مشکلات نادیده گرفتن مراجعه سالانه به دندان پزشک

برخی از رایج ترین آسیب های دهان که در صورت وقوع باید به دندان پزشک مراجعه کرد شامل مواردی مانند: شکستن دندان، کنده شدن دندان، گیر کردن مواد غذایی بین دندان، وارد شدن ضربه به صورت، پارگی بافت دهان، و دندان درد می باشد. با توجه به شدت آسیب و محل دندان لازم است درمان انجام شود. در این شرایط باید هر چه سریع تر به دندان پزشک مراجعه نمود. برای داشتن دندان هایی سالم و زیبا و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشکلات نادیده گرفتن مراجعه به دندان پزشک تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایید.

مراجعه به دندان پزشک پس از بروز یک اورژانس دندان پزشکی برای حفظ بهداشت دهان و دندان ضروری خواهد بود، اما شما با اقدامات زیر می توانید از بروز آسیب بیشتر جلوگیری نمایید.

موارد اورژانس مراجعه به دندان پزشک

۱- کنده شدن دندان:

اگر دندان شما به صورت تصادفی یا در اثر وارد شدن ضربه کنده شود برای نجات دندان هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه نمایید. شما باید دندان را در آب یا شیر بشویید. برای محافظت از سلول های ریشه، آن را در دهان نگه دارید. از تماس با ریشه دندان خودداری نمایید. کمتر از نیم ساعت باید به دندان پزشک مراجعه نمایید.

۲- شکستن دندان:

اگر دندان شما بشکند درد شدید و لبه های تیز نشانه اورژانسی بودن مراجعه به دندانپزشکی می باشد. اگر دندان شما هیچ دردی ندارد می توانید چند روز برای مراجعه به دندان پزشک صبر نمایید. اگر درد دارید مراجعه سریع حیاتی خواهد بود. تا زمان رسیدن به دندانپزشک از داروی ضد درد استفاده نمایید و اگر محل دندان ورم کرده باشد برای کاهش تورم صورت از کمپرس یخ استفاده نمایید.

۳- افتادن پرکردگی یا روکش دندان:

تشخیص موقعیت اورژانسی بودن این اتفاق به شدت آسیب بستگی دارد. اگر دندان شما در معرض شکستگی و پوسیدگی قرار داشته و دارای لبه های تیز است شما باید هر چه سریع تر به دندان پزشک مراجعه نمایید. تا رسیدن به مطب از لمس دندان و وارد کردن فشار به آن خودداری نمایید.

۴- دندان درد:

دندان درد اگر با عفونت و آبسه دندان همراه باشد. مراجعه سریع به دندان پزشک در هر ساعتی از شبانه روز اهمیت دارد.

۵- شکستن فک:

اگر در اثر یک تصادف آسیبی به فک شما وارد شده باشد، باید هر چه سریع تر به دندان پزشک مراجعه نمایید. روی صورت خود کمپرس یخ قرار دهید و از خوردن غذاهای سخت خودداری نمایید.

۶- پارگی دهان:

وارد شدن ضربه به صورت و پارگی لب و لثه از موارد اورژانسی مراجعه به دندانپزشکی می باشد. اگر خونریزی قطع  نشود و میزان پارگی زیاد باشد و یا قسمتی از استخوان دیده شود و صورت دچار تورم شدید شده باشد، داروهای مسکن برای تسکین درد تاثیری ندارد و مراجعه سریع به دندان پزشک ضروری خواهد بود.

مشخصه های اورژانسی دندانپزشکی

وجود یکی از موارد زیر از مشخصه های اورژانسی دندانپزشکی می باشد:

۱- درد شدید

۲- کنده شدن دندان

۳- لق شدن دندان دائمی

۴- وجود عفونت و آبسه دندان

۵- خونریزی شدید

۶- تورم شدید

پیشگیری از اورژانس دندانپزشکی

برخی از اقدامات احتمال ایجاد آسیب به دندان را افزایش خواهد داد. مانند: جویدن یخ، آبنبات های سخت، شکلات های کاراملی و چسبناک و استفاده از دندان به عنوان ابزار. اگر این عادات نامناسب را دارید در اسرع وقت این عادات را ترک نمایید تا همیشه دارای دندان‌ هایی سالم باشید. ورزشکاران مخصوصا کسانی که در ورزش های رزمی شرکت می کنند باید از گارد دهان استفاده نمایند. بروز مشکلات دهان و دندان در طول تعطیلات و در شب بیماران را با تردید برای مراجعه روبه رو خواهد کرد. اگر کلینیک مورد نظر شما قادر به خدمت رسانی در زمان مورد نظر شما نیست هر چه سریع تر به یکی از نزدیک ترین اورژانس های دندانپزشکی مراجعه نمایید.

اورژانس های دندانپزشکی در طول روز نیز فعال می باشد. بیمارانی که دچار شرایط خاص هستند بدون نوبت معاینه و درمان خواهند شد.

دندان پزشک
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – دندان پزشک

مشکلات عدم مراجعه به دندان پزشک

۱- بوی بد دهان

بوی بد دهان باعث خجالت و شرمندگی می شود. افرادی که به طور مداوم بوی بد دهان دارند حتما یک بیماری دندانی دارند که عامل این بوی بد است.

بیماری لثه، پوسیدگی ها، سرطان دهان، خشکی دهان و باکتری های موجود در زبان مشکلات دندانی است که باعث بوی بد دهان خواهد شد. استفاده از دهانشویه برای رفع بوی بد دهان هنگام بروز مشکل دندان فقط بوی بد دهان را پنهان می کند ولی آن مشکل را درمان نمی کند. اگر بوی بد دهانی دارید برای برطرف کردن این مشکلات به دندان پزشک مراجعه نمایید.

۲- پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان شایع ترین مشکی است که برای افراد ایجاد می شود. پوسیدگی دندان زمانی ایجاد می شود که پلاک ها و جرم ها با قندها و یا نشاسته های غذایی که می خورید ترکیب شوند. این ترکیب اسیدهایی را ایجاد می کند که به مینای دندان حمله خواهند کرد. پوسیدگی ها در هر سنی ایجاد می شوند و این مشکل فقط برای کودکان ایجاد نخواهد شد. وقتی مینای دندان شما فرسوده شود پوسیدگی گسترده و عمیق خواهد شد. خشکی دهان و افزایش سن یا برخی داروها منجر به بروز پوسیدگی خواهند شد. بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها مسواک زدن و نخ دندان زدن و مراجعه به دندان پزشک برای معاینات منظم می باشد.

۳- بیماری لثه

بیماری لثه که به نام بیماری پریودنتال شناخته می شود، یکی از اصلی ترین دلایل افتادن دندان در بین بزرگسالان می باشد. بین بیماری قلبی و بیماری پریودنتال ارتباط وجود دارد. همه افراد در معرض بیماری لثه قرار دارند. این اتفاق بعد از ۳۰ سالگی رخ می دهد.

۴- سرطان دهان

سرطان دهان یک بیماری جدی و کشنده می باشد که میلیون ها نفر از مردم را تحت تاثیر قرار داده است. بنیاد سرطان دهان در صورت تشخیص و درمان در مراحل اولیه قابل درمان است. این بیماری در افراد بالای ۴۰ سال دیده می شود. عوامل خطرزای این بیماری مصرف دخانیات و الکل و مواد دخانی جویدنی می باشد. علائم سرطان دهان شامل زخم ها، برآمدگی ها یا ناهمواری هایی در دهان می باشد و شخص ممکن است در هنگام جویدن یا بلعیدن غذا یا هنگام حرکت زبان یا فک احساس مشکل نماید. ویزیت منظم دندان پزشک هنگام ابتلا به سرطان دهان در مراحل اولیه کمک می کند.

۵- زخم های دهان

انواع متفاوت زخم دهان وجود دارد که مزاحم و آزار دهنده هستند. اگر که زخم دهان بیش از دو هفته طول نکشد مسئله نگران کننده ای نیست و به خودی خود ناپدید خواهد شد. متداول ترین زخم های دهان زخم های برفکی می باشند، که در داخل دهان ایجاد می شوند. این زخم ها ارثی نیستند و به دلایل مختلف ایجاد می شوند. این زخم ها اگر بعد از دو هفته از بین نروند نگران کننده خواهند بود. تبخال ها نوع دیگری از این زخم ها می باشند که از ویروس هرپس سیمپلکس نشات می گیرند و در قسمت بیرونی لب ها ظاهر ایجاد می شوند و مسری هستند و به طور کامل قابل درمان نیستند.

۶- تحلیل و فرسایش دندان

تحلیل دندان یعنی بین رفتن ساختار دندان و در اثر حمله اسید به مینای دندان ایجاد خواهد شد. علائم و نشانه های فرسایش و تحلیل دندان ها متفاوت است. تحلیل دندان ها از آن چه مردم فکر می کنند متداول تر است و می توان به راحتی از آن جلوگیری نمود.

۷- حساسیت دندان

حساسیت دندان یک مشکل شایع می باشد. اصولاً حساسیت دندان شامل احساس درد یا ناراحتی دندان از شیرینی، هوای سرد و … است. برخی از افراد با دندان های حساس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیز  حالت ناراحتی را تجربه خواهند کرد. دندان های حساس قابل درمان می باشند. دندان های حساس نشانه ای از وجود یک دندان ترک خورده یا دندان آبسه دار دارد، که باید برای جلوگیری از، از دست دادن دندان و یا ایجاد عفونت در استخوان فک درمان شود.

۸– شرایط اورژانسی برای دندان

وضعیت های اورژانسی دندانپزشکی بسیار دردناک و ناراحت کننده است. مشکلات شایعی که نیاز فوری به مراجعه به دندان پزشک دارد شامل مواردی مانند: شکستگی یا ترک خوردگی دندان، آبسه دندان یا دندان آسیب دیده در حوادث و تصادفات می باشد.

اگر شما دچار شکستگی یا دررفتگی فک یا بریدگی شدید در زبان و لب و دهان خود شدید باید برای درمان به بیمارستان بروید. اگر دچار آبسه شدید دندان شدید و دچار تب یا تورم صورت شده اید به دندان پزشک مراجعه نمایید.

۹- لبخندی غیر طبیعی و ناموزون

یک لبخند نا زیبا و ناموزون اعتماد به نفس یک فرد را پایین می آورد. امروزه با پیشرفت فناوری ها و تحولات هر کسی می تواند طرح لبخندی زیبایی داشته باشد.

دندان پزشک
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – دندان پزشک

امروزه یکی از معیارهای زیبایی در افراد داشتن دندان هایی سالم، سفید و یکدست می‌باشد. برای داشتن دندان هایی سفید یکی از بهترین راهکارها مراجعه به متخصص دندان پزشک و انجام چکاب های دوره ای نزد متخصص دندانپزشک می باشد. شما در اولین اقدام پس از مراجعه نمودن به متخصص دندانپزشک زیر نظر او قرار خواهید گرفت و در صورت بروز مشکلات متخصص اقدام به درمان شما خواهد کرد. اگر شما دچار مشکلاتی مانند کنده شدن، لق شدن، آسیب و یا خرابی دندان شده اید بهتر است، هر چه سریع‌تر به کلینیک معتبر یا متخصصی باتجربه مراجعه نمایید. اگر به دنبال کلینیک معتبر جهت درمان دندان‌ های خود می باشید پیشنهاد ما به شما عزیزان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش زیر نظر بهترین متخصصان و کادر درمانی مجرب می‌باشد.

آشنایی بیشتر با کلینیک تخصصی دندانپزشکی تجریش

ما در کلینیک دندانپزشکی تجریش دارای متخصصانی با تجربه و دستگاه های به روز دندانپزشکی می باشیم تا شما عزیزان در حین مراجعه دچار هیچ گونه استرس و اضطراب و پس از درمان دچار هیچ گونه عوارض درمانی نشوید. کلینیک دندانپزشکی تجریش دارای متخصصانی با تجربه و کادر درمانی مجرب آماده ارائه هرگونه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر می باشد. همچنین کلینیک دندانپزشکی تجریش دارای محیطی تمیز و آرام بخش می باشد تا شما عزیزان دچار هیچ گونه اضطراب در حین درمان نشوید. با مراجعه به کلینیک دندان پزشکی تجریش لبخندی زیبا را به خود هدیه خواهید داد و در هنگام صحبت کردن و لبخند زدن از اعتماد به نفس بالایی برخوردار خواهید شد.