داروهای پیشگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به از بین رفتن دائمی لایه های مختلف دندان گفته می شود. این مشکل در میان انسان ها بسیار شایع است و با علائمی مانند: تیره شدن، ایجاد حفره و سوراخ دندان شناخته می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان های خود بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چطور پوسیدگی دندان را تشخیص دهیم؟

علائم اصلی خرابی دندان ها تغییر رنگ و یا ایجاد حفره در سطح دندان می باشد. علائم دیگری که به کمک آن ها می توان متوجه وجود پوسیدگی شود وجود دارد. برای تشخیص پوسیدگی دندان در خانه وجود یا عدم وجود علائم زیر را باید بررسی نمایید:

۱- دندان درد: دردی که بدون هیچ علتی در دندان احساس شود.

۲- حساسیت دندان: حساسیت دندان به تغییرات دمای محیط و خوراکی های سرد و گرم

۳- حفره دندان مشاهده سوراخ یا شکستگی کوچک همراه با تغییر رنگ در  دندان ها

۴- تغییر رنگ دندان: تیره، قهوه ای یا سیاه شدن دندان ها

۵- دندان درد هنگام جویدن غذا

۶- پاره شدن مکرر نخ دندان در یک ناحیه

۷- بوی بد دهان

مراحل پوسیدگی دندان چگونه ایجاد می شود؟

۳ مرحله اصلی در پوسیدگی دندان وجود دارد که شامل مراحل زیر خواهد بود:

۱. تشکیل پلاک دندان

اولین علامت خرابی و پوسیدگی زمانی بروز خواهد کرد که پلاک دندان در سطح و لابلای دندان ها تجمع پیدا کند و سفت و سخت شود. اگر شما به طور مرتب مسواک نزنید و بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، پلاک دندان بیشتر شده تبدیل به جرم سفت و سختی خواهد شد که فقط می تواند توسط دندانپزشک برداشته شود. پلاک خطرناک نیست اما به مرور زمان منجر به تحلیل مینای دندان و آسیب رسیدن به آن خواهد شد.

۲. حملات پلاک میکروبی

پلاک دندانی کم، کم به جرم تبدیل می شود و به مینای دندان آسیب خواهند زد. باکتری های مضر و اسیدهایی داخل این جرم قرار دارند که مواد معدنی تشکیل دهنده مینا را از بین خواهند برد. کم، کم مواد معدنی از بین می روند و سوراخ های ریز و کوچکی روی سطح دندان ایجاد خواهد شد.

پوسیدگی دندان و ارتباط آن با مینای دندان

سوراخ ها ی روی سطح مینای دندان نشان دهنده پوسیدگی سطحی دندان می باشد و بروز آن نشان دهنده اولین مرحله از پوسیدگی دندان خواهد بود. اگر پوسیدگی دندان متوقف نشود لایه مینای دندان تخریب شده و جرم دندان به همراه باکتری های مضر وارد لایه دوم دندان می شوند. دنتین لایه ای بسیار حساس و ظریف می باشد و در مدت زمان کوتاهی نسبت به مینای دندان دچار تخریب خواهد شد.

۳. ادامه تخریب مینای دندان

در دو مرحله قبل پوسیدگی دندان هنوز مساله ای مهم و مشکل سازی نیست و علائمی مانند: سوراخ دندان، تغییر رنگ و تیره شدن و یا شکستگی های جزئی دارد. زمانی که باکتری ها وارد پالپ دندان شوند علائم بدتری مانند: درد و حساسیت شدید تجربه خواهد شد. مرحله آخر پوسیدگی بدترین مرحله است و با عفونت دندان مواجه خواهیم شد و شاید دندان کاملا از بین رود.

مهم‌ترین عوامل پوسیدگی دندان کدامند؟

علت اصلی خراب شدن دندان ها پلاک ها و جرم های دندانی می باشد. عوامل مختلفی باعث ایجاد پلاک و  پوسیدگی دندان می شوند:

۱- مصرف غذاها و خوراکی ها مانند: شیرینی جات و نوشابه های اسیدی

پوسیدگی دندان
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – پوسیدگی دندان

درمان پوسیدگی دندان در دندانپزشکی

تنها با روش های دندانپزشکی قادر به درمان دندان خراب می باشیم و روش های خانگی فقط می تواند از پوسیدگی دندان پیشگیری کند.

۵ تا از مهم‌ترین روش هایی که دندانپزشکان برای ترمیم دندان های آسیب دیده بکار می برند عبارتند از:

۱. فلوراید تراپی

بهترین روش درمان پوسیدگی سطحی دندان فلوراید تراپی است. زمانی که بخش های سطحی دندان به تازگی و برای اولین بار دچار پوسیدگی شده اند با مراجعه به دندانپزشک و انجام درمان فلوراید تراپی اقدام به توقف پوسیدگی دندان نمایید. با فلوراید تراپی به تقویت، ترمیم و بازسازی مینا در ابتدای پوسیدگی کمک کنید.

۲. پر کردن دندان

پر کردن دندان اصطلاحاً ترمیم دندان نام دارد. پر کردن دندان مهم ترین روش رفع خرابی و ترمیم دندان است. در پر کردن دندان پوسیدگی برداشته می شود و در حفره به جا مانده مواد پر کننده قرار می‌گیرد.

۳. روکش دندان

اگر وسعت خرابی دندان زیاد باشد و با روش‌های معمولی دندانپزشکی قابل ترمیم نباشد با کمک روکش ها دندان را ترمیم خواهیم کرد.

۴. روت کانال تراپی یا عصب کشی دندان

اگر پوسیدگی و خرابی دندان از مینا و لایه زیرین آن  عبور کرده باشد باعث عفونت مغز دندان می شود و باید درمان ریشه دندان یا عصب کشی انجام شود. در غیر این صورت عفونت باعث آبسه و مشکل لثه می شود.

۵. کشیدن دندان

اگر درمان پوسیدگی دندان با هیچ روشی امکان‌پذیر نباشد دندان باید کشیده شده و از دهان خارج شود.

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

به طور کلی عبارتند از:

۱- استفاده از آب نمک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

اگر بعد از مصرف هر چیزی دهان خود را با آب نمک تمیز شستشو دهیم احتمال خراب شدن دندان ها به شدت کاهش پیدا می کند.

۲- دندان ها را با خمیر دندان ضد پوسیدگی و حاوی فلوراید مسواک بزنید.

روزانه ۲ بار و هر بار به مدت ۲ دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نمایید.

۳- دندان هایتان را مرتباً جرم گیری کنید.

با مراجعه منظم به دندانپزشک جرم های دندانی خود را از بین ببرید.

۴- درمان فیشور سیلانت

سیلانت پوششی پلاستیکی و محافظ است که روی سطح جونده دندان های خلفی اعمال خواهد شد تا شیارها و ناحیه هایی که غذا در آن ها به دام می افتد را بسته و از تشکیل پلاک دندان و خرابی پیشگیری نماید.

۵- آب و مایعات سالم بیشتری بنوشید.

نوشیدن مقدار کافی آب به آبرسانی بدن کمک خواهد کرد و دهان را از خشک شدن حفظ خواهد کرد.

۶- غذاهای سالم میل کنید.

یکی از راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان ایجاد تغییرات مثبت در رژیم غذایی است. در زیر به برخی از این تغییرات مفید اشاره خواهیم کرد:

۱- خوردن مواد غذایی حاوی کلسیم، فلوراید، ویتامین D و …

۲- مصرف سبزیجات و میوه ها

۳- جویدن آدامس بدون قند

۴- کاهش مصرف مواد سفت

۵- کاهش نوشابه ها

۶- افزایش مصرف غذاها و خوراکی های ارگانیک

۷- کاهش مصرف قهوه

۸- ترک سیگار

۷- فلوراید درمانی

اغلب شهرهای جهان به آب آشامیدنی شهری خود فلوراید اضافه می کنند. فلوراید نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد و به تقویت دندان ها کمک خواهد کرد. اگر در آب آشامیدنی و رژیم غذایتان به اندازه کافی فلوراید دریافت نمی کنید می توانید فلوراید تراپی انجام دهید .فلوراید تراپی به صورت موضعی به دندان ها اعمال می شود و یا به صورت خوراکی تجویز خواهد شد.

۸- استفاده از دهانشویه ضد باکتریایی

اگر مستعد خرابی دندان هستید دهانشویه‌هایی وجود دارد که ضد باکتریایی هستند. این دهان شویه ها به تقویت مینای دندان کمک می‌کنند.

۹-ترکیبی از روش‌های پیشگیرانه

شما می‌توانید ترکیبی از درمان‌ها یا روش‌ها را برای جلوگیری از خراب شدن دندان امتحان نمایید.

سخن آخر درباره پوسیدگی دندان ها

امروزه داشتن لبخندی زیبا و دندان‌ هایی سالم و یکدست یکی از معیارهای اصلی و زیبایی افراد محسوب می‌شود. برای داشتن دندان‌ هایی سالم ما باید از روش های درمانی و پیشگیری استفاده نمایم. روش های درمانی و پیشگیری به طور کلی عبارتند از: مراقبت های دندانی، پیروی کردن از یک رژیم غذایی مناسب، مراجعه به متخصص دندانپزشک جهت چکاب های دوره ای، رسیدگی به دندان ها.

پوسیدگی دندان ها اتفاقی نمی باشد که به صورت آنی اتفاق بیفتد، بلکه به مرور زمان برای افراد اتفاق می‌افتد. پوسیدگی دندان باعث می‌شود که مینای دندان به مرور زمان از بین برود. اگر شما به دنبال کلینیکی معتبر جهت درمان پوسیدگی دندان های خود می باشید، پیشنهاد ما به شما عزیزان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش یکی از معتبرترین کلینیک های تخصصی دندانپزشکی می باشد.

پوسیدگی دندان
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – پوسیدگی دندان

آشنایی بیشتر با کلینیک دندانپزشکی تجریش

کلینیک دندانپزشکی تخصصی تجریش یکی از معتبرترین و با سابقه کار طولانی آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد. کلینیک دندانپزشکی تجریش زیر نظر بهترین متخصصان و کادر درمانی مجرب آماده ارائه هرگونه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر می باشد. همچنین کلینیک دندانپزشکی تجریش دارای دستگاه های به روز دندانپزشکی و محیطی تمیز و آرام بخش می باشد تا شما عزیزان در حین درمان دچار استرس و اضطراب و پس از درمان دچار هیچ گونه عوارض درمانی نشوید. با مراجعه نمودن به کلینیک دندانپزشکی تجریش لبخند زیبا را به خود اختصاص خواهید داد. شما با مراجعه نمودن به کلینیک دندانپزشکی تجریش و پس از بررسی نمودن علت آسیب دندانی سریع درمان خود را آغاز می نماید و از لبخندی رضایت‌بخش بهره‌مند می‌شوید.