حساسیت های دندانی چیست؟

حساسیت های دندانی چیست؟

حساسیت های دندانی چیست؟

حساسیت به صورت درد  دندان در واکنش به برخی محرک ها مانند غذا ها و نوشیدنی های سرد، گرم، ترشی و اسیدی تجربه می شود. حساسیت های دندانی می تواند یک مشکل موقتی باشد و یا یک مشکل مزمن که شما دائما  آن مشکل را تجربه کنید. احتمال دارد این مشکل در یک یا چند دندان و یا همه دندان ها ایجاد شود. اگر شما با مشکل حساسیت های دندانی روبه رو هستید و می‌خواهید در این خصوص اطلاعات کامل تر و جامعی به دست آورید یا از راهکارهای درمانی آن اطلاع پیدا کنید ما در ادامه این مقاله در خصوص حساسیت دندان ها اطلاعاتی را برای شما گرد هم آورده ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

علائم حساسیت های دندانی چیست؟

علائم حساسیت های دندانی واکنش دندان ها  به برخی محرک‌ها می باشد، در مواجه به این محرک ها دندان ها دچار درد یا ناراحتی می شود. این درد احتمال دارد در ریشه های دندان حس شود. برخی از شایع‌ترین محرک‌های حساسیت های دندانی عبارتند از:

۱- مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم

۲- مصرف غذاها و نوشیدنی‌های سرد

۳- تنفس هوای سرد

۴- مصرف شیرینی جات

۵-مصرف غذاها و نوشیدنی های ترش و اسیدی

۶- مصرف آب سرد

۷- مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

۸- مصرف دهان شویه های الکل دار

حساسیت های دندانی
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – حساسیت های دندانی

چه عواملی منجر به حساسیت های دندانی می شوند؟

دندان های برخی از افراد حساس تر از بقیه می باشد.  چون مینای دندان این افراد نازک تر  بقیه می باشد. در اکثر موارد مینا دندان به دلایل زیر ساییده یا فرسوده خواهند شد ساییده شدن مینای دندان باعث ایجاد حساسیت های دندانی می شود.

۱- روش صحیح مسواک زدن را آموزش ندیده باشیم و با سفت مسواک زدن دندان‌ ها باعث ساییده شدن دندان ها شویم.

۲- استفاده از مسواک نامناسب و سفت

۳- عادت بد دندان قروچه در شب‌ها

۴- مصرف بیش از حد غذاها یا نوشیدنی های شیرین یا اسیدی

۵- استفاده بیش از حد از محصولات سفید کننده دندان

۶- داشتن دندان شکسته

۷- مبتلا شدن به بیماری لثه

۸- درمان های دندانپزشکی مکرر

عوامل دیگری که نیز هیچ ربطی به دهان و دندان ندارند احتمال دارد باعث از بین رفتن مینا و درد دندان شوند. مانند ریفلاکس معده در این بیماری اسید معده بالا آمده و وارد مری و حلق خواهد شد. زمانی که به دهان برسد، چون اسید بالا باعث حل شدن مینای دندان می شود و  مینای دندان را از بین می برد. استفراغ های مکرر و تنبلی یا فلج معده نیز باعث افزایش اسید در دهان خواهد شد و مینای دندان را از بین خواهد برد. نمایان شدن ریشه دندان نیز باعث ایجاد حساسیت در دندان ها می شود. کناره گرفتن لثه از دندان، باعث می‌شود بخش هایی از پایین دندان و ریشه آن در معرض هوا و ذرات غذا و باکتری های موجود در دهان قرار بگیرند و در دندان ها حساسیت ایجاد می کند.

روش های درمان حساسیت دندانی چیست؟

اگر شما مبتلا به درد دندان بر اثر حساسیت های دندانی شدید در اسرع وقت برای تشخیص و درمان این مشکل به پزشک متخصص مراجعه نمایید. پزشک با توجه به شرایط دندان های شما و علت ایجاد حساسیت راهکارهای زیر را برای درمان حساسیت دندانی به شما  توصیه خواهد کرد.

۱- خمیر دندان مخصوص دندان های حساس: 

حساسیت دندان های شما با استفاده ی چند بار از خمیر دندان مخصوص حساسیت دندان فروکش خواهد کرد. نمایان شدن ریشه دندان نیز باعث این مشکل می شود.

۲- فلوراید: 

دندانپزشک احتمال دارد برای تقویت دندان و برطرف کردن حساسیت های دندانی شما استفاده از روش فلوراید درمانی را به شما توصیه نماید. فلوراید باعث محکم شدن مینای دندان می شود. فلوراید به شکل های مختلف مانند خمیر دندان، ژل، دهانشویه و به صورت خوراکی در داروخانه ها موجود می باشد.

۳- باندینگ کامپوزیت: 

اگر علت حساسیت دندان ها نمایان شدن ریشه‌ دندان باشد، با استعمال موضعی رزین کامپوزیت بر روی ریشه های حساس و بیرون زده دندان، می توان حساسیت دندان را برطرف کرد.

۴- عصب کشی یا درمان ریشه:

در زمانی که درد دندان شما خیلی شدید باشد دندانپزشک عصب کشی دندان را  به شما توصیه خواهد کرد این روشی موفقیت آمیز می باشد در این روش هسته مرکزی دندان که پالپ نام دارد و عصب های دندان در آن قرار دارند، تخلیه و پاکسازی می شود.

۵- پیوند لثه: 

زمانی که بخش زیادی از بافت لثه از دست رفته باشد و باعث نمایان شدن ریشه دندان شود. برای درمان این مشکل پزشک تکه کوچکی از بافت نرم در جای دیگری از دهان را برداشته و به محل مورد نظر پیوند می دهد.

حساسیت های دندانی
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – حساسیت های دندانی

برطرف کردن عامل حساسیت های دندانی

درمان حساسیت های دندانی زمانی امکان پذیر است عامل حساسیت های دندانی برطرف شود. شما باید به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. و روش مسواک زدن صحیح را آموزش ببینید و از مسواک مناسب با نوع دندان خود استفاده نمایید. اگر شما ریفلاکس معده دارید باید با داروهای کاهش اسید معده، ریفلاکس معده را کنترل کنید.

اگر مرتباً استفراغ می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید تا این مشکل را برطرف شود. اگر شما عادت دندان قروچه دارید و دندان هایتان را به هم فشار می دهید یا می ساییده شده، باید جلوی آسیب دیدن دندان ها را بگیرید. با استفاده از محافظ دهان شبانه می توانید جلوی ساییده شدن دندان ها و وارد آمدن فشار بیش از حد بر دندان ها را بگیرید.

سوالات متداول در خصوص حساسیت های دندانی

۱- گزگز و درد دندان پس از درمان های دندانپزشکی طبیعی است یا نشان می‌دهد مشکلی به وجود آمده است؟

این نوع حساسیت محدود به یک دندان و یا دندان های همسایه آن می باشد و باید پس از چند روز برطرف شود. پس از انجام روش های درمانی مانند پرکردن دندان، روکش کردن دندان، لمینت دندان، عصب کشی دندان و سایر ترمیم های دندان احتمال دارد تا چند روز اول حساسیت دندان داشته باشید.

اگر بعد از گذشت چند هفته هنوز حساسیت های دندانی شما درمان نشده در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

۲- آیا حساسیت های دندانی باعث آسیب رسیدن به دندان‌ ها می‌شود؟

یکی از دلایل حساسیت دندان ها آسیب رسیدن به دندان ها می باشد هنگامی که شما دچار حساسیت های دندانی شده اید به این معنی می باشد که بخشی از دندان شما دچار آسیب شده است.

۳- دلایل ایجاد حساسیت های دندانی چیست؟

وجود بیماری های مانند بیماری لثه یا پریودنتال، آسیب رسیدن به دندان ها، ریفلاکس معده به دلیل اسیدی شدن دهان و دندان ها، از بین رفتن مینای دندان دلایل اصلی حساسیت دندان ها می‌باشد که باعث ایجاد حساسیت های دندانی به مرور زمان خواهد شد. اگر شما مبتلا به هر کدام از این بیماری ها می باشید باید هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا در صورت پیشرفت این بیماری ها سریع درمان خود را آغاز نمایید.

سخن آخر درباره حساسیت های دندانی

هنگامی که شما مبتلا به بیماری لثه (پریودنتال) یا دندان های شما مورد آسیب قرار گرفته باشد به مرور زمان دچار حساسیت دندانی خواهید شد, حساسیت دندان ها هنگامی که برای شما اتفاق می افتد شما در هنگام خوردن غذا یا نوشیدنی دچار دردهای مزمن دندان خواهید شد یا دچار خونریزی لثه می شوید. یکی از راهکارهای درمانی حساسیت های دندانی استفاده از روش درمانی عصب کشی توسط متخصص دندانپزشکی با مهارت می باشد، اگر شما به دنبال متخصص یا کلینیک معتبر جهت انجام خدمات دندانپزشکی می باشید پیشنهاد ما به شما کلینیک دندانپزشکی تجریش زیر نظر بهترین متخصصان با تجربه می‌باشد.

حساسیت های دندانی
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – حساسیت های دندانی

 درباره کلینیک دندانپزشکی تجریش

کلینیک دندانپزشکی تجریش یکی از معتبرترین کلینیک های دندانپزشکی در سطح جهانی می باشد، که دارای دستگاه های به روز دندانپزشکی و متخصصان با تجربه و کادری متخصص می باشد. شما با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش دندان های خود را در سریع‌ترین زمان ممکن درمان خواهید کرد و لبخندی زیبا را به خود هدیه می دهید. کلینیک دندانپزشکی تجریش دارای محیطی آرام و تمیز می باشد که شما در حین درمان دچار هیچ گونه استرس و اضطرابی نشوید برای ارتباط با کلینیک دندانپزشکی تجریش با شماره تماس های این کلینیک تماس حاصل فرمایید.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09195979970

02191017614

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/tajrishdentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود، میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید:

tajrishdentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

لینک آپارات:

https://aparat.com/v/uW9Ra

لینک نماشا:

https://www.namasha.com/v/oSJJN27I

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

هزینه فلوراید تراپی کودکان
انواع مسواک ارتودنسی
علائم پس زدن ایمپلنت
بهتربن خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان
ارتودنسی خوب در کجا؟
روکش دندانی که عصب کشی شده

برچسب‌ها

ارتودنسی متحرک ارتودنسی نامرئی ارتودنسی چیست اسامی دندان های انسان اصلاح طرح لبخند انواع ارتودنسی کودکان انواع دندان انواع دندان آسیاب انواع لمینت دندان انواع کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان چیست بریج دندان جلو بریج دندان چیست حساسیت دندان به سرما درمان عفونت دندان روکش شده دندان درد در بارداری دندان درد عصبی دندان درد کودکان دندان قروچه کودکان دندان قروچه کودکان در خواب رنگ های کامپوزیت دندان روش برداشتن لمینت دندان روکش دندان چیست طول عمر کامپوزیت دندان عفونت دندان عقل علائم پوسیدگی دندان عقل عمر لمینت دندان عوارض ایمپلنت دندان عوارض لمینت دندان عوارض پر کردن دندان عوارض کامپوزیت دندان قیمت ایمپلنت دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان لمینت دندان متحرک لمینت دندان چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان معایب لمینت دندان پر کردن دندان با لیزر پر کردن دندان با مواد سفید پوسیدگی دندان عقل کامپوزیت دندان چیست

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir