اقدامات پس از جراحی دندان عقل چیست؟

دندان عقل جزو آخرین دندان هایی است که در فک انسان رشد می‌کند. کشیدن دندان عقل و جراحی دندان عقل یکی از بهترین تصمیم هایی است که خود فرد می تواند بگیرد. دندانپزشکان در صورتی که دندان عقل شما دچار درد و آسیب شود به شما توصیه می کند که آن را بکشید. دندان عقل معمولاً در سن ۱۸ تا ۲۷ سالگی در می آید. به همین دلیل جای کمتری نسبت به دندان های دیگر دارد. دندان عقل فشار بیشتری به دندان های دیگر وارد می‌کند. این فشار باعث آسیب و پوسیدگی دندان های دیگر می‌شود. ما قصد داریم در ادامه این مقاله اقدامات پس از جراحی دندان عقل و دلیل کشیدن دندان عقل را برای شما توضیح دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دلایل جراحی دندان عقل کدام اند؟

همان‌طور که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم به دلیل این که دندان عقل در بین ۱۸ تا ۲۷ سالگی در می آیند جای مناسب و فضای زیادی برای رشد این دندان در فک وجود ندارد، که می توان گفت یکی از اصلی ترین دلایل برای جراحی دندان عقل می باشد. در ادامه این مقاله چند دلیل برای جراحی دندان عقل برای شما بیان کرده اید و تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

۱- رشد غیرطبیعی دندان عقل

دندان عقل معمولاً به صورت کج و ناصاف در دهان رشد می کند که باعث برهم ریختن نظم دندان های فرد می‌شود.

۲- کمبود جا

یکی از اصلی ترین دلایل جراحی دندان عقل کمبود جا برای رشد دندان عقل می باشد. به دلیل کمبود جا برای دندان، دندان عقل دندان در زیر لثه می ماند و شما مجبور به جراحی دندان عقل می شود.

۳- مشکلات ناشی از رشد نامناسب

رشد نامناسب دندان، باعث ایجاد عفونت ناشی از پلاک و باکتری به نام پری کورونیت می شود که باید حتماً دندان عقل خود را در این صورت بکشید.

۴- نامنظم شدن ساختار فک‌ها

دندان عقل باعث بر هم ریختن ساختار فک می شود.

۵- دسترسی ناکافی به دندان عقل

به خاطر این که دندان عقل در انتهای فک قرار دارد رسیدگی از لحاظ رعایت بهداشت دندان و کشیدن نخ دندان و مسواک به صورت کامل صورت امکان پذیرد نمی باشد. بنابراین زودتر از بقیه دندان ها در معرض خراب شدن قرار می‌گیرد. بهتر است هنگامی که دندان خراب شد آن کشیده شود تا باعث ایجاد خرابی دندان های آسیای میانه نشود.

آشنایی با مراحل جراحی دندان عقل

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مراحل جراحی دندان عقل چگونه می‌باشد. ما در ادامه این مقاله مراحل جراحی دندان عقل را برای شما به صورت مختصر توضیح داده ایم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

مرحله اول درمان: معاینه دندان

همان‌طور که می دانیم برای انجام هرگونه خدمات دندانپزشکی شما ابتدا باید توسط متخصص دندانپزشک معاینه شوید. در معاینه، دندان عقل شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای دستیابی به نتیجه گیری بهتر در برخی از موارد شاید احتیاج باشد که شما از دندان عقل خود عکس بگیرید. همچنین در این مرحله مراحل درمان برای شما توضیح داده می‌شود.  در این مرحله متخصص دندانپزشک برای شما توضیح می دهد که چه میزان درد بعد از جراحی دندان و همچنین مدت زمان دوره بهبود چگونه می باشد.

مرحله دوم درمان: بی حس کردن لثه

اولین قدم برای کشیدن دندان عقل برای احساس نکردن هیچ‌گونه درد بی حس کردن لثه می باشد، که با استفاده از تجهیزات به روز صورت می‌گیرد. البته این بی حسی به صورت موقت می باشد.

مرحله سوم درمان: کشیدن دندان عقل

در این مرحله بستگی به مقاومت ریشه دندان عقل شما و مهارت متخصص دندانپزشک شما امکان درد و عوارض برای شما کمتر می باشد. هر چقدر میزان عمق ریشه شما در لثه کمتر باشد دچار درد کمتری خواهید شد. این نکته را مورد توجه قرار دهید که ساختار فک افراد با یکدیگر متفاوت می باشد.

مرحله چهارم درمان: جراحی دندان عقل

در این مرحله، بافت و استخوان روی دندان با تجهیزات دندانپزشکی از روی دندان جدا می شود. ابتدا دندان را با کمک تجهیزات دندانپزشکی شل می کنند و پس از آن با انبر مخصوص دندان عقل از دهان خارج می شود. شما به دلیل بی‌حسی موضعی که قبل از شروع درمان توسط متخصص دندانپزشک برای شما انجام می‌شود، در حین درمان هیچ گونه دردی را احساس نمی کنید. پس از خارج کردن ریشه دندان و دندان عقل دکتر متخصص اقدام به بخیه زدن محل کشیدن دندان می کند. برای کاهش درد پس از جراحی دندان عقل بهتر است توصیه و داروهای تجویز شده از سمت پزشک متخصص خود را انجام دهید.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – جراحی دندان عقل

آیا درد بعد از جراحی دندان عقل طبیعی است؟

به دلیل تغییراتی که در دهان و دندان شما ایجاد می‌شود امکان درد و خونریزی دندان برای شما وجود دارد. پس به هیچ عنوان نگران نباشید. معمولاً دکتر متخصص به شما توصیه می‌کند که برای کاهش درد و خونریزی کمتر پانسمانی که بر روی دندان شما قرار داده است را با دندان بالایی خود فشار دهید. پس از جراحی دندان عقل خود دچار ورم صورت و تغییر رنگ در پوست خود می شوید. پس به هیچ عنوان نگران این عوارض نباشید. پس از گذشت ۷۲ ساعت این علائم از بین خواهند رفت.

حتی امکان دارد در چند روز اول پس از کشیدن دندان خود نتوانید دهان خود را به صورت کامل باز کنید اما با گذشت زمان باز کردن دهان شما به حالت قبل باز می‌گردد. برای کاهش درد خود در این دوران می توانید به توصیه ها و مراقبت های پزشکی متخصص خود عمل نمایید. همچنین می توانید از آنتی بیوتیک و استامینوفن استفاده نمایید.

چه مراقبت‌هایی پس از کشیدن دندان عقل لازم است؟

پس از جراحی دندان عقل بهتر است نکات مراقبتی و توصیه های متخصص دندانپزشکی خود را جدی بگیرید. هر چقدر شما این نکات را رعایت نمایید عوارض کمتری خواهید شد و دوره نقاهت کمتری را سپری می کنید. البته ناگفته نماند که ساختار فک افراد با یکدیگر متفاوت می باشد امکان درد برای افرادی که دارای ریشه دندان محکم ترین هستند بیشتر می باشد. در ادامه این مقاله به نکات مراقبتی پس از جراحی دندان عقل پرداخته‌ایم پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

۱- پس از کشیدن و بخیه زدن دندان خود به هیچ عنوان گاز و پانسمان دندان خود را تا زمان تعیین شده از روی دندان تکان ندهید. حداقل پانسمان باید ۳۰ دقیقه بر روی محل زخم شما قرار بگیرد.

۲- به هیچ عنوان تا ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان خود از دهانشویه استفاده نکنید.

۳- از خوردن نوشیدنی ها با نی پرهیز کنید.

۴- به هیچ عنوان خون دندان های خود را تف نکنید که دندان فشار وارد شود.

۵- برای شستشوی دهان خود می توانید از محلول آب نمک استفاده نمایید البته محلول آب نمک نباید زیاد رقیق باشد.

۶- از فعالیت های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید.

۷- همچنین از مصرف نوشیدنی های بسیار گرم و سرد تا ۲۴ ساعت پرهیز نمایید. چرا که باعث تشدید خونریزی دندان شما می‌شود.

۸- اگر دندان شما دچار خونریزی شد گاز تمیزی را بر روی دندان قرار دهید.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – جراحی دندان عقل

آیا کشیدن دندان عقل عوارض دارد؟

امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی پس از درمان هرگونه خدمات دندانپزشکی شما کمتر دچار عوارض جانبی خواهید شد. البته باید به این نکته توجه کنید که مهارت دندانپزشک شما در نداشتن عوارض پس از درمان نکته بسیار مهمی می باشد. البته پس از انجام هرگونه درمان به دلیل تغییراتی که در بدن انجام می شود امکان دارد شما دچار عوارضی شوید. در ادامه این مقاله عوارض جراحی دندان عقل را برای شما به صورت مختصر توضیح داده ایم پس تا پایان این مقاله برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

۱- اگر شما نکات مراقبتی و توصیه های پزشکی خود را جدی نگیرید امکان ایجاد عفونت در محل دندان کشیده شما وجود دارد.

۲- اگر دکتر متخصص شما دارای مهارت کافی نباشد امکان آسیب رسیدن به دندان های دیگر مخصوصاً دندان های مجاور دندان عقل در هنگام کشیدن می باشد پس در انتخاب متخصص خود حساسیت بالایی به خرج دهید.

۳- احتمال این که شما دچار عارضه حفره خشک دندانی شوید وجود دارد در هنگامی که شما دچار این عارضه شدید درد شدیدی برای شما رخ می‌دهد در صورت مشاهده کردن این عارضه باید سریعاً به دکتر متخصص مراجعه نمایید البته این عارضه بین ۷ الی ۱۰ روز کاملا از بین می‌رود.

۴- امکان بی حس شدن لب پایین و بالای شما البته با گذشت زمان و از بین رفتن اثر داروی بیهوشی این بی حسی از بین می‌رود.

همان‌طور که گفتیم کشیدن دندان عقل یکی از بهترین تصمیماتی می باشد که افراد می توانند بگیرند. چرا که دندان عقل در سن ۱۸ تا ۲۷ سالگی رشد می‌کند در این زمان به دلیل فضای کمی که فک دارد امکان کج شدن، فشار آوردن به دندان های دیگر و نامرتب شدن دندان ها وجود دارد علاوه بر آن امکان دارد که دندان عقل به صورت کامل از لثه بیرون نیاید در این صورت شما باید حتماً دندان عقل خود را بکشید. که بهتر است برای انجام این کار حتما زیر نظر متخصص دندانپزشک با مهارت قرار بگیرید.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – جراحی دندان عقل

همان‌طور که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم انتخاب کلینیک یا متخصص در دندانپزشک در نداشتن عوارض پس از درمان برای شما یکی از مهمترین دلایل می باشد. شما می توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش پس از درمان دچار کمترین عوارض درمانی شوید. این کلینیک دارای متخصصین با مهارت و کادر درمانی مجرب می باشد. همچنین کلینیک تخصصی تجریش دارای دستگاه های به روز دندانپزشکی در سطح جهانی می باشد. هر چه سریعتر درمان دندان‌ های خود را آغاز نمایید از هزینه و عوارض کمتری برخوردار خواهید شد. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش لبخندی زیبا را به خود هدیه دهید.

لینک کوتاه: