جراحی دندان عقل ؛ مراقبت ها و توصیه ها

دندانی را که نمی توانید و نباید آن را نگهداری کنید باید کشیده شود. دندان عقل به دلیل کم بود فضای فک سریعاً خراب می شود.  پی بهتر است در هنگام در آمدن دندان‌ عقل خود را با مشورت پزشک بکشید. ما قصد داریم در ادامه این مقاله شما را با  جراحی دندان عقل و مراقبت های پس از آن آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

دلایل انتخاب روش کشیدن برای دندان

۱- به دلیل عمق پوسیدگی  دندان و تخریب آن می باشد احتمال موفقیت درمان روی دندان را کاهش می دهد.

۲- قرارگیری و رشد آن در موقعیتی نامناسب است که به صورت تهدیدی برای عملکرد صحیح سایر دندان ها می باشد.

۳- دندان های نیش نهفته (کانین) و یا دندان عقل، ما مجبور به کشیدن این دندان ها هستیم.

جراحی دندان عقل چیست؟

زمانی که تاج دندان به طور کلی تخریب شده باشد و یا در زیر لثه نهفته باشد برای خارج کردن آن دندان  دندانپزشک ابتدا لثه بیمار را با ایجاد چند جهت می شکافد و دندان را از فک خارج می کند و محل جراحی را بخیه می زند. این مراحل جراحی دندان نام دارد.

برای انجام جراحی دندان دندانپزشک پس از تزریق بی حسی عمیق لثه بیمار را با تیغ مخصوص از دو یا سه طرف شکاف خواهد دارد و با ایجاد شکاف به سطوح مختلف دندان دسترسی پیدا می کند و با ابزاری به نام الواتور اتصال دندان را با بافت های اطراف و استخوان کاهش می دهد و دندان را از فک جدا می کند و محل لثه را با چند بخیه مسدود می کند. دلیل زدن بخیه کاهش و کنترل خونریزی می باشد. اگر تزریق بی حسی بیمار صحیح  انجام شود هیچ دردی از انجام این مراحل حس نخواهد کرد.

اقدامات لازم قبل از جراحی دندان عقل

۱- شما باید حتما قبل از شروع درمان تان اگر بیماری های زمینه ای مانند: فشار خون و بیماری های قلبی و یا سابقه بیماری های خاص از جمله سکته مغزی و یا پیوند اعضاء دارید آن را با دندانپزشک خود مطرح نمایید. شاید دندانپزشک برای انجام جراحی به نامه ای از پزشک معالج شما نیاز داشته باشد.

۲- اگر شما از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید باید یک روز قبل از انجام جراحی آن را زیر نظر پزشک خود قطع نمایید.

۳- بهتر است برای بعد از جراحی خود غذا آماده کنید، چون باید تا 24 ساعت پس از انجام جراحی از غذاهای سرد و به صورت پوره یا مایع استفاده کنید.

۴- جراحی دندان و دندان عقل از دسته عمل های سبک می باشند و نیازی به حضور همراه ندارد.

۵- بعد از جراحی رانندگی نکنید و سعی کنید از وسایل نقلیه به نحوی استفاده کنید که امکان نشستن در آن را  داشته باشید.

عوارض احتمالی پس از جراحی عقل

۱- احتمال دارد دهان شما بعد از جراحی بد طعم شود و بوی نامطبوع بگیرد و در دهان خون آبه ایجاد شود و لایه ای خاکستری بر روی زخم قرار گیرد و این امر بسیار

طبيعی است و شما باید پس از 24 ساعت، دهان خود را با دهانشويه شست و شو دهید.

۲- احتمال ایجاد خونريزی وجود دارد و شما باید برای رفع آن تکه ای گاز استريل را در محل خونریزی قرار دهید و فشار ملايم وارد کنید و 30 دقيقه آن را نگه داريد.

۳- شاید پس از جراحی دندان دهان شما باز نشود این موقعیت تا يک هفته طبيعی است در صورت ادامه، شما باید مفصل فک را کمپرس گرم کنيد.

۴- احتمال ایجاد بوی عفونت، درد، تب و لرز، تورم شديد و يا افزايش درد وجود دارد در این موارد حتما به کلينيک مراجعه کنيد.

۵- شما در دهان شما تورم به وجود آید شما در این صورت باید از روز دوم ناحيه صورت را کمپرس گرم کنيد.

۶- شاید پس از جراحی دندان شما دچار درد شوید و شما باید در این صورت از مسکن تجويز شده استفاده نماييد.

۷- احتمال  ایجاد خونریزی شديد بعد از جراحی وجود دارد اگر این اتفاق افتاد شما باید به کلينيک مراجعه کنيد.

مراقبت های لازم پس از جراحی دندان

۱- شما باید گاز گذاشته شده در محل دندان کشیده شده را به مدت نیم ساعت با فشار ملایم در دهان نگهدارید.

۲- شما باید از مکیدن و خالی نمودن مکرر آب دهان خود خودداری کنید.

۳- شما باید از خوردن غذاهای سفت و نوشیدنی های داغ در روز اول خودداری کنید .

۴- مصرف دخانیات اکیداً ممنوع می باشد.

۵- استفاده از نی برای نوشیدن مایعات تا ۴۸ ساعت ممنوع می باشد.

۶- مسواک زدن در ناحیه دندان کشیده شده طی 24 ساعت اول ممنوع می باشد.

۷- از روز دوم از دهان شویه یا محلول رقیق نمکی به مدت 10 ثانیه استفاده کنید.

۸- خروج و نشت مقداری خون آبه از محل دندان کشیده شده به مدت 1 تا 2 روز طبیعی می باشد.

۹- اگر محل جراحی در منزل دچار خونریزی شد شما باید یک تکه گاز استریل مرطوب شده را روی محل دندان کشیده شده قرار دهید و با فشار ملایم دهان را ببندید و از روی صورت کمپرس سرد استفاده کنید.

۱۰- در صورتی که خونریزی شدید و تورم غیر قابل کنترل بود حتما به پزشک مراجعه نمایید.

۱۱- در صورت داشتن درد از داروهای تجویز شده استفاده کنید.

۱۲- به علت طولانی بودن زمان بی‌حسی و بی‌حس بودن بافت‌های نرم اطراف دندان، دقت کنید  لب، گونه یا زبان خود را گاز نگیرید.

۱۳- گاهی اوقات به علت در آمدن لخته خون از حفره دندان کشیده شده، عارضه ای بوجود می آید به نام  حفره خشک و این عارضه درد نسبتاً شدیدی دارد. بعد از 2 الی 3 روز بوجود می آید. در صورت بروز آن به پزشک مراجعه کنید.

۱۴- دهان شما تا چند روز بعد از  جراحی و کشیدن دندان طعم بدی و بوی نامطبوعی دارد که این امری طبیعی می باشد و نشانه وجود عفونت نیست.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – جراحی دندان

دندان عقل آخرین دندانی می باشد که در افراد در سنین ۱۸ سالگی به بعد  رشد می کند. این دندان به دلیل این که دارای فضای کافی برای رشد نمی باشد باعث  خراب شدن سریع و نا مرتب کردن دندان های دیگر می شود. برای جراحی دندان عقل خود باید زیر نظر بهترین متخصصان دندانپزشکی قرار بگیرد چرا که اگر مهارت متخصص دندانپزشک شما کافی نباشد شما دچار دندان درد شدید و خونریزی خواهید شد. اگر به دنبال کلینیکی معتبر جهت انجام هرگونه خدمات دندانپزشکی می باشید، پیشنهاد ما به شما عزیزان کلینیک دندانپزشکی تجریش زیر نظر بهترین متخصصان دندانپزشک می باشد.

ما در کلینیک دندانپزشکی تجریش دارای کادری حرفه‌ای و متخصص هستیم که شما پس از درمان دندان های خود دچار هیچ گونه عوارضی نشوید. کلینیک دندانپزشکی تجریش زیر نظر بهترین متخصصان دندانپزشک و دستگاه های به روز دندانپزشکی می باشد. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش حس لبخندی زیبا را تجربه کنید، و در هنگام صحبت کردن و لبخند زدن از اعتماد به نفس بالایی برخوردار شوید.