روکش های دندانی چیست؟

روکش های دندانی چیست؟

روکش های دندانی چیست؟

زمانی که پزشک دندان شما را با استفاده از روش عصب کشی درمان می‌کند، برای افزایش استحکام دندان و محافظت از آن روکش های دندانی را روی تاج دندان قرار می‌دهد و با استفاده از روکش دندان شکل، قدرت و زیبایی دندان را بازیابی می‌کند. اگر می خواهید اطلاعاتی در خصوص روکش های دندانی به دست آورید ما در ادامه این مقاله شما را با انواع روکش های دندانی مزایا و معایب و هزینه های آن آشنا خواهیم کرد پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

روکش های دندانی

دندان‌ ها همیشه در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارند. به دلیل نگهداری نامناسب می تواند صدماتی مانند: پوسیدگی و شکستگی اتفاق بیفتند، استفاده از روکش های دندانی می تواند شرایط را به حالت اولیه برگرداند.

روکش دندان یک نوع پروتز دندانی است که جای تاج آسیب‌دیده دندان قرار می‌گیرد. روکش‌ها روی دندان چسبانده می‌شوند قسمت قابل مشاهده دندان را می‌پوشانند. روکش های دندانی به عنوان یک محافظ برای دندان هایی که در معرض خطر پوسیدگی و آسیب دیدگی قرار دارند استفاده می شود. یکی از دلایل استفاده کردن از روکش دندان ها پس از درمان عصب کشی می باشد، چرا که سوراخ ایجاد شده در تاج دندان ها به دلیل دسترسی به پالپ باعث نفوذپذیری باکتری ها و باقیمانده غذاها به داخل دندان می شود.

 انواع روکش های دندانی کدامند؟

روکش های دندان از مواد مختلفی ساخته می شوند:

۱- روکش استیل دندان

روکش‌های استیل روکش های با خاصیت ضد زنگ هستند، این نوع روکش‌ها پیش‌ ساخته‌ هستند و به صورت موقتی روی دندان‌ های دائمی قرار می‌گیرند.  وظیفه این روکش‌ها محافظت از دندان یا پرکردگی می باشد.

۲- روکش دندان پایه فلزی یا تمام فلز

روکش های دندان فلزی شامل آلیاژهای مختلفی از جمله: طلا یا پلاتین و آلیاژهای فلز پایه مانند: آلیاژهای کبالت- کروم و نیکل-کروم می شوند. این نوع روکش ها می توانند فشارهای ناشی از جویدن و گاز گرفتن را به خوبی تحمل کنند، این نوع روکش ها در مقایسه با انواع روکش دندان دیگر بیشترین دوام را در برابر ساییدگی دارند.

 ۳- روکش های دندانی فلز – سرامیک

این نوع روکش با رنگ دندان‌های مجاور مطابقت دارد و بدنه اصلی این روکش‌ها از جنس فلز می باشد و روی آن‌ها با نوعی سرامیک به نام پرسلن پوشیده شده.

نقطه ضعف اصلی این نوع  روکش این است که دندان روبه‌رویی خود را بیشتر از نمونه‌های تمام فلزی یا تمام سرامیکی در معرض ساییدگی قرار خواهد داد.

 ۴- روکش های دندانی تمام رزین

این نوع روکش قیمت کمتری نسبت به انواع روکش دارد اما ضعف‌های خود را هم به همراه دارد. این نوع روکش با گذشت زمان فرسوده می‌شود و بیشتر از روکش‌های دیگر مستعد شکستگی می باشد.

۵- روکش های تمام سرامیک

از نظر ظاهری شبیه به دندان ها طبیعی می باشد. این روکش‌ها برای افرادی که به فلز حساسیت دارند مناسب می باشد و بیشتر برای روکش دندان های جلو استفاده می شود.

۶- روکش زیرکونی

روکشی تمام سرامیکی می باشد که توسط فریم های زیرکونیومی تقویت می‌شود.

۷- روکش های دندانی موقت

روکش‌های موقت از مواد مبتنی بر اکریلیک یا استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند و به عنوان یک ترمیم موقت کاربرد دارند. روکش‌های موقت در مطب دندانپزشک ساخته می‌شوند، اما روکش‌های دائمی در لابراتوار و توسط دندان ساز ساخته می‌شوند.

۸- روکش دندان فوری

نوعی روکش یا لمینت متحرک برای همه دندان های یک فک هستند و به دندان ها نمی‌چسبند و بسیار نازک هستند.

روکش های دندانی
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – روکش های دندانی

بهترین روکش دندان کدام نوع است؟

روکش‌های تمام فلزی از نظر کاربرد و استحکام بهترین گزینه هستند اما این نوع روکش ها ظاهری مطلوب ندارند و قیمت بالایی نیز دارند و عملا از دور خارج شده اند. روکش‌های تمام رزینی بهتر ظاهر دندان را نشان می‌دهند نیز اما شکنندگی نگران‌کننده‌ای دارند.

روکش دندان سرامیکی و فلز-سرامیکی بهترین نوع روکش دندان هستند.

روکش دندان چه زمانی کاربرد دارد؟

۱- برای محافظت از یک دندان ضعیف.

۲- برای پوشاندن و حمایت از یک دندان با پرکردگی بزرگ.

۳- برای محافظت از دندان‌ هایی که تحت درمان کانال ریشه قرار گرفته‌اند.

۴- برای ترمیم هنگام شکستن دندان یا دندانی که به شدت فرسوده است.

۵- برای پوشاندن دندان‌ های بدشکل

۶- اصلاح طرح لبخند

۷- نگه داشتن بریج دندان در جای خود

۸- برای پوشاندن ایمپلنت دندان

۹- برای حفاظت از دندان‌ هایی که در معرض خطر پوسیدگی هستند، به خصوص زمانی که کودک در رعایت بهداشت روزانه دهان و دندان مشکل دارد.

۱۰- برای حفاظت از دندانی که آنقدر پوسیده است که نمی‌تواند پرکردگی را نگه دارد.

هزینه روکش های دندانی چقدر است؟

هزینه روکش دندان به جنس آن بستگی دارد. هرچند که کلینیک مدنظر شما نیز روی هزینه نهایی تاثیر خواهد گذاشت.

هزینه روکش های دندانی فلز-سرامیک اما اقتصادی‌تر. و حدود 3.5 تا 4.5 میلیون تومان است. قیمت روکش‌های استیل هم حدودا 1 میلیون تومان است. قیمت روکش‌های موقتی هم حدود 50 هزار تومان و بیشتر است.

مراحل روکش های دندانی

۱- معاینه در اولین ویزیت

۲- آماده‌سازی دندان برای روکش کردن دندان

۳- چسباندن روکش دندان

روکش های دندانی
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – روکش های دندانی

مراقبت های بعد از روکش دندان چگونه است؟

۱- هنگام مسواک زدن، از مسواک هایی با برس نرم استفاده کنید.

۲- از خوردن آجیل و غذاهای سفتی که ممکن است باعث شکستگی روکش شود خودداری نمایید.

۳- همیشه بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی های رنگی مثل چای و قهوه مسواک بزنید.

۴- سالی یکبار برای چکاپ به متخصص خود مراجعه کنید.

۵- استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.

 چه زمانی باید روکش را عوض کنید؟

۱- زمان که روکش زیبایی خود را بر اثر تغییر رنگ از دست داد.

۲- داشتن درد در دندان.

۳- ورم کردن لثه اطراف دندان.

۴- عفونت لثه اطراف دندانی که روکش شده است.

سخن آخر درباره روکش های دندانی

روکش های دندانی به عنوان یک محافظ برای دندان ها عمل می کند. امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی روکش های که همرنگ دندان ها می باشد برای افراد استفاده می‌شود، تا این افراد دارای لبخندی زیباتر و جذاب تر باشند. روکش ها انواع مختلفی دارد که در مطالب بالا به آن‌ها اشاره کرده ایم. برخی از روکش ها باید توسط لابراتوار ساخته شود، روکش ها دارای استحکام و مقاومت بسیار بالای خواهند بود اگر شما قصد انجام روکش دندانی را خواهید داشت، پیشنهاد ما به شما برای انتخاب کلینیک، کلینیک دندانپزشکی تجریش می‌باشد. این کلینیک زیر نظر متخصصان با تجربه آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد.

روکش های دندانی
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – روکش های دندانی

 درباره کلینیک دندانپزشکی تجریش

کلینیک دندانپزشکی تجریش یکی از معتبرترین کلینیک های دندانپزشکی در سطح جهانی می باشد که دارای دستگاه‌های به روز دندانپزشکی است. این کلینیک زیر نظر بهترین متخصصان و کادر درمانی مجرب آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش لبخندی زیبا را به خود اختصاص خواهید داد و در هنگام صحبت کردن و لبخند زدن از اعتماد به نفس بالایی برخوردار خواهید شد. همچنین کلینیک دندانپزشکی تجریش دارایی محیطی تمیز و آرام بخش است که شما در حین درمان دچار هیچ گونه استرس و اضطرابی نشوید. برای راه های ارتباطی با کلینیک دندانپزشکی تجریش با شماره تماس های این کلینیک ارتباط برقرار نمایید.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09195979970

02191017614

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/tajrishdentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود، میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید:

tajrishdentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

لینک آپارات:

https://aparat.com/v/lXZ7Q

لینک نماشا:

https://www.namasha.com/v/74AbVjVE

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

هزینه فلوراید تراپی کودکان
انواع مسواک ارتودنسی
علائم پس زدن ایمپلنت
بهتربن خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان
ارتودنسی خوب در کجا؟
روکش دندانی که عصب کشی شده

برچسب‌ها

ارتودنسی متحرک ارتودنسی نامرئی ارتودنسی چیست اسامی دندان های انسان اصلاح طرح لبخند انواع ارتودنسی کودکان انواع دندان انواع دندان آسیاب انواع لمینت دندان انواع کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان چیست بریج دندان جلو بریج دندان چیست حساسیت دندان به سرما درمان عفونت دندان روکش شده دندان درد در بارداری دندان درد عصبی دندان درد کودکان دندان قروچه کودکان دندان قروچه کودکان در خواب رنگ های کامپوزیت دندان روش برداشتن لمینت دندان روکش دندان چیست طول عمر کامپوزیت دندان عفونت دندان عقل علائم پوسیدگی دندان عقل عمر لمینت دندان عوارض ایمپلنت دندان عوارض لمینت دندان عوارض پر کردن دندان عوارض کامپوزیت دندان قیمت ایمپلنت دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان لمینت دندان متحرک لمینت دندان چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان معایب لمینت دندان پر کردن دندان با لیزر پر کردن دندان با مواد سفید پوسیدگی دندان عقل کامپوزیت دندان چیست

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir