حساسیت دندان ها

یکی از ناراحتی‌های شایع دهان و دندان حساسیت دندان می باشد دندان ها در تماس با برخی مواد و در دماهای خاص حساسیت نشان می دهند این حساسیت با ناراحتی و درد همراه است. درد دندان در این مواقع تیز و ناگهانی می باشد و موقتی است. این درد از پایانه‌های عصبی دندان شروع خواهد شد و خوشبختانه حساسیت دندان به راحتی درمان پذیر است. ما قصد داریم در ادامه این مقاله شما را با حساسیت دندان ها عوامل و روش های درمانی آن آشنا کنیم. اگر می‌خواهید در خصوص حساسیت دندان ها اطلاعاتی به دست آورید بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

علائم حساسیت دندان

بارزترین علامت حساسیت دندان ایجاد دردی تیز و ناگهانی می باشد که محرک ایجاد این درد جریان هوا یا خوراکی‌های داغ، اسیدی، شیرین یا سرد می باشد. برخی افراد در زمان مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان دچار حساسیت دندانی می‌شوند.

دلیل حساسیت دندان‌ ها

وظیفه ی مینای یک دندان سالم محافظت از لایه نرم‌تر زیری یعنی عاج دندان می باشد. ریشه دندان نیز توسط لثه‌ها محافظت می شود. اگر در اثر ایجاد پوسیدگی در دندان و یا عواملی دیگر مینا دندان ساییده و نازک  شود و یا این که لثه در اثر برخی از موارد تحلیل رود، پوشش محافظ عاج دندان از بین خواهد رفت. از عواملی که باعث آسیب پذیر شدن عاج دندان می شود می توان موارد مانند: پوسیدگی؛ شکستگی و یا ترک‌ خوردگی دندان، تحلیل رفتن لثه و ساییدگی مینا و ریشه دندان را نام برد. عاج دندان به عصبی متصل است که این عصب باعث بروز درد در دندان حساس می‌شود.

عاج دندان دارای هزاران کانال بسیار ریز می باشد که تا پالپ دندان کشیده می‌شود. زمانی که این کانال ها در معرض این عوامل قرار بگیرند، به گرما، سرما، مواد اسیدی اجازه می‌دهند تا به داخل عصب‌های دندان برسند و ایجاد درد کنند.

علل حساسیت دندان

عوامل زیادی در ایجاد حساسیت دندانی نقش دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مسواک زدن نادرست و محکم یا استفاده از مسواک سخت: این کار باعث ساییده شدن مینای دندان و وارد شدن آسیب‌ به عاج دندان و تحلیل رفتن لثه خواهد شد، پس توصیه می شود که حتما روش صحیح زدن مسواک را از متخصص دندانپزشکی آموزش ببینید و از مسواک نرم استفاده نمایید.

۲- تحلیل لثه: تحلیل رفتن لثه در افراد مبتلا به بیماری‌های پریودنتال ایجاد می شود.

۳- شکستگی یا ترک خوردن دندان: اگر دندان شما دچار شکستگی یا ترک شود و شما آن را درمان نکنید آن شکستگی و ترک در دندان با باکتری‌های ناشی از تجمع پلاک پر می‌شود و پالپ دندان ملتهب می‌گردد. در موارد شدیدتر دندان آبسه می‌کند و عفونی می‌شود.

۴- دندان قروچه و روی هم فشار دادن دندان‌ها: این عادت  غلط باعث ساییدگی مینای دندان خواهد شد.

۵- استفاده از فرآورده‌های سفیدکننده دندان:  سفیدکننده‌های دندان حاوی موادی شیمیایی هستند این مواد شیمیایی لکه‌های دندان را از بین می‌برد، اما در برخی از موارد این مواد به مینای دندان آسیب می رساند.

۶- جمع شدن پلاک: شما می توانید با استفاده طولانی‌ مدت از دهانشویه در دندان های خود حساسیت ایجاد نمایید. این حساسیت نسبت به پلاک ها واکنش نشان می دهند.

۷- خوراکی‌های اسیدی: مصرف مواد خوراکی اسیدی  باعث ساییدگی مینای دندان خواهد شد.

۸- عمل‌های دندانپزشکی: امکان دارد دندان پس از جرم‌گیری، روت پلنینگ، روکش کردن و دیگر عمل‌های ترمیمی دچار حساسیت شود. در این موارد درد پس از 4 تا 6 هفته برطرف خواهد شد.

۹- پس از پرکردگی: دندان گاهی مواقع  پس از پر کردن پوسیدگی دندان حساس می‌شود. حساسیت دندانی ناشی از پر کردن دندان  ظرف چند هفته بهبود می‌یابد. اما اگر حساسیت  دندان ادامه پیدا کرد دندان نشان دهنده لزوم عصب‌کشی دندان است.

درمان حساسیت دندان

حساسیت دندان در هیچ موردی به طور کامل درمان نمی شود، فقط شدت آن کمتر یا بیشتر خواهد شد. مادامی ‌که دلیل حساس شدن‌ دندان‌ها از بین نرود حساسیت  دندان نیز در بعضی مواقع مشاهده خواهد شد .

درمان‌های مختلفی برای رفع حساسیت دندان وجود دارد، ابتدا باید دلیل حساسیت دندانی را مشخص کرد تا پزشک بتواند بهترین روش را برای کاهش درد پیشنهاد دهد. اگر دندانپزشک بدون یافتن دلیل حساسیت دندان و برطرف کردن آن اقدام به درمان کند، حساسیت دیر یا زود باز خواهد گشت.

پرکاربردترین روش‌های درمان حساسیت دندان

۱- فلوراید تراپی

در استفاده از این روش عاج و مینای دندان حساس را با زدن ژل یا وارنیش فلوراید تقویت می کنند. با استفاده از این روش درد و ناراحتی ناشی از حساسیت کاهش می‌یابد.

۲- باندینگ و روکش

این روش پوسیدگی یا نقص دندانی ایجاد کننده حساسیت را ترمیم می‌کند.

۳- سیلانت

زمانی که دلیل ایجاد حساسیت دندانی از بین رفتن پوشش محافظ ریشه‌های باشد، استفاده از روش سیلانت یا شیارپوش مناسب است. سپس دندانپزشک ناحیه دردناک را با سیلانت مخصوص می‌پوشاند و با شیارپوشی سطح ها از تماس محرک‌ها با دندان حساس جلوگیری خواهد کرد.

۴- استفاده از محافظ‌‌‌های دهانی

اگر دندان ها به دلیل عادت غلط دندان قروچه دچار حساسیت شده باشند، دندانپزشک از دندان‌ها قالبی تهیه می کند. با استفاده از آن قالب محافظ دهان یا نایت گارد ساخته می‌شود. نایت گارد در برابر فشار و آسیب از دندان‌ ها محافظت می‌کند و درد ناشی از حساسیت دندانی را کاهش می‌دهد.

۵- عصب‌کشی

اگر حساسیت دندان با انجام روش های بالا برطرف نشود، باید دندان عصب‌کشی شود. دندانپزشک با خارج کردن پالپ نرم داخل دندان حساسیت از بین می برد.

۶- جراحی پیوند لثه

اگر دلیل حساسیت دندان تحلیل رفتن لثه و در معرض آسیب بودن ریشه باشد، جراحی پیوند لثه با هدف محافظت از ریشه و کاهش حساسیت انجام خواهد شد.

درمان‌های خانگی

درمان‌های خانگی ساده‌ زیر برای کاهش حساسیت دندان پیشنهاد می‌شود:

۱- استفاده از خمیردندان ضد حساسیت: از دندانپزشک بخواهید خمیردندان مناسب را معرفی کند. برای مسواک زدن دندان‌های حساس حتماً از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. حتما قبل از خواب خمیردندان ضد حساسیت را روی ریشه‌های بدون پوشش بزنید.

۲- همیشه برای مسواک زدن از مسواک نرم استفاده کنید.

۳- از مصرف خوراکی‌هایی با خاصیت اسیدی بالا خودداری کنید.

۴- از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید.

۴- اگر عادت به دندان قروچه دارید، از محافظ‌های دهانی یا نایت گارد استفاده کنید.

پیشگیری

رعایت بهداشت دهان و دندان مهم‌ترین نکته در پیشگیری از بروز درد و حساسیت دندانی است. مراقبت از دندان ها و لثه‌ها و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه و ساییدگی دندان ها احتمال حساسیت دندان را کاهش می‌دهد.

سخن آخر درباره حساسیت دندان ها

همان‌طور که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم عوامل مختلفی سبب به وجود آمدن حساسیت دندان می‌شود. این عوامل عبارتند از: ساییده شدن مینای دندان, مصرف بیش از حد نوشیدنی های گرم و سرد, پوسیدگی و آسیب دیدگی دندان ها و غیره. برای درمان حساسیت دندان ها شما نیاز به انجام خدمات دندانپزشکی خواهید داشت. همچنین می‌توانید در هنگام مسواک زدن از دهان‌شویه و خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده نمایید، این خمیر دندان ها باعث کاهش پوسیدگی و جلوگیری از پوسیدگی دندان های شما می کند.  یکی دیگر از عوامل حساسیت دندان ها بیماری پریودنتال می‌باشد اگر به دنبال کلینیکی معتبر جهت انجام خدمات دندانپزشکی می باشید پیشنهاد ما به شما کلینیک دندانپزشکی می باشد با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش بدون داشتن هیچ گونه عوارضی دندان‌های خود را در سریع‌ترین زمان درمان خواهید کرد.

کلینیک دندانپزشکی تجریش زیر نظر بهترین متخصصان و کادر درمانی و دارای سابقه طولانی مدت در خصوص درمان دندان ها شما می باشد. این کلینیک دارای متخصص دستگاه های به روز دندانپزشکی در سطح جهانی می باشد. با مراجعه به کلینیک تجریش لبخند زیبا را به خود هدیه دهید. برای ارتباط برقرار کردن با کلینیک دندانپزشکی تجریش با شماره تماس های کلینیک تماس برقرار کنید. کلینیک دندانپزشکی تجریش در دو نوبت صبح و بعد از ظهر آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

لینک کوتاه: