودنسی دندان

اگر برایتان دشوار است که غذاهای ممنوعه را به یکباره کنار بگذارید و یا اینکه لیست غذاهای نرم برای ارتودنسی را مصرف کنید، چند نکته و راه حل زیر میتواند در این مسیر به شما کمک کند:

  1. غذاهای ممنوعه را از دسترس خود خارج کنید

تقریبا اغلب انسان ها زمانی بیشتر وعده های غذایی یا خوراکی های میان وعده خود را در خانه میل می کنند. این یعنی در خانه هر خوراکی و غذایی را می توان پیدا کرد. تا زمانی که غذاهای مضر در زمان ارتودنسی در خانه وجود داشته باشند این امکان وجود دارد که شما از آن غذاها میل کنید. بنابراین سعی کنید که این غذاها را از دسترس خود خارج کنید. برای مثال اگر فرزندتان ارتودنسی کودکان انجام داده، تمام تلاش خود را بکنید تا غذاها و خوراکی ها را در جایی پنهان کنید که کودک نتواند به آن دسترسی داشته باشد.

  1. برای غذاهای مضر در زمان ارتودنسی جایگزین مناسب پیدا کنید

حتی زمانی که غذاهای ممنوعه (اما متاسفانه خوشمزه) را از دسترس خارج کنیم، باز هم ممکن است هوس خوردن آن غذاها ما را وادار کند که به روش دیگری آن ها را به دست بیاوریم. سعی  کنید به جای خوراکی ها و غذاهای مضر برای ارتودنسی، غذاهای نرم و آبکی که اتفاقا می توانند خوشمزه تر باشند را جایگزین کنید. اطمینان حاصل کنید که آن غذاها را دوست دارید و از خوردنشان لذت می برید. و از همه مهمتر برای مسواک زدن شما را به زحمت نمی اندازند.

  1. لیست غذاهای بیشتری برای رژیم غذایی و تغذیه در زمان ارتودنسی پیدا

لیست غذاهای مناسب برای زمان ارتودنسی و آن هایی که مضر بودند بسیار طولانی تر از آن چیزی است که در این مقاله خواندید. از متخصص ارتودنسی خود بخواهید تا در پیدا کردن غذاهای ممنوعه و توصیه شده بیشتری به شما کمک کند تا بتوانید رژیم غذایی و تغذیه در زمان ارتودنسی دندان را به خوبی پیش ببرید.

  1. آرام غذا بخورید و حجم غذای مصرفی خود را کم کنید

سعی کنید به جای اینکه لقمه های بزرگ داخل دهان خود بگذارید لقمه های کوچک بردارید. زیرا حتی اگر غذایی که میخورید نرم باشد اما حجم آن زیاد باشد ممکن است به بریس ها آسیب وارد شود.

  1. تا چند روز اول ارتودنسی غذاهای نرم بخورید

غذاهای لیست شده در این مقاله را مخصوصا طی چند روز اول بعد از نصب بریس ها حتما امتحان کنید. زیرا ممکن است درد و ناراحتی جزئی تجربه کنید که تنها با مصرف غذاهای نرم و آبکی میتوان این چند روز را گذراند.

  1. غذاهای سرد میل کنید

برای کاهش درد و ناراحتی ارتودنسی سعی کنید غذاهای سرد بخورید. برای مثال بستنی میتواند یک گزینه مناسب باشد. زیرا هم به بریس ها آسیب نمیزند و هم سرمای آن باعث کاهش درد و ناراحتی می‌شود.

  1. با دندان های جلویی خود لقمه را نجوید

دندان های قدامی می توانند در موقع گاز گرفتن مواد غذایی و در طول درمان ارتودنسی  دردناک تر از بقیه دندان ها باشند. عادات خوردن مواد غذایی و گاز گرفتن با دندان های جلویی در طول مدت ارتودنسی می تواند به یک بحران تبدیل شود. گاز گرفتن یک سیب کامل یا هر میوه سفت دیگری در طول ارتودنسی باید ممنوع شود. شما می توانید برای گاز گرفتن شیرینی های خشک و پیتزا های سفت و ترد و یا هر نوع میوه سفت آنها را با چاقو به قطعات کوچکتر تقسیم کرده سپس میل کنید.

ارتودنسی
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – ارتودنسی

برای کسب نتیجه بهتر از جویدن اشیاء خوداری کنید

علاوه بر کنار گذاشتن خوراکی های مضر در طول ارتودنسی عادات خاصی می توانند باعث آسیب جدی به بریس شما شوند. از این رو توصیه می شود که تلاش های لازم را برای کنار گذاشتن این عادات در طول درمان و ترجیحا بعد از درمان انجام دهید. چرا که این عادات می توانند اثرات مخرب فراوانی برای درمان ارتودنسی شما بوجود بیاورند.

در مواردی هم دیده شده که برخی افراد هنگامی که استرس دارند به کناره های براکت های خود به طور مکرر دست می زنند. دست زدن زیاد به براکت ها باعث جابه جایی آنها می شود. علاوه بر آن باکتریی های دست و یا ناخن شما می توانند از طریق انتقال میکروب به دهان و دندان ها و لثه های شما آسیب وارد کنند.

بعد از ارتودنسی متحرک چه غذایی بخوریم؟

ممکن است که شما ارتودنسی متحرک انجام داده باشید و برایتان سوال باشد که بعد از ارتودنسی چه غذایی بخوریم؛ در زمان استفاده از ارتودنسی متحرک قاعدتاً نباید هنگام غذا خوردن با بریس مشکلی داشته باشید؛ اما اگر نتوانستید با وجود بریس در دهان غذا بخورید و به اجبار آن را درآوردید، حتماً بریس را در جعبه مخصوص یا پلاستیکی قرار دهید تا آسیب نبیند و آن را بلافاصله پس از صرف غذا در دهان بگذارید.

رعایت رژیم غذایی محتاطانه برای جلوگیری از آسیب دیدگی دندان‌ها، لثه‌ها و بریس ضروری است. مواد غذایی چسبناک و سخت و نیازمند جویدن زیاد را مدتی کنار بگذارید و از آشامیدن نوشیدنی‌های گازدار و قندی، از جمله نوشابه‌های رژیمی و آب میوه‌های تازه اجتناب کنید.

دو یا سه بار در روز تمیز کردن و مسواک زدن دندان‌ها با خمیردندان حاوی فلوراید بسیار مهم است؛ هنگام مسواک زدن بریس را دربیاورید.

با وجود بریس‌ها باید از مصرف کدام نوع نوشیدنی‌ها خودداری کرد؟

طبق توصیه دندانپرشک، در طول دوره ارتودنسی باید از نوشیدنی‌هایی که حاوی قند و اسید زیاد هستند و ممکن است موجب پوسیدگی دندان شوند کمتر مصرف نمود. درصورت مصرف خوراکی‌های خیلی شیرین بهتر است آن‌ها را در وعده‌های غذایی یا درنهایت یکبار در روز استفاده نمود. در طول وعده غذایی دهان بزاق بیشتری را تولید می‌کند. این شرایط به نوبه خود موجب خنثی شدن اسیدها و پاکسازی دهان از مواد غذایی می‌شود. در بین وعده‌های غذایی بهتر است از تنقلات و خوراکی‌های بدون قند تصفیه شده مصرف کرد یا درصورت امکان از مصرف تنقلات خودداری نمود.

  • نوشابه‌های گازدار و بدون الکل: سودا به‌ویژه کولا
  • نوشیدنی‌های ورزشی: ایزوتونیک و انرژی‌زا
  • آب میوه‌ها: خصوصا آب لیمو  که حاوی اسید سیتریک است.
  • مایعات شیرین: شربت و عسل

چرا باید از این نوشیدنی‌ها خودداری کرد؟

خطر نوشیدنی‌های گازدار فقط تغییر رنگ و ایجاد لکه روی دندان‌ها نیست. این نوشیدنی‌ها حاوی اسید فراوان هستند. کولا حاوی اسید فسفریک است که موجب از بین رفتن مینای دندان ( لایه محافظتی سخت که دندان را پوشانده) می‌شود. بهتر است حتی اگر دندان‌هایتان ارتودنسی نیستند این نوشیدنی را به ندرت مصرف کنید. اسید یکی از مواد اصلی خوراکی‌های شیرین است که برای سلامتی فوق‌العاده مضر است. شکر از طریق خون  می‌تواند به سطح خارجی و داخلی دندان‌ها آسیب برساند. بریس‌ها با اصلاح وضعیت دندان‌ها و مرتب کردن آن‌ها موجب زیبایی دندان‌ها می‌شوند اما باید به خاطر داشت که در چنین شرایطی مصرف شکر ممکن است موجب پوسیدگی دندان‌ها شود.

به‌عنوان مثال، حتی چای نیز اگر به‌طور منظم مصرف شود ممکن است موجب تغییر رنگ دندان شده و منجربه بروز لکه‌های سفید رنگ در محل قرارگیری بریس‌ها روی دندان شود. این لکه‌ها موجب کاهش فرایند معدن‌زدایی شده و زمینه پوسیدگی دندان را فراهم می‌کنند. با مصرف ژل‌های سفید کننده دندان که بدون نسخه تهیه می‌شوند می‌توان این مشکل را تاحدودی رفع کرد و ظرف مدت زمان کوتاهی لکه‌های دندان را برطرف نمود.

اگر لکه‌ها تیره هستند و برطرف کردن آن‌ها کار دشواری است می‌توان به‌صورت حرفه‌ای و در مطب دندانپرشکی دندان‌ها را سفید کرد. توصیه می‌شود برای سلامت دندان‌ها و سیستم بدن از مصرف نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید. نوشابه‌های گازدار می‌توانند موجب بروز لکه روی براکت‌های ارتودنسی شوند. بهتر است در طول ارتودنسی از خرده نوشی یا نوشیدن مداوم خودداری کرده و درعوض از نی استفاده کرد. بعد از نوشیدنی‌ها حتما دهان را با آب بشویید.

آیا نوشیدنی‌های ورزشی نیز خطرناک هستند؟

نوشیدنی‌های ورزشی نیز ممکن است حاوی شکر فراوان باشند. نگهدارنده‌های اسیدی از مواد اصلی این نوع نوشیدنی‌ها هستند که می‌توانند به ساختار دندان‌ها آسیب برسانند. از آن‌جایی که ورزشکاران برای افزایش انرژی بدنی خود به‌طور مداوم این نوع نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند معمولا تصور بر این است که آن‌ها سالم و بدون خطر هستند. ثابت شده که آب میوه‌ها خصوصا آب‌میوه‌های 100% که به‌طور طبیعی اسیدی بوده و سرشار از قند ساکروز هستند انتخاب اشتباهی می‌باشند چراکه ساکروز یکی از مضرترین قندهایی است که موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. بنابراین تا جایی که امکان دارد باید در طول ارتودنسی آب میوه را از لیست رژیم‌غذایی حذف کرد. اگر آب لیمو برای مدت طولانی با دندان‌ها در تماس باشد می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد. از جویدن قطعات یخ خودداری کنید چراکه اینکار می‌تواند موجب شکستن تجهیزات ارتودنسی شود.

کدام نوشیدنی‌ها سالم هستند؟

ثابت شده که آب شیر به‌ دلیل این‌که منبع طبیعی است و سرشار از فلوراید است سالم‌ترین گزینه برای نوشیدن است. نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز شما را از نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای چرب و حاوی قند زیاد دور خواهد کرد. این روش کمک می‌کند تا رنگهای مصنوعی، مواد شیمایی و قندهای جذب شده از نوشابه‌های گازدار از سطوح دندان‌ها پاک شوند. این ویژگی در آب‌های معدنی وجود ندارد. شیر به‌دلیل داشتن قند و اسید کم می‌تواند جایگزین مناسب دیگری باشد. از طرفی وجود کلسیم زیاد در شیر میتواند استحکام و سلامت دندان‌ها را حفظ کند. لازم به ذکر است که نوشیدنی‌هایی نظیر 7 آپ فاقد این نوع اسیدها هستند.

اهمیت رژیم غذایی در دوران ارتودنسی

از آنجایی که در طول درمان، دستگاه های ارتودنسی درون دهان قرار دارند، فرد باید به تغذیه و رژیم غذایی خود اهمیت زیادی بدهد. هنگامی که غذا خورده می شود، ذرات ریزی در لا به لای دندان ها باقی می ماند، در دوران ارتودنسی علاوه بر این، ذرات لابه لای سیم های ارتودنسی، براکت ها، پلاک های دندان و … جمع شده و باقی می مانند و بعد از مدتی در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، فرد دچار پوسیدگی دندان حین ارتودنسی می شود. همچنین غذاهای سفت موجب شکسته شدن، لق شدن و آسیب های دستگاه های ارتودنسی و یا دندان ها می شوند و ممکن است درد و خونریزی نیز به همراه داشته باشند. مصرف مواد غذایی مفید و مناسب نیز منجر به استحکام دندان ها، ترمیم سریع تر بافت های دهانی و رشد بهتر استخوان ها می شود، بدین منظور رعایت رژیم غذایی در نتیجه درمان، کاهش هزینه، کاهش عوارض آن و همچنین مدت زمان و دوره درمانی بسیار تاثیر گذار بوده و حائز اهمیت است.

عوارض عدم رعایت رژیم غذایی

در صورت رعایت نکردن بایدها و نبایدها یا همان محدودیت ها و ممنوعیت های غذایی فرد با مشکلات زیر مواجه خواهد شد:

  • افزایش هزینه ارتودنسی به دلیل آسیب دستگاه های ارتودنسی، تعویض دستگاه ها و …
  • افزایش مدت زمان درمان به دلیل توقف در درمان، آسیب های ابزار و دستگاه های ارتودنسی و آسیب دندان ها
  • پوسیدگی و یا شکستگی دندان ها و نیاز به درمان های بیشتر و یا حتی از دست دادن دندان
  • عدم داشتن نتیجه مطلوب از درمان ارتودنسی
  • درد و خونریزی به دلیل آسیب دستگاه های ارتودنسی، لثه، دندان و دهان
ارتودنسی
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – ارتودنسی

سوالات متداول

. در طول دوره ارتودنسی مصرف چه موادی لازم است؟

در طول دوره درمان جهت تقویت استخوان ها، ترمیم بافت های دهانی، کاهش مدت درمان و بهبود سریع تر بیمار و همچنین حفظ سلامت بدن، باید از مواد غذایی مفیدی که حاوی کلسیم، پتاسیم، فسفر، روی، منیزیم و همچنین ویتامین های ضروری بدن (A-B-C-D-E) هستند، استفاده شود.

. چرا خوردن پاپ کورن در طول دوره ارتودنسی ممنوع است؟

یکی از مواد خوراکی که می تواند لابه لای دندان ها و همچنین ابزار ارتودنسی گیر کند و خارج کردن آن از دهان نسبتا سخت است، پاپ کورن می باشد. گیر کردن پاپ کورن لابه لای دندان و دستگاه های ارتودنسی منجر به ایجاد پوسیدگی دندان و تورم بافت لثه شده و با درد همراه است. به همین دلیل پاپ کورن از مواد خوراکی بوده که در طول ارتودنسی استفاده از آن با ممنوعیت مواجه می شود.

. آیا در طول دوره ارتودنسی نوشیدن آب میوه های رنگی مجاز است؟

در جواب این سوال باید گفت، البته نوشیدن، آب میوه ها و نوشیدنی های خوراکی رنگی مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند و بهتر است، جهت پاک سازی دهان و دندان ها و جلوگیری از رنگ گرفتن بریس ها، براکت ها و دندان ها بعد از مصرف این نوشیدنی ها از دهانشویه استفاده شود.

نتیجه‌گیری

در این محتوا به بررسی این سوال پرداختیم که بعد از ارتودنسی چه غذایی بخوریم و همچنین لیست غذاهای نرم و مقوی و تغذیه در زمان ارتودنسی را برای شما شرح دادیم، زیرا که در دوران ارتودنسی مراقبت از دندان‌ها و ابزارهای به‌کار گرفته‌شده در دهان بیش از زمان‌های دیگر حائز اهمیت است چراکه دندان‌ها در این دوران آسیب پذیرتر هستند. تغذیه دوران ارتودنسی یکی از اصلی‌ترین اموری است که دندانپزشک، از شما می‌خواهد حتماً آن‌ را رعایت کنید. استفاده از غذاها، سبزیجات و میوه‌های نرم و استفاده از آن‌ها در قطعات کوچک شده از جمله اموری است که باید مد نظر داشته باشید، همچنین برای رعایت اصول تغذیه در دوران ارتودنسی، استفاده از موادغذایی سفت و چسبنده را به طور کلی کنار بگذارید.

متخصصان کلینیک دندانپزشکی تجریش فهرستی از مواد غذایی مناسب را در اختیارتان می‌گذارند تا در این مدت از نظر تغذیه مشکلی نداشته باشید و بریس‌ها آسیب نبیند. با متخصص ارتودنسی ما مشورت کنید تا بهتر بتوانید در تغذیه در حین درمان ارتودنسی عمل کنید. همچنین در این کلینیک تمامی خدمات دندانپزشکی صورت می گیرد.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09195979970

02191017614

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/tajrishdentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود، میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید:

tajrishdentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

تلگرام

https://t.me/clinic_elahieh

گپ

https://gap.im/join/Nzg0Nzk2ODU5NDcwNTQ2Nzk0NzY1NjIwNTg3NjY2MzQ0NTYxMDI4OTE5NTE2NjE1NjI1Mjc3OTgzMTYyNjI3MDYyNTAyNjA3MTA1NTG

سروش

https://splus.ir/clinicelahieh

ایتا

https://eitaa.com/clinicelahieh

روبیکا

https://eitaa.com/clinicelahieh

لینک نماشا:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

هزینه فلوراید تراپی کودکان
انواع مسواک ارتودنسی
علائم پس زدن ایمپلنت
بهتربن خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان
ارتودنسی خوب در کجا؟
روکش دندانی که عصب کشی شده

برچسب‌ها

ارتودنسی متحرک ارتودنسی نامرئی ارتودنسی چیست اسامی دندان های انسان اصلاح طرح لبخند انواع ارتودنسی کودکان انواع دندان انواع دندان آسیاب انواع لمینت دندان انواع کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان چیست بریج دندان جلو بریج دندان چیست حساسیت دندان به سرما درمان عفونت دندان روکش شده دندان درد در بارداری دندان درد عصبی دندان درد کودکان دندان قروچه کودکان دندان قروچه کودکان در خواب رنگ های کامپوزیت دندان روش برداشتن لمینت دندان روکش دندان چیست طول عمر کامپوزیت دندان عفونت دندان عقل علائم پوسیدگی دندان عقل عمر لمینت دندان عوارض ایمپلنت دندان عوارض لمینت دندان عوارض پر کردن دندان عوارض کامپوزیت دندان قیمت ایمپلنت دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان لمینت دندان متحرک لمینت دندان چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان معایب لمینت دندان پر کردن دندان با لیزر پر کردن دندان با مواد سفید پوسیدگی دندان عقل کامپوزیت دندان چیست

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir