رژیم غذایی و راز دندان های سالم

رژیم غذایی و راز دندان های سالم

رژیم غذایی و راز دندان های سالم

داشتن رژیم غذایی مناسب و متعادل برای سلامتی دهان و داشتن دندان های سالم از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شیوه های زندگی امروزی زندگی مان و خوردن انواع فست فود و رژیم غذایی پر چرب، مقادیر زیاد قند و مکمل های غذایی باعث به خطر افتادن سلامت دندان ها شده است.  مصرف مواد غذایی سرشار از قند و نشاسته باعث تولید اسیدهایی خواهند شد که باعث از بین رفتن و تضعیف مینای دندان خواهد شد. داشتن یک رژیم غذایی مناسب ارتباط مستقیمی با داشتن دندان های سالم در ارتباط می باشد، هر چه میزان مصرف مواد غذایی شما سالم تر باشد، شما از سلامت دندانی سالم تری برخوردار خواهید شد. اگر به دنبال کسب اطلاعات در خصوص رژیم غذایی مناسب برای داشتن دندان های سالم می باشید بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

رژیم غذایی مناسب برای دندان های سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم  یعنی بدن بتواند مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی را به دست آورد. اگر شما رژیم غذایی سالمی نداشته باشید این رژیم ناسالم روی سلامت دندان‌ ها تاثیر خواهد داشت. شما با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و رعایت  بهداشت دهان و دندان می توانید از دندان های خو در برابر پوسیدگی مقاومت کنید. مواد غذایی که حاوی کلسیم، فسفور و فلوراید هستند نقش موثرتری در سلامت دندان ها خواهند داشت. پوسیدگی دندان از زمانی شروع می شود که برخی باکتری ها که همیشه در دهان وجود دارند، بزاق دهان را تجزیه کنند. این مواد تجزیه شده به مینای دندان ها چسبیده و باعث ایجاد پلاک دندانی خواهد شد. پلاک دندانی باعث خواهد شد باکتری ها روی دندان ها باقی بمانند. اگر  شما این پلاک دندانی را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه از بین نبرید این پلاک محکم خواهد شد و به دندان می چسبد و در این حالت فقط با جرم گیری توسط دندانپزشک قابل برداشتن خواهد بود.  پلاک دندان به لثه ها نیز آسیب خواهد رساند و باعث التهاب لثه می شود و این التهاب لثه باعث شکستن بافت دندان و در نتیجه خراب شدن دندان خواهد شد.

چه عاملی باعث از بین رفتن مواد معدنی دندان می شود؟

وجود باکتری های داخل پلاک دندان باعث خواهد شد کربوهیدرات ها به عنوان منبع غذایی تخمیر شوند. در این تخمیر چندین نوع اسید تولید خواهد شد و این تخریب باعث تجزیه و تخریب مینای دندان می شود. با تخریب مینای دندان، نازک شده و باکتری ها به داخل دندان حرکت خواهند کرد و باعث پوسیدگی دندان و تشکیل حفره یا سوراخی در دندان خواهد شد. اگر پوسیدگی دندان درمان نشود باعث ایجاد درد خواهد شد و شاید منجر به از بین رفتن دندان شود. زمانی که دندان شما درد داشته باشد شما از خوردن یا جویدن بعضی از مواد غذایی خودداری خواهید کرد و این امر باعث سوء تغذیه یا مشکل در هضم خواهد شد، چون شما از جویدن و خوردن مقدار کافی غذا و همچنین خوردن برخی از غذاهای سفت و پر فیبر جلوگیری می کنید. برخی بیماری ها مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی این شرایط را تشدید خواهد کرد و باعث ایجاد مشکلات دندانی خواهد شد. شما می توانید با عدم مصرف کربوهیدرات های ساده مانند ساکارز، گلوکز و فروکتوز میزان پوسیدگی دندان خود را کاهش دهید.

چه مواد غذایی خطر پوسیدگی دندان را افزایش یا کاهش می دهند؟

مصرف غذاهای پر قند و نشاسته ای احتمال پوسیدگی دندان را افزایش خواهد داد. اگر می‌خواهید دندان های سالمی داشته باشید باید مصرف این نوع غذاها را محدود کرده و از خوردن غذاهایی که به دندان می چسبند خودداری نمایید. این مواد پلاک بیشتری روی دندان ایجاد خواهند کرد. مصرف غذاهایی حاوی انواع قند در پوسیدگی دندان نقش قابل توجهی خواهند داشت. غذاهایی از جمله شیر و سبزیجات حاوی نوعی قند می باشند و این غذاها بخش ضروری از یک رژیم غذایی سالم می باشند و حاوی مواد مغذی مهمی هستند، که برای بدن ضروری هستند. در زیر برخی از مواد غذایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند را معرفی خواهیم کرد.

۱- نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و …

۲- مواد غذایی که به دندان می چسبند مانند: شکلات و …

۳- تنقلات شیرین مانند کیک و …

۴- قندهای ساده مانند: عسل و شیره.

دندان های سالم
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – دندان های سالم

مواد غذایی مناسب برای  داشتن دندان های سالم

برخی از مواد غذایی که از پوسیدگی دندان جلوگیری می کنند عبارتند از:

۱- مواد غذایی بدون قند.

۲- میوه ها و سبزیجات

۳- غذاهای سرشار از پروتئین مانند: گوشت‌های بدون چربی و…

۴- غلات سبوس دار،

۵- استفاده از مواد غذایی حاوی فلوراید مثل ماهی، میگو، برخی از میوه ها و آب شهری

راهکار های درمانی برای دندان های خراب شده و پوسیده

سوالی که ممکن است ذهن برخی از افراد را درگیر کند این است که هنگامی که ما با مصرف مواد غذایی نادرست و رعایت کردن از رژیم غذایی نادرست دچار پوسیدگی یا از دست رفتن دندان های خود شده ایم، راهکار های درمانی برای جایگزین کردن و از بین بردن پوسیدگی دندان چیست؟

همان‌طور که می‌دانیم با پیشرفت علم دندانپزشکی روش های متداولی برای از بین بردن پوسیدگی دندان ها و جایگزین کردن دندان ها وجود دارد. معمولاً متداول ترین روش های از بین بردن پوسیدگی دندان ها، عصب کشی و روکش دندانی می باشد.

۱- عصب کشی دندان ها پوسیده در اثر رژیم غذایی نامناسب

عصب کشی دندان ها یک روش متداول و بدون درد است، که متخصصان در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی از این روش استفاده می نمایند. فردی که شما به آن مراجعه می کنید باید دارای مهارت و تجربه زیادی در انجام از عصب کشی داشته باشد. در هنگام عصب کشی اگر فرد متخصص تنها یک کانال دندانی شما را عصب کشی نکند احتمال بروز درد و پیشرفته پوسیدگی دندان شما در آینده وجود خواهد داشت. برای عصب کشی دندان ها برای دسترسی بهتر ابتدا تاج دندانی توسط دستگاه های دندانپزشکی برداشته و سوراخ می‌شود و پس از آن جهت پر نمودن تاج از مواد مصرفی آمالگام، کامپوزیت، استیل و طلا استفاده می شود.

2- کاشت دندان‌

کاشت دندان یکی دیگر از روش های درمانی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته به هر دلیلی می باشد. کاشت دندان انواع مختلفی دارد که عبارتند از: ایمپلنت, لمینت, کامپوزیت, پروتز ثابت و نیمه ثابت, بریچ کردن دندان و استفاده نمودن از دندان مصنوعی.

دندان های سالم
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – دندان های سالم

سوالات متداول در خصوص رژیم غذایی مناسب و دندان های سالم

۱- آیا مصرف بیش از حد نوشابه برای دندان های ما ضرر دارد ؟

همان‌طور که همه ما می دانیم نوشابه یک نوشیدنی اسیدی است که دارای قند بسیار زیادی می باشد. نوشابه به دلیل اسیدی بودن با مصرف بیش از حد به مرور زمان باعث خراب شدن دندان ها و تغییر رنگ دندان ها می شود. بهتر است از نوشابه تا حد امکان پرهیز نمایید. مخصوصاً افرادی که دچار بیماری دیابت می باشند.

۲- تاثیر مصرف ماهی و میگو برای دندان های ما چیست؟

شاید تمامی افراد ندانند که مصرف ماهی و میگو باعث فلوراید رسانی به بدن ما می‌شود، فلوراید ماده معدنی می باشد که باعث استحکام بخشیدن و مقاوم سازی دندان های ما می شود.

۳- مصرف آب چه میزان می‌تواند بر سلامت دهان و دندان های ما تاثیرگذار باشد؟

شاید برای شما این سوال به وجود آید که مصرف آب چه میزان سلامت دندان های ما را تامین می کند، اگر شما از آب حاوی فلوراید استفاده نمایید پوسیدگی و آسیب دیدگی دندان های شما تا ۵۰% کاهش پیدا می‌کند. همچنین مصرف آب باعث از بین رفتن اسید دندان ها و از بین رفتن باقی‌مانده غذاها بین دندان های شما می شود. پس بهتر است در روز ۸ لیوان آب مصرف نمایید نه تنها بر سلامت بدن شما تاثیر گذار می باشد بلکه سلامت دهان و دندان های شما را نیز تامین می کند.

سخن آخر

دندان‌ های سالم نیاز به رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی و پیروی کردن از یک رژیم غذایی مناسب خواهد داشت. اگر شما از رژیم غذایی مناسبی پیروی می کنید، کمترین آسیب دندانی را خواهید دید. یک رژیم غذایی مناسب تشکیل شده از میوه جات، سبزیجات، غلات، آب آشامیدنی و گوشت می باشد. اما یک رژیم غذایی نامناسب حاوی نوشابه های اسیدی، مصرف بیش از حد تنقلات و شیرینی جات و مصرف شکر می باشد. اگر شما به دنبال کلینیک یا متخصصی جهت مراجعه برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب می باشید، پیشنهاد ما به شما کلینیک دندانپزشکی تجریش زیر نظر بهترین متخصصان و کادر درمانی مجرب می باشد.

دندان های سالم
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – دندان های سالم

درباره کلینیک دندانپزشکی تجریش

یکی از سخت ترین انتخاب های افراد برای انتخاب یک کلینیک، مناسب و تخصصی داشتن مهارت و سابقه کلینیک می‌باشد. در کلینیک دندانپزشکی تجریش متخصصانی باتجربه و کادری درمانی مجرب آماده ارائه هرگونه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد. این کلینیک دارای دستگاه های به روز دندانپزشکی در سطح جهانی می باشد تا شما در حین درمان و پس از درمان دچار هیچ گونه عارضه نشوید. کلینیک دندانپزشکی تجریش دارایی محیطی آرام بخش و تمیز می باشد تا شما در حین درمان دچار هیچ چگونه استرس و اضطراب نشوید. با مراجعه نمودن به کلینیک دندانپزشکی تجریش لبخند زیبا را به خود هدیه دهید و از اعتماد به نفس بالایی برخوردار شوید.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09195979970

02191017614

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/tajrishdentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود، میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید:

tajrishdentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

لینک آپارات:

https://aparat.com/v/mPsV6

لینک نماشا:

https://www.namasha.com/v/c2bo1Yr5

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

هزینه فلوراید تراپی کودکان
انواع مسواک ارتودنسی
علائم پس زدن ایمپلنت
بهتربن خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان
ارتودنسی خوب در کجا؟
روکش دندانی که عصب کشی شده

برچسب‌ها

ارتودنسی متحرک ارتودنسی نامرئی ارتودنسی چیست اسامی دندان های انسان اصلاح طرح لبخند انواع ارتودنسی کودکان انواع دندان انواع دندان آسیاب انواع لمینت دندان انواع کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان چیست بریج دندان جلو بریج دندان چیست حساسیت دندان به سرما درمان عفونت دندان روکش شده دندان درد در بارداری دندان درد عصبی دندان درد کودکان دندان قروچه کودکان دندان قروچه کودکان در خواب رنگ های کامپوزیت دندان روش برداشتن لمینت دندان روکش دندان چیست طول عمر کامپوزیت دندان عفونت دندان عقل علائم پوسیدگی دندان عقل عمر لمینت دندان عوارض ایمپلنت دندان عوارض لمینت دندان عوارض پر کردن دندان عوارض کامپوزیت دندان قیمت ایمپلنت دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان لمینت دندان متحرک لمینت دندان چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان معایب لمینت دندان پر کردن دندان با لیزر پر کردن دندان با مواد سفید پوسیدگی دندان عقل کامپوزیت دندان چیست

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir