دندان درد کودکان ۸ ساله

دندان درد کودکان ۸ ساله

دندان درد کودکان ۸ ساله

درمان دندان درد کودکان ۸ ساله در وضعیتی که کودک شما با دندان درد روبرو شد، اصولا لازم به استفاده از خدمات اورژانسی جهت بر طرف کردن مشکل وی وجود ندارد. به هر حال، والدین نبایستی به این مشکل بی‌ توجهی و بی اهمیتی کرده و آن را به حال خود رها کنند، دندان درد می‌ تواند در بین کودکان عادی و شایع باشد. گاهی وقت ها، دندان درد به دلیل دندان در آوردن رخ می دهد. اما این شرایط همچنین می‌ تواند نشان ایجاد یک مشکل جدی برای کودک باشد. در بیشتر وقت ها والدین ممکن است بتوانند دندان درد خفیف کودک خود را با استفاده از دارو یا دهانشویه با محلول آب نمک گرم کم کنند. در صورتی که با انجام این کار درد دندان کودک تسکین پیدا نکرد، امکان استفاده از داروهای مسکن استامینوفن (تیلنول) نیز برای کودک وجود خواهد داشت. دندان درد کودکان تجربه دشوار و بسیار حساسی است که می‌ تواند کودک و هم والدین را مضطرب و ناراحت کند. اصولا در چنین وضعیتی والدین احساس درماندگی و ناامیدی می‌کنند. به این علت که نمی‌ توانند نقطه دقیق درد را تعیین کنند. مطمئناً برای شما نیز خیلی دشوار است که ناراحتی کودک خردسالتان را ببینید و دنبال درمان سه سوته دندان درد باشید. مشاوره با دندانپزشکان ما مناسب ترین راهکار برای درمان دندان درد کودکان ۸ ساله شماست.

البته اگر دندان درد موقع شب یا در موقع تعطیلی مطب دندانپزشکی ایجاد شود، این کار امکان‌ پذیر نیست. به همین علت ما از وب سایت کلینیک تجریش اینجا شیوه های ساده‌ای را جهت درمان دندان درد کودکان در شب نشان می‌ دهیم که می‌ توانند تا موقع رفتن به مطب دندانپزشکی درد را کاهش و یا تسکین دهید پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

درمان سریع دندان درد کودکان با تشخیص محل درد

به مفهوم درمان سریع دندان درد، ابتدا کاری که باید انجام دهید، تعیین کردن سر چشمه درد است. اگر کودکتان به اندازه کافی بزرگ است، از او بخواهید ناحیه درد را نشان دهد.

برای کودکان کوچکتر نیز، در دهان به همراه ورم و قرمزی روی لثه‌ها و گونه، پوسیدگی دندان (تغییر رنگ بخشی از دندان) یا شکستگی دندان بگردید. سعی و تلاش کنید تا جایی که می‌ توانید ناحیه درد را دقیق‌تر تعیین کنید تا بتوانید اقدام موثرتری جهت تسکین آن انجام دهید.

علت دندان درد کودکان چیست؟

همه دندان دردها واقعاً دندان درد نیستند. گاهی اوقات ممکن است کودک زبان یا گونه خود را گاز گرفته باشد، درد لثه داشته باشد یا درون دهانش زخم شده باشد.

رویش دندان‌های جدید نیز می‌تواند عذاب آور باشد. تغییر رنگ، شکستگی و لق شدن دندان یا وجود لکه‌ های روشن‌ تر یا تیره‌ تر از رنگ خود دندان بر روی آن هم می‌ تواند علت درد دندان کودک باشد.

دندان درد، بسته به شدتی که دارد و دلیل دندان درد، می‌ تواند علامتی از هر یک از مشکلات دندانی زیر باشد:

  • رویش دندان جدید

یکی از علت های شایع دندان درد در کودکان، رویش دندان جدید است، که اصلا جای هیچگونه نگرانی ندارد و فقط کافی است با کمک شیوه های درمان دندان درد در منزل که در ادامه بررسی می کنیم، به کم کردن دندان درد کودک در این دوران کمک کنید.

  • لق شدن و شکستگی دندان

لق شدن و شکستن دندان و همین طور افتادن پر شدگی یکی از دندان ها می تواند سبب بروز درد بسیار زیاد در دندان شود، که صلاح است جهت درمان فوری دندان درد به دکتر دندانپزشک کودکان، مراجعه کنید.

بهترین گزینه جهت مراجعه کلینیک بین المللی دندانپزشکی تجریش است شما می توانید کودک دلبند خودتان را بدون هیچگونه ترس و استرس در این کلینیک زیر نظر بهترین متخصصین درمان کنید.

  • ساییدگی و پوسیدگی دندان

این مورد موجب بروز سوراخ (حفره) در سطح سخت دندان می‌ شود. همچنین، اگر درد بیشتر از یک روز به طول انجامید، به احتمال زیاد دلیل درد دندان کودکان به همین علت است.

اصولا، در چنین وضعیتی روی بخشی از مینای دندان ضایعه‌ای به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای به وجود می‌ آید. این مشکل بیشتر روی سطح دندان‌های آسیاب ایجاد شده و سبب یک درد مبهم می‌ شود.

  • لب‌ پریدگی دندان

لب پریدگی و ترک خوردگی مینای دندان، در بیشتر مواقع، این اتفاق به علت گاز زدن به یک جسم سخت ایجاد می شود، که می‌تواند موجب ترک خوردن دندان شود. در بیشتر موارد، ترک آنقدر نادر است که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست.

در چنین وضعیتی، دندان نسبت به مایعات سرد و داغ حساس می‌ شود، اما ظاهر دندان طبیعی است. به علاوه، احتمال دارد خط شکستگی زیر لثه بوده یا به علت ریز بودن به سختی دیده شود.

  • عقب نشینی لثه‌ها

شرایطی که در آن لثه‌ها تحلیل رفته و قسمت های نرم‌تر و حساس‌ تر ریشه دندان نمایان می‌ شود، این مورد هم یکی از مواردی است که احتیاج به درمان دندان درد کودکان، توسط پزشک است.

  • بیماری‌های لثه

در اصطلاح پزشکی به التهاب لثه‌ها جینجیویت گفته می‌ شود. در این حالت لثه‌ها قرمز و حساس می‌ شوند. در صورت مسواک نزدن و نکشیدن نخ دندان، حتی احتمال دارد لثه‌ها خونریزی کنند. این مشکل می‌ تواند بسیار دردناک و عذاب آور بوده اما با تمیز کردن دندان‌ها و کشیدن مرتب نخ دندان به تدریج بر طرف می‌ شود.

  • آبسه پری‌آپیکال یا آبسه دندان

اگر درد شدید بوده یا نبض داشته باشد، مطمئناً پوسیدگی به آبسه دندان (آبسه پری‌آپیکال) تبدیل شده است. این به این معنی است که در ریشه دندان یک پاکت چرک تشکیل شده است.‌

در این حالت زدن یک ضربه‌ آرام به دندان نیز موجب بیشتر شدن درد می‌ شود. آبسه در صورت درمان نشدن استخوان فک را می‌ خورد. به علاوه، زیر خط لثه نیز یک برآمدگی به وجود می‌ آید. در این شرایط بیمار می‌ بایست جهت عصب کشی به دندانپزشک مراجعه کند.

  • گیر کردن غذا علت دندان درد

گاهی وقت ها تکه‌های خوراکی‌های سخت بین دو دندان گیر می‌ کنند. درد ناشی از گیر کردن دراز مدت غذا بین دندان‌ها به تدریج بیشتر می‌ شود. فشاری که به علت وجود غذا به دندان‌ ها می‌ آید آن‌ها را به طرفین هل داده و سبب بروز دندان درد، در ریشه‌ها و همچنین خط لثه می‌شود. کشیدن نخ به شکل صحیح سبب خارج شدن غذاها و توقف درد می‌ شود.

چند عارضه دیگر وجود دارد که می‌ توانند بدون اثر گذاشتن بر مغز دندان سبب دردی نظیر دندان درد شوند. این عارضه‌ها عبارتند از:

  • آبسه دندان
  • زخم‌های لثه
  • ورم یا درد لثه در اطراف دندانی که در حال جوانه زدن است. مانند موقع جوانه زدن دندان عقل
  • سینوزیت که گاهی اوقات باعث درد در اطراف فک بالا می‌ شود.
  • آسیب‌ دیدگی مفصلی که فک را به جمجمه متصل می‌ کند. (مفصل تمپورومندیبولار)

شایع ترین علت دندان درد

حفره دندانی یکی از معمول ترین اختلالات دندانی است، عفونتی است که به دلیل ترکیبی از کربوهیدارت غذا و باکتری های موجود دهان ایجاد می شود. این باکتری ها کربوهیدرات را به اسید تبدیل می کنند، این اسید باعث تخریب مواد معدنی قسمت سفت دندان سالم می شود و سرانجام به ریشه دندان ها می رسند. باکتری ها دارای پوسته ای بنام پلاک هستند بعد از بیست دقیقه پس از غذا خوردن پلاک شروع به جمع شدن روی دندان می کند.

اگر پلاک برداشته نشود باعث ایجاد حفره دندانی می شود. درمان حفره به طور معمول شامل دو مرحله می باشد: برداشتن قسمت بیرونی حفره توسط بی حسی موضعی با یک دریل دندانپزشکی و آماده کردن دندان برای پر کردن، بازسازی ساختمان دندان با یک ماده مناسب انجام می شود.

تاج دندان کودک (یعنی قسمت قابل مشاهده دندان بالای خط لثه) از سه لایه تشکیل شده است. لایه بیرونی سخت و محافظ مینای دندان نامیده می شود. در زیر مینای دندان عاج قرار دارد که یک سطح سخت اما متخلخل است. در زیر عاج بافت نرمی به نام پالپ دندان وجود دارد که شامل اعصاب، رگ های خونی و بافت همبند است.

عاج حاوی لوله های کوچکی است که مینای دندان را به پالپ دندان متصل می کند. وقتی مینای دندان از دست می‌ رود و عاج نمایان می‌شود، غذاهای گرم، سرد، شیرین ویا اسیدی می‌ توانند اعصاب داخل پالپ دندان را از طریق این لوله‌های کوچک تحریک کنند. این باعث درد یا حساسیت دندان می شود.

والدین باید از چه مسائلی درباره نحوه مراقبت از دندان‌های کودک خود مطلع باشند؟

تلاش برای پیدا کردن محل دقیق درد و طول مدت ناراحتی ایجاد شده 

در این رابطه لازم است از کودک درباره دندانی که درد می‌ کند یا محل ایجاد درد در دهان وی سوال شود. علاوه بر این در بهترین حالت لازم است والدین اطلاعات لازم را درباره زمان شروع درد و دائم یا موقتی بودن آن از کودک دریافت نمایند. در حقیقت تمام اطلاعات جمع آوری شده در این رابطه می‌ تواند نقش موثر در تشخیص علت مشکل و روش درمان مناسب برای آن در هنگام مراجعه به کلینیک داشته باشد. توجه داشته باشید هر گونه درد دندان که باعث شود کودک در طول شب بیدار بماند یا درد دندانی که بیش از یک روز ادامه داشته باشد، لازم است توسط متخصصین دندانپزشکی اطفال مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی علائم ایجاد آسیب‌دیدگی

کودک شما ممکن است با وارد شدن ضربه به دهان مواجه شده و به همین خاطر به دندان‌ها و لثه‌های وی آسیب وارد شده باشد. به همین خاطر لازم است والدین از کودک خود درباره وارد شدن ضربه به دهان سوال کرده و با نگاه کردن به داخل دهان کودک از عدم ایجاد شکستگی، ترک‌خوردگی یا سایر موارد آسیب‌ دیدگی دندان مطمئن شوند. حتی در مواقعی که علائم  مشخص از آسیب‌ دیدگی در دهان کودک قابل تشخیص نباشد، همواره امکان دارد ناحیه داخلی دندان یعنی ناحیه پالپ آسیب دیده باشد و لازم است این شرایط توسط متخصص دندانپزشکی کودکان مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

بررسی علائم ابتلا به بیماری‌های دندان و لثه

از نزدیک به دندان و ناحیه‌ای از دهان که کودک در آن احساس ناراحتی دارد، نگاه کنید. آیا می‌ توانید با این کار ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا پوسیدگی‌های مشخص را در دهان کودک خود تشخیص دهید؟ علاوه بر این لازم است ایجاد التهاب لثه یا زخم در داخل دهان کودک خود را بررسی نمایید. در صورتی که در این رابطه علائم مشخص مشاهده نکردید، این شرایط احتمالاً می‌ تواند نشان دهنده ایجاد عفونت در ارتباط با پوسیدگی دندان در دهان کودک باشد.

تلاش برای کاهش علائم درد و ناراحتی

در صورتی که هیچ مورد مشکوک و غیرعادی در ارتباط با وضعیت دهان و دندان کودک خود مشاهده نکردید، ممکن است یک تکه شیرینی یا سایر مواد غذایی بین دندان‌های کودک گیر کرده و باعث ایجاد درد و ناراحتی برای کودک شما شده باشد. به همین خاطر شما می‌ توانید به آرامی نواحی اطراف دندان دچار درد کودک خود را نخ دندان بکشید. در صورتی که با وجود نخ دندان کشیدن دندان درد کودک ادامه پیدا کرد، سعی کنید از دوز مناسب داروهای ایبوپروفن یا استامینوفن (و نه آسپیرین) برای کودک خود استفاده کنید. همچنین اگر متوجه شدید صورت کودک شما دچار ورم شده است، می‌ توانید برای بهبود این وضعیت از کمپرس یخ بر روی ناحیه خارج فک استفاده کنید. در هر حالت، لازم است در هنگام مواجه شدن با این شرایط هماهنگی لازم را برای ملاقات با متخصصین دندانپزشکی کودکان انجام دهید.( درمان دندان درد شدید کودکان )

والدین چه اقداماتی می‌ توانند در صورت مواجه شدن کودک با درد دندان انجام دهند؟

در صورتی که درد دندان کودک در طول شب یا زمانی ایجاد شد که مطب دندان‌پزشک باز نبود، والدین می‌توانند از اقدامات ساده برای کاهش درد دندان کودک خود قبل از مراجعه به مطب دندان‌ پزشک استفاده کنند. برخی از این اقدامات در ادامه بررسی شده‌اند.

1-هر دو طرف دندانی که باعث درد و ناراحتی شده را تمیز کنید. یک تکه نخ دندان به طول ۱۵ سانتیمتر یا ۶ اینچ جدا کرده و دو طرف آن را محکم به دست بگیرید. نخ دندان را با حرکت‌های جلو و عقب بین دندان‌های شیری کودک خود حرکت دهید. در صورتی که دندان درد به خاطر گیر افتادن مواد غذایی در فضای بین دندان‌ها ایجاد شده باشد، استفاده از نخ دندان می‌ تواند به رفع مشکل کمک کند. ( درمان دندان درد شدید کودکان )

2-از کمپرس یخ بر روی صورت کودک خود استفاده کنید. به این منظور می‌ توانید از قالب‌های مخصوص یخ استفاده کرده یا در صورت عدم دسترسی به آن‌ها از نخود فرنگی یخ زده استفاده کنید. در این حالت لازم است کمپرس یخ برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به صورت متناوب بر روی صورت کودک قرار گیرد. این روش را می‌ توان به تعداد دفعات لازم بر روی کودک تکرار کرده و به این ترتیب درد دندان را به‌ طور موقتی تسکین داد.

3-از داروهای مسکن مثل ایبوپروفن و استامینوفن یا پاراستامول برای کاهش درد دندان و ناراحتی ایجاد شده به خاطر دندان درد استفاده کنید.

4-از کودک خود بخواهید نوشیدنی‌های ولرم بنوشد. در واقع در این زمان لازم است از مصرف نوشیدنی‌های بسیار سرد یا گرم خودداری گردد، زیرا این کار می‌ تواند درد دندان کودک را تشدید نماید. از کودک خود بخواهید مواد غذایی شیرین مصرف نکند، زیرا شکر موجود در غذاهای شیرین می‌تواند درد دندان کودک را تشدید نماید. ( درمان دندان درد شدید کودکان )

5-استفاده از داروهای موضعی مسکن می‌ تواند برای دندان درد کودک مناسب باشد. در حقیقت محصولات حاوی بنزوکائین می‌تواند باعث شود دندان‌ها و بافت اطراف آن به‌طور موقت بی‌حس شود. برای این کار می‌توان دارو را روی یک پارچه تمیز قرار داده و بر روی دندان یا ناحیه آسیب دیده قرار داد.

6-در صورتی که روش‌های درمان خانگی تاثیر مناسب برای کاهش درد دندان کودک شما نداشت، احتمالاً مشکل کودک شما جدی‌تر بوده و برای مثال با پوسیدگی دندان ارتباط دارد. در صورت مواجه شدن با این شرایط لازم است بلافاصله با متخصصان ما در کلینیک دندانپزشکی کودکان تجریش ملاقات شود. به این ترتیب متخصصان می توانند با توجه به شدت پوسیدگی و مشکل کودک از روش‌های درمان مناسب همچون پر کردن دندان یا عصب‌ کشی استفاده کنند.

چگونه می‌توان از درد دندان پیشگیری کرد

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

لازم است دندان‌ها به نحو مناسب حداقل دو بار در روز و به خصوص قبل از خوابیدن مسواک زده شوند. علاوه بر مسواک زدن منظم دندان‌ها، معمولاً به والدین توصیه می‌شود از کودک خود بخواهند از نخ دندان پس از هر بار صرف غذا استفاده نماید تا به این ترتیب تمیزی و سلامت دندان‌های کودک حفظ شود.

  • استفاده از محصولات حاوی فلوراید

استفاده از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید می‌تواند نقش موثر در پیشگیری از پوسیدگی مینای دندان داشته باشد. علاوه بر این والدین می‌ توانند برای کودکان خود از مکمل‌های خوراکی حاوی فلوراید نیز استفاده کنند.

  • مراجعه منظم با دندان‌پزشک

جرم گیری دندان‌ها و مراجعه به دندان‌پزشک برای حداقل دو بار در سال نقش موثر در حفاظت از دندان‌ها و پیشگیری از مشکلات مربوط به آن دارد. به این ترتیب می‌توان از شناسایی و درمان به موقع مشکلات ایجاد شده در ارتباط با دهان و دندان کودک مطمئن شد.

  • کاهش مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین

مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین بهترین موادی هستند که باکتری‌های مضر در دهان از آن‌ها تغذیه می‌ کنند. به همین خاطر کاهش مصرف این مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند نقش مهم و موثر در پیشگیری از پوسیدگی دندان و دندان درد داشته باشد.

  • استفاده از محافظ دهان در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی همواره به افراد توصیه می‌ شود در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب به دندان‌ها از محافظ دهان استفاده کنند.

اهمیت دندان شیری چیست؟

برخی از والدین گمان می کنند چون دندان شیری موقتی می باشد نیاز به مراقبت از آن ها نیست به همین علت در حفظ و رعایت بهداشت آن ها سهل انگاری مى كنند.

باید به این والدین بگوییم که دندان های شیری سلامت دندان های دائمی را تأمین می کنند به همين علت بهترین دندانپزشک کودکان توصیه می کند که بعد از رویش اولین دندان، کودک خود را برای معاینه و جلوگیری از بروز مشکلات دهانی به دندانپزشکی اطفال ببرید.

هزینه درمان دندان درد شدید کودکان چقدر می باشد؟

هزینه درمان دندان درد با توجه به روش درمانی، دستمزد پزشک، تعداد جلسات درمانی و غیره تعیین می شود. برای اطلاع از تمامی هزینه های مربوط به درمان دندان درد با مشاورین ما در کلینیک دندانپزشکی تجریش تماس حاصل فرمایید و راهنمایی شوید.

دندان درد
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – دندان درد

مسکن دندان درد کودکان چیست؟

اگر با بررسی دندان و علائمی که در بالا گفته شد، هیچ مورد عجیب و مشکوکی ندید، بهتر است که ابتدا از روشهایی که در ادامه بررسی می کنیم استفاده کنید، توجه داشته باشید که استفاده از روش های خانگی برای درمان دندان درد کودکان در الویت قرار دارند و در صورت نتیجه نگرفتن، به سراغ دارو بروید.

  • درمان فوری دندان درد با کشیدن نخ دندان

برای درمان درد دندان، به کودکتان در کشیدن نخ دندان کمک کنید تا بتواند ذرات غذای باقیمانده بین دندان‌ها که می‌توانند باعث درد شوند را از دهان خود خارج کند. در صورتی که علت درد دندان، گیر کردن غذا با شرف به زودی درد کاهش پیدا می‌کند.

  • آبکشی دهان با آب نمک گرم

یک محلول آب نمک گرم درست کرده و از کودکتان بخواهید آن را به خوبی در دهان چرخانده و برای درمان دندان درد شدید آن را روی ناحیه دردناک نگه دارد.

  • درمان سریع دندان درد با کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد، باعث کاهش درد دندان و ورم می‌ شود. اگر ورمی وجود ندارد، دست کم می‌توانید از آن برای کاهش درد استفاده کنید. کمپرس را، به تناوب، ۱۵ دقیقه روی فک قرار داده و ۲۰ دقیقه کنار بگذارید.

آیا ایبوپروفن برای دندان درد کودکان مناسب است؟

اگر بعد از انجام دادن موارد بالا که شامل درمان سریع دندان درد است، باز هم درد ادامه داشت، بهتر است از دوز مناسب متناسب با سن کودک، ایبوپروفن برای دندان درد کودکان استفاده کنید و دارو را مطابق دستور پزشک به او بدهید.

روشهای درمان سریع دندان درد در شب

یکی از بدترین زمان‌های درد دندان، شروع دندان درد در شب است. در چنین زمانی کاری به جز استفاده از مسکن های خانگی برای درمان سریع دندان ندارید.

استفاده از این مسکن های خانگی، می‌ تواند به سرعت درد دندان را کاهش یا کمی آرام کند تا در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. در ادامه این روش ها را بررسی می‌ کنیم.

  • یکی از بهترین کارها، استفاده از مسکن هایی است که نیاز به تجویز پزشک ندارد و دسترسی به آنها آسان است، مثل استامینوفن و ایبوپروفن.
  • استفاده از محلول آب و نمک و کمپرس آب سرد
  • پرهیز از خوردن غذاهای سفت و نوشیدنی های خیلی داغ یا خیلی سرد.
  • بالا نگه داشتن سر: این کار باعث می‌ شود که خون کمتری در سر جمع شود و به دنبال آن درد و التهاب اضافی کاهش پیدا می‌ کند.

درمان دندان درد با مسکن های خانگی

یک سری از گیاهان دارویی هستند که حکم مسکن های خانگی را دارند و می توانند به عنوان مسکن فوری درد دندان کودک، قبل از رفتن پیش دندانپزشک و شروع درمان، کمک کنند. در زیر این موارد را برایتان شرح داده ایم:

  • گل میخک: یکی از داروهای گیاهی قوی برای درمان سریع دندان در شب، آغشته کردن کمی پنبه به گل میخک و قرار دادن آن روی محل درد است.
  • سیر: سیر یک خاصیت ضد باکتریایی دارد که به از بین بردن باکتری‌هایی که باعث ایجاد درد دندان می‌شود کمک می‌ کند. کافی است یک حبه سیر را در دهانتان بجوید.
  • زنجبیل: پوست زنجبیل را بگیرید و به آرامی روی دندانی که درد می کند بگذارید و از تاثیر فوق‌العاده ان شگفت زده شوید.
  • برگ نعناع، نیز مانند گل میخک، درد دندان را به سرعت کاهش می‌دهد.
  • آویشن: این ماده یک آنتی اکسیدان قوی برای کمک به درد درمان است.

چه موقع باید به دندانپزشک کودکان مراجعه کنیم؟

در حالی که برخی شرایط می توانند باعث درد دندان ارجاع شده (مانند عفونت سینوسی) شوند، اما بیشتر مواقع دندان درد در نتیجه آسیب دندان یا پوسیدگی دندان است. بنابراین آیا برای دندان درد کودک باید سریع به دندانپزشک مراجعه کرد؟

در اکثر موارد، پاسخ مثبت است، زیرا دندان‌های سالم باعث دندان درد نمی‌شوند و درد دندان برای کودک شما یک تجربه ناراحت کننده است. اگرچه همه موارد اورژانسی دندانپزشکی نیازی به ویزیت بعد از ساعت اداری ندارند، اما در صورت رسیدگی فوری به مشکلات دندان، کودک شما درد و استرس کمتری را تجربه خواهد کرد.

در اینجا چگونگی نحوه پاسخگویی به رایج‌؛ ترین مسائل دندانپزشکی و جراحات کودکان و کمک به کودک برای لذت بردن از لبخندی زیبا، سالم و بدون درد آورده شده است.

  • دندان درد

دندان درد می‌تواند ضربات مبهم یا درد شدیدی ایجاد کند که در بهترین حالت ناخوشایند و در بدترین حالت شدید است. بیشتر دندان دردها به دلیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا عفونت ایجاد می‌شوند، اگرچه می‌توانند از سایر مشکلات دندانی مانند دندان قروچه یا ساییدن دندان‌ها روی هم (که به بروکسیم معروف است) نشات بگیرند.

مهم نیست که علت چیست و حتی اگر علائمی از آسیب مشاهده نکنید، درد دندان نشانه این است که کودک شما نیاز به مراجعه به دندانپزشک کودکان دارد. در ضمن، می‌توانید با شستن دهان کودک با آب نمک، استفاده از چند قطره روغن میخک با یک پنبه یا استفاده از داروهای ضد درد به کاهش درد دندان کودک کمک کنید.

  • درد یا تورم

اگر کودک شما هنگام جویدن دچار تورم صورت، لثه های قرمز، یا درد یا حساسیت دندانی شده است، ممکن است دارای دندان آبسه کرده باشد. یک دندان آبسه کرده در اثر عفونت باکتریایی، دارای توده چرک است که در لثه‌ها یا در انتهای ریشه دندان گیر کرده است. یک دندان آبسه کرده می‌تواند علاوه بر ایجاد درد در گوش، گردن یا فک، باعث ایجاد درد در خود دندان شود. بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان کلینیک دندانپزشکی تجریش است.

از آنجا که یک دندان آبسه کرده می‌تواند باعث درد شدید و خطرات جدی برای سلامتی شود، جستجوی سریع مراقبت‌های اورژانسی از دندانپزشک کودکان بسیار حیاتی است. اگر کودک شما دارای درد شدید یا تپنده دندان است که همراه با تب، تورم صورت، ضربان قلب سریع، گیجی یا مشکل در تنفس یا بلع است، کودکتان را به نزدیکترین اورژانس ببرید. این علائم ممکن است به معنای گسترش عفونت به فک یا بافتهای اطراف باشد که برای جلوگیری از بیماری تهدید کننده زندگی معروف به سپس به درمان سریع پزشکی نیاز دارد.

  • شکستگی یا لب پر شدگی

اگرچه ممکن است درد ایجاد کنند یا نکنند، اما لب پر شدگی و شکستگی‌ها باید در اسرع وقت ارزیابی و درمان شوند تا از عوارض ناخوشایند مانند درد، آسیب بیشتر، آبسه دندان یا از دست دادن دندان جلوگیری شود.

اگر کودک شما دندان لب پر شده، ترک خورده و شکسته دارد، در اسرع وقت با دندانپزشک کودک تماس بگیرید. در حالی که منتظر هستید، می‌ توانید با غرغره آب گرم و نمک یا با استفاده از کیسه یخ تا 20 دقیقه در هر ساعت، به طور موقت درد کودک خودتان را تسکین دهید. اگر هر تکه‌ای از دندان را در دهان خود یافتید، می‌ توانید قطعات را در شیر سرد یا محصول نگهداری دندان اضطراری حفظ کنید.

  • دندان از دست رفته

جدا از مواقعی که دندان‌های شیری ما به طور طبیعی می‌افتند، دندان‌های ما نباید حرکت کنند چه رسد به اینکه لق شوند یا شل شوند. همانطور که گفته شد، افتادن دندان به هر روشی، نیاز به مراقبت فوری توسط دندانپزشک کودک دارد تا بتواند دندان را نجات دهد و از عوارض بعدی جلوگیری کند.

اگر کودک شما در اثر حادثه دچار از دست دادن یا شل شدن دندان شد. افتادن دندان به هر روشی، نیاز به مراقبت فوری توسط دندانپزشک کودک دارد تا بتواند دندان را نجات دهد و از عوارض بعدی جلوگیری کند.

اگر کودک شما در اثر حادثه دچار از دست دادن یا شل شدن دندان شد، برای کنترل خونریزی از پد گاز استریل استفاده کنید و سپس برای قرار دادن سریع دندان در جایش اقدام کنید. هنگام برداشتن دندان از دست زدن به ریشه‌های دندان خودداری کنید و سپس آن را به آرامی زیر آب روان و آرام بشویید. دندان را در یک ظرف کوچک شیر سرد یا یک محصول محافظت از دندان اضطراری مورد تأیید انجمن دندانپزشکی آمریکا قرار دهید. به طور متناوب، اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ و توانمند است، از کودک خود بخواهید که دندان را بین گونه و لثه نگه دارد تا از خشک شدن دندان در مسیر مراجعه به مطب دندانپزشکی کودکان جلوگیری کند.

  • برش روی داخل گونه‌ها، لب‌ها، یا زبان

هنگامی که کودک شما از طریق ورزش، کوهنوردی و بازی درگیر دنیای اطراف خود می‌شود، ممکن است هر از چند گاهی در دهان خود دچار بریدگی جزئی شود. بسیاری از این آسیب‌های سطحی دهان را می‌توان با کمک اولیه در خانه با خیال راحت و به طور موثر درمان کرد. به عنوان مثال، می‌توانید منطقه را با آب سرد برای چند دقیقه بشویید یا یک مکعب یخ به کودک خود بدهید تا بمکد تا خونریزی و تورم را کاهش دهد، البته اگر سن آنها برای انجام این کار کافی باشد. در صورت نیاز می‌توانید پارچه تمیز یا بانداژ را مستقیم روی آسیب قرار دهید تا خونریزی متوقف شود.

اگر کودک در بافت داخل دهان خود دچار آسیب شده است به طوری که خونریزی متوقف نمی‌شود یا آسیب شدید به نظر می‌ رسد، در نزدیک‌ترین اورژانس به دنبال درمان فوری باشید. در صورتی که کودک دندان آسیب دیده یا افتاده دارد اولویت با توقف خونریزی است و می‌توان با مراجعه به دندانپزشک اورژانسی به نجات یا ترمیم دندان خراب یا آسیب دیده کمک کرد.

  • خونریزی لثه

اگر لثه‌های کودک قرمز یا متورم است یا به راحتی خونریزی می‌کند، ممکن است کودک دچار التهاب لثه شود. ورم لثه که اولین شکل بیماری پریودنتال (لثه) است، اغلب به دلیل تجمع بیش از حد پلاک در امتداد خط لثه ایجاد می‌شود. تا زمانی که پلاک به دلیل عادت‌های روزمره بهداشت دهان و دندان و ویزیت‌های معمول دندانها باعث ایجاد اختلال شود، پلاک باعث تحریک بافت لثه کودک شده و باعث می‌ شود لثه به راحتی خونریزی کرده و قرمز و متورم شود.

التهاب لثه یک اورژانس فوری دندانپزشکی نیست، اگرچه باید سریعاً به دندانپزشک کودک مراجعه کنید تا با تمیز کردن عمیق از مشکلات جدی دندانپزشکی جلوگیری کند. علاوه بر سلامت بخشیدن به سلامت دهان و دندان کودک شما، مراجعه هر چه سریع‌تر به دندانپزشک اطفال می‌تواند کودک را از عوارض جانبی نامطلوب و ناخوشایند سلامت دهان، از جمله از دست دادن دندان و آسیب بافتی مصون نگه دارد.

درمان‌های پزشکی

از مزیت‌های مراجعه به دندانپزشک اطفال این است که یک دندانپزشک می‌تواند درمان دقیقی برای تسکین درد را ارائه دهد. نوع درمان به تشخیص پزشک یا دندانپزشک بستگی دارد. شایع‌ترین درمان‌های پزشکی در این زمینه عبارتند از:

  • تجویز آنتی بیوتیک‌ها و داروهای مسکن

یک دندانپزشک بسته به شدت درد بیمار ممکن است برای تسکین درد،  مسکن و برای پیشگیری از عفونت، آنتی‌بایوتیک خوراکی تجویز کند.

  • پرکردن دندان

معمولا پوسیدگی دندان یکی از دلایل اصلی دندان‌درد در کودکان است. اگر پوسیدگی خیلی شدید نباشد با پر کردن می‌توان دندان پوسیده را ترمیم کرد. برای پرکردن دندان، دندانپزشک  ابتدا با کمک مته اقدام به حذف قسمت پوسیده کرده وسپس با مواد ترمیمی پر می‌کند.

  • درمان ریشه یا عصب‌کشی

اگر پوسیدگی، پالپ یا عصب دندان را از بین برده باشد در این مرحله نیاز به  درمان ریشه یا عصب‌ کشی دندان در کودکان است. در عصب‌ کشی، مرکز دندان که شامل عصب، مویرگ‌های خونی و بافت است همراه با قسمت پوسیده دندان برداشته می‌شوند. سپس ریشه با مواد مخصوص پرشده و در صورت نیاز روی دندان ‌پرشده یک عاج قرار می‌گیرد.

  • کشیدن دندان

در مواقعی که شدت پوسیدگی خیلی زیاد باشد دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان می‌شود.

برای اقدام به تمامی راهکارهای پزشکی می توانید به کلینیک دندانپزشکی تجریش مراجعه کنید تا کودکتان تحت درمان قرار بگیرد.

پیشگیری از دندان درد در کودکان

به‌ طور مرتب کودک خود را برای چکاپ به دندانپزشک اطفال ببرید. برای جلوگیری از عفونت و دندان‌ درد هر نوع سوراخی در دندان کودک باید پر شود. هر چه دندان‌های شیری کمتر پوسیده باشند دندان‌های دائمی کودک سالم‌تر خواهند بود.

به کودک خود تاکید کنید به‌ طور منظم مسواک بزند. اگر آب‌ آشامیدنی خانه شما حاوی فلوراید نیست خمیردندان حاوی فلوراید تهیه کنید.

در صورتی که کودک شما در ورزش‌های تماسی مانند بوکس شرکت می‌کند حتما بخواهید از محافظ‌ ‌دهان استفاده کند.

رژیم‌غذایی کودکتان را کنترل و متعادل کنید. خوردن غذاهای شور و یا شیرین را محدود کنید تا دندان‌های کودکتان کمتر در معرض پوسیدگی‌ قرار بگیرند.

دندان درد
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – دندان درد

سوالات متداول زیبا جویان کلینیک عظیمیه

1-آیا قطره آهن عامل خراب شدن دندان‌های کودکان است؟

قطره آهن عامل خراب شدن دندان ها نیست. قطره آهن دارای رنگدانه است و روی نواحی دندانی رنگ آن باقی می ماند. برای اینکه این اتفاق نیفتد دهان کودک خود را بعد از مصرف قطره بشویید یا با یک گاز پاک کنید. در نهایت اینکه مطمئن باشید قطره آهن فقط تغییر رنگ ایجاد می کند و نه پوسیدگی.

2-آیا استفاده از ژل و اسپری‌های موضعی برای کودکان هنگام دندان درد مجاز است؟

توصیه بر این است که از پل و اسپری موضعی در کودکان استفاده نشود. اسپری لیدوکائین به کلی غیر مجاز است. ژل‌های دنتا فورت و دنتوگان برای زیر ۲ سال اکیدا ممنوع و برای سنین بالاتر باید با مشورت پزشک استفاده گردند.

3-دندانهای شیری ریشه یا عصب دارند ؟

همه دندانها چه شیری وچه دائمی هم ریشه وهم عصب دارند به طور طبیعی ریشه دندانهای شیری در سن مخصوص خود کوتاه شده و می افتد اما دندانهای آسیای کودک ۶-۵ ساله هنوز ریشه های بلند و محکمی دارند که در صورت بروز پوسیدگی گاهی نیازمند درمان عصب خواهند بود.

4-دندان شیری چقدر اهمیت دارد؟

برخی از والدین گمان می کنند چون دندان شیری موقتی است نیاز به مراقبت از آن ها نیست به همین علت در حفظ و رعایت بهداشت سهل انگاری می کنند. اما باید بدانید دندان های شیری سلامت دندان های دائمی را تأمین می کنند بنابراین پس از رویش اولین دندان، کودک خود را برای معاینه و جلوگیری از بروز مشکلات دهانی به دندانپزشکی اطفال ببرید.

5-مسواک مناسب کودکان چه مشخصاتی دارد؟

والدین باید با رویش اولین دندان کودک اقدام به تمیز کردن آن ها کنند، در ابتدا برای تمیز کردن دندان ها از گاز استریل یا یک دستمال نرم استفاده نمایند پس از آن برای مسواک زدن ، مسواکی را تهیه کنند که نرم باشد و باعث آسیب بافت لثه نشود و سر آن متناسب با اندازه دهان کودک باشد.

6-در چه شرایطی کودک را به دندانپزشک ببریم؟

اگر کودک همراه با دندان درد تب ، ورم نزدیک دندان خراب، درد بسیار شدید یا وارد شدن ضربه شدید به دهان داشت به سراغ مراقبت های پزشکی بروید.

اگر دندان درد بیش از 24 ساعت طول کشید یا باز هم تکرار شد، حتما با دندان پزشک کودک تان مشورت کنید. درمان های موقتی تنها برای مدت زمان کوتاهی درد را تسکین می دهد به همین علت ضروری است برای درمان دندان درد شدید کودکان و جلوگیری از آسیب شدید به دندان به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

7-در صورت استفاده از مسکن موضعی چه نکته‌ای را در نظر داشته باشیم؟

اگر برای درمان دندان درد کودکان از داروی مسکن موضعی استفاده کرده‌اید، تا زمانی که بی‌حسی ناشی از دارو رفع نشده است، از دادن غذا به او خودداری کنید، زیرا در غیر این صورت، بی‌حس بودن زبان یا دهان کودک باعث می‌شود که او هنگام جویدن غذا زبان یا لب خود را گاز بگیرد.

8-دردهای کاذب در کودکان می‌تواند ناشی از چه عواملی باشد؟

گاهی اوقات ممکن است کودک زبان یا گونه خود را گاز گرفته باشد، درد لثه داشته باشد یا درون دهانش زخم شده باشد.

رویش دندان‌های جدید نیز می‌تواند دردناک باشد. تغییر رنگ، شکستگی و لق شدن دندان یا وجود لکه‌های روشن‌تر یا تیره تر از رنگ خود دندان بروی آن هم می‌تواند دلیل درد دندان کودک باشد.

نتیجه گیری

دندان درد کودکان، درست مثل دردی که احتمال دارد ما بزرگسالان در دندان‌هایمان حس کنیم، می‌ تواند به شکل‌های مختلفی ظاهر شود. کودک ممکن است این درد را به صورت مزمن یا گذرا و خفیف یا شدید حس کند؛ دردی که حتما محرک(های) خاص خودش را دارد.

نکته اینجاست که صرف نظر از کمیت و کیفیت این ناراحتی، بهترین کار برای درمان دندان درد کودکان مراجعه به دندانپزشک اطفال است. اما احتمالا هنگامی که منتظر رسیدن روز نوبت ویزیت هستید، وسوسه می‌ شوید از درمان‌های خانگی به عنوان مسکن فوری درد دندان کودک استفاده کنید تا ناآرامی کودک دلبندتان را نبینید.

دندان درد کودکان معمولا نشانه آسیب یا عفونت است. با مراجعه سریع به پزشک، کودک درمان و مراقبت‌های لازم را دریافت خواهد؛ بدون آنکه وضعیت‌ اش بدتر شود. اما بیایید فرض کنیم به هر دلیلی ناچار هستید از یک مسکن فوری درد دندان کودک استفاده کنید.

وقتی دندان‌ها سالم و از نظر ساختاری خوب به نظر می‌رسند، به لطف مینای دندان غیر زنده‌ای که آنها را می‌پوشاند، حس ندارند. مینا سخت ترین ماده در بدن انسان است، و آن را به ماده ای عالی برای مقاومت در برابر نیروهای جویدن و محافظت از بافت زنده حساس (معروف به مغز دندان یا پالپ) که در مرکز هر دندان است، تبدیل کرده است. اگر مینای دندان به دلیل آسیب دیدگی یا پوسیدگی به خطر بیفتد، پالپ می‌تواند تحریک شده و ملتهب شود و سیگنال‌های قوی را به مراکز درد در مغز کودک شما ارسال کند که خوب نیست.

دندان درد در کودکان بسیار شایع است. درک این نکته مهم است که دندان درد نشانه یک مسئله جدی‌تر است مانند کرم خوردگی دندان، که به عنوان پوسیدگی دندان نیز شناخته می‌شود که باید بدون تاخیر درمان شود. اگر کودک شما از دندان درد شکایت دارد، مطمئن شوید که برای جلوگیری از تشدید هرگونه عارضه یا علائم، بلافاصله قرار ملاقاتی با دندانپزشک ترتیب دهید.

برای چکاپ دندان های کودکتان برای جلوگیری از دندان درد بهترین گزینه کلینیک دندانپزشکی تجریش است شما عزیزان می توانید کودک دلبندتان را بدون هیچگونه ناراحتی و استرس در این کلینیک تحت درمان بهترین متخصصین قرار دهید.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09195979970

02191017614

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/tajrishdentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود، میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید:

tajrishdentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

لینک آپارات:

https://aparat.com/v/Sqdte

لینک نماشا:

https://www.namasha.com/v/KHPZDnDw

تلگرام

https://t.me/clinic_elahieh

گپ

https://gap.im/join/Nzg0Nzk2ODU5NDcwNTQ2Nzk0NzY1NjIwNTg3NjY2MzQ0NTYxMDI4OTE5NTE2NjE1NjI1Mjc3OTgzMTYyNjI3MDYyNTAyNjA3MTA1NTG

سروش

https://splus.ir/clinicelahieh

ایتا

https://eitaa.com/clinicelahieh

روبیکا

https://eitaa.com/clinicelahieh

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

هزینه فلوراید تراپی کودکان
انواع مسواک ارتودنسی
علائم پس زدن ایمپلنت
بهتربن خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان
ارتودنسی خوب در کجا؟
روکش دندانی که عصب کشی شده

برچسب‌ها

ارتودنسی متحرک ارتودنسی نامرئی ارتودنسی چیست اسامی دندان های انسان اصلاح طرح لبخند انواع ارتودنسی کودکان انواع دندان انواع دندان آسیاب انواع لمینت دندان انواع کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان چیست بریج دندان جلو بریج دندان چیست حساسیت دندان به سرما درمان عفونت دندان روکش شده دندان درد در بارداری دندان درد عصبی دندان درد کودکان دندان قروچه کودکان دندان قروچه کودکان در خواب رنگ های کامپوزیت دندان روش برداشتن لمینت دندان روکش دندان چیست طول عمر کامپوزیت دندان عفونت دندان عقل علائم پوسیدگی دندان عقل عمر لمینت دندان عوارض ایمپلنت دندان عوارض لمینت دندان عوارض پر کردن دندان عوارض کامپوزیت دندان قیمت ایمپلنت دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان لمینت دندان متحرک لمینت دندان چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان معایب لمینت دندان پر کردن دندان با لیزر پر کردن دندان با مواد سفید پوسیدگی دندان عقل کامپوزیت دندان چیست

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir