درمان سنگ لوزه با دهان‌شویه

امروزه از راه دهان و دندان بیماری های گوناگونی ایجاد می شود. یکی از این بیماری ها سنگ لوزه می باشد، که درمان آن بسیار راحت و آسان می باشد. یکی از این درمان ها درمان سنگ لوزه با دهانشویه می باشد که در زیر در مورد این موضوع توضیحات بیشتری خواهیم داد. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان سنگ لوزه می باشید، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سنگ لوزه چیست؟

این نوع از بیماری به دهان و دندان مربوط است. استفاده از دهان شویه برای درمان این بیماری کمک زیادی می کند. سنگ لوزه از بافت درون لوزه ایجاد می شود. سطح و اطراف لوزه از رنگ طبیعی صورتی کم رنگ تشکیل شده است. درمان سنگ لوزه با دهان شویه زمانی واجب می شود که سنگ لوزه اندازه و رنگ طبیعی خود را از دست داده باشد. اگر دانه هایی به اندازه و مانند رنگ برنج روی سطح و اطراف لوزه را بپوشاند استفاده از دهان شویه برای درمان سنگ لوزه به کار خواهد آمد. این دانه ها به قدری ریز هستند که با چشم قابل مشاهده و تشخیص نیستند و با علائمی که در بیمار ظاهر می شود این بیماری تشخیص داده خواهد شد.

سنگ لوزه چه شکلی است؟

سنگ‌ لوزه به صورت سنگ ریزه‌های بسیار کوچک می باشند و به رنگ سفید یا زرد در لوزه‌ در می‌آیند. شاید شما یک یا چندین سنگ در لوزه خود داشته باشید. این سنگ‌ها کوچک می باشند اما در برخی افراد بسیار بزرگ خواهد شد. این عارضه نوعی عفونت در لوزه می باشد اما تفاوت‌هایی با ورم لوزه دارد. ورم لوزه باعث قرمزی و ملتهب شدن لوزه خواهد شد و علائمی مانند: تب، گلودرد و سردرد دارد. هم ورم و هم سنگ لوزه باعث بوی بدن دهان خواهند شد.

سنگ لوزه چگونه تشکیل می‌شود؟

بدن از اجزا مختلفی تشکیل شده است و هر کدام نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. برخی از اجزاء وظیفه دارند تا درصدی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل دهند و به سلامتی کمک می کنند و از بروز بیماری های گوناگون و خطرناک جلوگیری خواهند کرد. لوزه در دسته این اجزاء بدن قرار دارد. شما در طول روز غذا و یا نوشیدنی های زیادی مصرف می کنید. اگر این غذا و نوشیدنی ها باکتری و ویروس های گوناگونی به همراه داشته باشند با خوردن و نوشیدن آن به لوزه وارد خواهد شد و به لوزه چسبیده می شود و باعث می شود تا این باکتری و ویروس ها در لوزه جمع شود و با گذشت زمان سفت و تبدیل به سنگ لوزه شود در این مورد استفاده از دهان شویه برای درمان کارایی بالایی دارد. وجود فلوراید درون دهان شویه باعث تقویت مینای دندان، لثه و لوزه می شود و باکتری ها را از بین خواهد برد. یکی از دلایل دیگر تشکیل سنگ لوزه پایین آمدن سطح دفاعی و سیستم ایمنی بدن است و گلبول های بدن رنگ طبیعی خود را از دست می دهند و گلبول های سفید جایگزین آن‌ها خواهند شد. این کار باعث می شود ماده ای به نام کلسیفیکاسیون در بدن باقی بماند و سنگ لوزه  تشکیل دهد.

چه کسانی بیشتر دچار سنگ لوزه می‌شوند؟

لوزه برخی از افراد چاک و ترک هایی عمیق تر از اندازه طبیعی دارد و این امر باعث می شود مواد غذایی که مصرف می شود در بین این ترک ها گیر کند و فرد به این بیماری دچار می شود.

حساسیت و ارتباط آن با سنگ لوزه

افرادی هستند که دچار آلرژی و یا حساسیت های فصلی مداوم می باشند. اگر شما این عارضه را درمان نکنید به مرور زمان مبتلا به سنگ لوزه خواهید شد.

برخی داروها مانند داروهای فشار خون باعث خشک شدن گلوی بیمار خواهد شد و اگر بیماران این خشکی گلو را از بین نبرند به سنگ لوزه مبتلا خواهند شد.

بیماری سرماخوردگی سطحی و گذرا نیست. سرماخوردگی نیز مر تواند منجر به سنگ لوزه

شود. افراد با مصرف خوراکی های چرب و یا رنگی با مواد افزودنی غیره طبیعی به سنگ لوزه دچار خواهند شد.

سنگ لوزه
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – سنگ لوزه

نشانه‌ها و علائم سنگ لوزه چیست؟

اگر غذا و یا آب به سختی از گلوی شما پایین می رود و یا گلویتان خارش شدید دارد یعنی علائم این بیماری ظاهر شده است. گوش یکی از اجزا مهم صورت است و با بروز این بیماری دچار بر افروختگی شدید خواهد شد. از علائمی که خود را بسیار بارز و نهان نشان می دهد ایجاد بوی بد و تعفن دهان است و خود بیمار نیز احساس بسیار بدی خواهد داشت. یکی دیگر از علائم که نشانه این بیماری است پیوندهایی می باشد که در قسمت گردن به وجود خواهد آمد و باعث می شود تا گردن دچار ورم شود و این عارضه بسیار دردناک است.

در برخی از مواقع این علائم وجود ندارد. یک علامت ساده نشانگر سنگ لوزه می باشد. زمانی که رنگ زبان از حالت عادی خارج و به قرمز تیره و یا روشن تبدیل شود نشانه ی سنگ لوزه می باشد.

استفاده از دهان شویه

استفاده از دهان شویه برای درمان زمانی انجام می شود که لوزه بزرگ تر از اندازه طبیعی شده و یا رنگ طبیعی خود را از دست داده باشد و بیمار دچار سرفه های زیاد و بی وقفه باشد.

کدام بیماری‌ها علائمی شبیه به سنگ لوزه دارند؟

یکی از مشکلاتی که در تشخیص این عارضه وجود دارد شباهت علائم آن با بیماری‌های دیگر می باشد. تشخیص دقیق این علائم در پیشنهاد راهکارهای مناسب درمانی ضروری خواهد بود. یکی از این بیماری‌ها که علائم نزدیکی به سنگ لوزه دارد بیماری استرپتوکوکی است این بیماری باعث گلو درد می‌شود و علائم دیگری ازجمله تب شدید همراه خواهد داشت.

شباهت سنگ لوزه به سرطان

علائم سرطان لوزه نیز شباهت زیادی به سنگ لوزه دارد. در سرطان خون در دهان ایجاد می‌شود و گلو درد بدون وقفه و طولانی مدت ایجاد خواهد شد.

پیشگیری از سنگ لوزه با دهانشویه

۱- قرقره با محلول آب نمک:

این روش ساده، ارزان و موثر در از بین بردن ارگانیسم های مضر دهان خواهد بود. قرقره کردن آب نمک ولرم بوی بد دهان را از بین می برد و به جدا شدن سنگ ها  کمک می کند. برای انجام قرقره باید سر خود را به عقب ببرید و محلول را در انتهای دهان به مدت ۱۵ ثانیه قرقره نمایید.

۲- سرکه سیب:

قرقره کردن با محلول رقیق شده آب و سرکه سیب یکی دیگر روش های ارزان در مبارزه با این عارضه خواهد بود. این محلول باعث کاهش التهاب در اطراف لوزه ها می شود. شما اگر دچار اشکال در بلع می باشید می توانید از این روش استفاده نمایید.

۳- هیدروژن پراکسید:

دهان شویه حاوی هیدروژن پراکسید روش خوبی برای درمان سنگ لوزه و تمیز کردن دهان می باشد. خواص آنتی باکتریال این دهان شویه به کاهش باکتری های بد دهان کمک خواهد کرد. حالت کف کنندگی این دهان شویه در زمان قرقره کردن باعث شل شدن سنگ  لوزه می شود. شما پس از قرقره با این دهان شویه دندان های سفید تر و زیباتری خواهید داشت.

۴- دهان شویه دی اکسید کلر:

این دهان شویه به خنثی شدن ترکیبات سولفوری در دهان که عامل بوی بد دهان هستند کمک می کند. این دهان شویه تا چند ساعت علائم شما را تخفیف می دهد و به شما احساس راحتی خواهد داد.

سخن آخر درباره سنگ لوزه

سنگ لوزه عارضه ایی است که باعث به وجود آمدن سنگ های ریز در لوزه به اندازه ی یک برنج می‌شود. فردی که دچار سنگ لوزه شده باشد با علائمی مانند: تب و درد گلو و درد گوش دچار می شود. یکی از بهترین راهکارهای درمانی جهت از بین بردن سنگ لوزه استفاده از دهان شویه هایی است که در مطالب بالا برای شما بیان کرده‌ایم. اگر شما هم به دنبال کلینیک معتبر جهت درمان دندان‌ های خود و عارضه های دهانی خود می باشید، پیشنهاد ما به شما عزیزان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش یکی از معتبرترین کلینیک های دندانپزشکی می باشد.

سنگ لوزه
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – سنگ لوزه

آشنایی بیشتر با کلینیک دندانپزشکی تجریش

کلینیک دندانپزشکی تجریش یکی از با سابقه کار ترین کلینیک های تخصصی دندانپزشکی در سطح جهانی است که آماده ارائه هرگونه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر می باشد. کلینیک دندانپزشکی زیر نظر بهترین متخصصان و کادر درمانی مجرب آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. شما با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش لبخندی زیباتر را به خود اختصاص خواهید. کلینیک دندانپزشکی تجریش دارای محیطی تمیز آرام‌بخش می باشد تا شما عزیزان در حین درمان دچار استرس و اضطراب و پس از درمان دچار عوارض درمانی نشوید.