فیلم دندان ها

فیلم دندان ها

فیلم دندان ها

یکی از بزرگترین نعمت هایی که خداوند به انسان داده است دندان می باشد.دندان سخت ترین عضو بدن است؛ که این سختی به دلیل مواد تشکیل دهنده دندان می باشد. دندان نقش مهمی در هضم و گوارش غذا و تکلم انسان و زیبایی صورت ایفا می کند.در این مقاله به برسی دندان و انواع آن بپردازیم پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

رویش دندان در انسان

رشد دندان در انسان از دوران جنینی آغاز می شود و رشد دندان قبل از تولد و زمانی که جنین۶ ماه دارد  شروع می شود و در زیر لثه می باشد و قابل مشاهده نیست در مواردی نادر مشاهده می شود که جنین در بدو تولد دندان دارد .تغذیه مادر در دوران بارداری بر سلامت دندان جنین تاثیر مستقیم می گذارد.

رشد دندان بعد از تولد نیز ادامه دارد و در هفت ماهگی کودک اولین دندان خود را تجربه می کند و تا ۱۲ سالگی همه دندان های فرد رشد می کند به جز چهار دندان عقل که در سنین بالاتر رشد می کنند و شاید در برخی از افراد این دندان ها هیچ موقع از لثه بیرون نمی ایند که این مسئله نهفتگی دندان می باشد که فرد باید با جراحی دندان را از لثه خارج نماید.

فیلم دندان ها
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – فیلم دندان ها

دندان شیری

انسان‌ها دارای دو مجموعه دندان می باشند که اولین مجموعه دندانی که در فرد رشد می کند دندان های شیری می باشد که ۲۰ عدد دندان است که ده عدد در فک بالا و ده عدد در فک پایین قرار دارد که از ۶ ماهگی تا سه سالگی شروع به رشد می نماید و از لثه خارج می شود.

این مجموعه شامل دو دندان پیشین، یک دندان نیش، دو دندان آسیاب کوچک قرار گرفته که در نیمه هر آرواره قرار گرفته است.این دندان‌ ها نیاز به مراقبت فراوانی دارند چون دندان های شیری ضامن سلامت دندان های دائمی در فرد می باشد.دندان  های شیری پس از ۷ یا ۱۲ سال می افتند و دندان های دائمی جایگزین آن‌ها می شود.

دندان دائمی

فرد دارای ۳۲ عدد دندان دائمی می باشد که ۱۶ عدد در فک بالا و ۱۶ در فک پایین قرار دارد و پس از 7تا ۱۲ سالگی که دندان های شیری انسان ها می افتد و دندان‌ های دائمی شروع به رشد می نمایند.

انواع دندان

دندان ها از لایه های مختلفی از جمله مینا، عاج، مغز و ساروجه ساخته شده است. مینا سخت ترین ماده در بدن است که در قسمت بیرونی دندان قرار دارد. لایه دوم عاج نام دارد که از مینا نرم‌تر است.عمیق ترین لایه داخل دندان مغز دندان است که از اعصاب و رگ های خونی تشکیل شده است.

ساروجه یا سمنتوم روی ریشه دندان است و در زیر لثه قرار گرفته است.این اجزای تشکیل دهنده دندان بودند و در زیر به بررسی انواع دندان خواهیم پرداخت.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دندان ها و هزینه های درمانی شما می توانید به کلینیک دندانپزشکی تجریش مراجعه کنید و درمان خود را در این کلینیک آغاز کنید.

1-دندان های پیشین

اولین دندان هایی که در کودکان خردسال از لثه خارج می شود دندان های پیش هستند که هر فرد دارای 8 دندان پیش می باشد.به چهار دندان جلویی در فک بالا و پایین دندان های پیشین گفته می شود.

2-دندان های نیش

هم کودکان و هم بزرگسالان دارای چهار دندان نیش هستند.کودکان معمولاً اولین دندان‌ های نیش دائمی خود را در سنین 9 تا 12 سالگی در می آورند. دندان‌ های نیش تحتانی  تمایل دارند که کمی قبل از دندان های نیش فوقانی در فک بالایی در بیایند.

3-دندان های آسیاب کوچک

دندان های آسیاب کوچک بین دندان نیش و دندان‌ های آسیای بزرگ قرار گرفته است در دهان ۸ عدد دندان آسیای کوچک داریم که 4عدد در فک بالا و ۴ عدد در فک پایین قرار دارد. دندان های آسیا به کوچک دندان های صافی هستند که دو نوک تیز در سطح خود دارند و در پشت دهان قرار می گیرند.

4-دندان های آسیاب بزرگ

سه دندان آخر در طرفین فک‌های بالا و پایین، دندان‌های آسیاب بزرگ نامیده می‌شوند.تعداد این دندان‌ها مجموعا ۱۲ عدد بوده و به ترتیب آسیاب اول، دوم و سوم نامیده می‌شوند.دندان‌های آسیاب اول، دقیقا کنار دومین دندان آسیاب کوچک قرار دارد و به دندان‌های آسیاب شش سالگی هم معروف هستند.

فیلم دندان ها
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – فیلم دندان ها

بخش‌های دندان

هر دندان از دو بخش اصلی تاج و ریشه تشکیل شده است.تاج و ریشه در محل گردن دندان به هم می‌رسند که معمولاً دقیقاً زیر خط لثه می باشد.

1- تاج

بخش قابل مشاهده دندان در دهان را تاج نام دارد.که از مینا، عاج و پالپ (مغز دندان) تشکیل می‌شود که ظاهر دندان به شکل و اندازه آن بستگی دارد.

2- مینا

مینا پوشش سخت سفید رنگی است که روی تاج دندان را می‌پوشاند.

3- عاج

عاج ماده سخت کرم‌رنگی است که بخش اعظم دندان را تشکیل می‌دهد.عاج در قسمت تاج با مینا و در قسمت ریشه با سمنتوم پوشیده می‌شود.

4- پالپ

به عصب‌ها و رگ‌های خونی دندان پالپ یا مغز دندان گفته می‌شود.

5- ریشه‌ها

ریشه‌ها در حفره دندانی واقع در استخوان فک قرار دارند.

6- سمنتوم

به پوشش آهکی نازک روی ریشه‌ها سمنتوم گفته می‌شود.سمنتوم و مینا در محل گردن دندان به هم می‌رسند.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان، تورم لثه و گیرغذایی از عوامل ایجاد دردهای شدید دندان است.بعد از مرحله پوسیدگی، دندان‌ها به سرما و گرما حساس می‌شوند با تحلیل لثه و در معرض قرار گرفتن ریشه در برابر غذا،گرما و سرما می‌تواند موجب بروز علائمی مثل حساسیت و درد و ناراحتی شود.این علائم موجب تشدید التهاب داخل دهان و آسیب به عصب دندان می‌شود که در این حالت دندان نیاز به عصب کشی یا پر کردن دارد.قبل از آن که فرد با درد شدید دندان مواجه شود،دچار علائمی شبیه به حساسیت به شیرینی، سرما و گرما می‌شود وفرد باید پس از مشاهده این علائم به دندانپزشک متخصص مراجعه کند.

پر کردن دندان

برای درمان پوسیدگی دندان دندانپزشک بخش‌های پوسیده دندانتان را برمی دارد و سپس سوراخ ایجاد شده را با مواد پر کننده مخصوصی، پر می کند تا قدرت و علمکرد و استحکام دندان حفظ شود. پر کردن دندان برای ترمیم ترک خوردگی و شکستگی ها نیز انجام می شود.

از پر کردن برای ترمیم دندان هایی که خیلی ساییده شده اند نیز استفاده می شود. مثلا در دندان قروچه شدید، از مواد پر کننده استفاده می شود. کلینیک دندانپزشکی تجریش آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان و به دست آوردن سلامت دهان و دندان های شما می باشد.

درمان ریشه یا عصب کشی دندان

درمان ریشه دندان که اشتباهاً عصب کشی دندان هم از آن یاد می شود، عبارت است از خارج کردن ریشه یک دندان، تمیز نمودن و شکل دادن به فضای کانال تراپی و پر نمودن آن برای جلوگیری از نفوذ باکتری ها به این ناحیه و بازگشت باکتری ها به سیستم اعصاب دندان می باشد.

هدف از انجام درمان ریشه دندان اجازه به باقی ماندن دندان در دهان بدون وجود اعصاب زنده در آن می باشد و با انجام این کار می توان از دندان درد احتمالی در هنگام جویدن غذا جلوگیری کرد و باعث منظم بودن دندان ها و داشتن لبخندی زیبا می شود.با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش از دندان های سالم و لبخندی زیبا برخوردار شوید.

کشیدن دندان

کشیدن دندان یکی از گزینه های درمانی است که در آخرین مرحله از درمان پیشنهاد می‌شود و در شرایطی که دندان قابل ترمیم و یا درمان ریشه (عصب کشی) نباشد و دندان به شدت پوسیده باشد از روش کشیدن دندان استفاده می شود؛کشیدن دندان به عنوان یک درمان موثر صورت می گیرد.

فیلم دندان ها
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – فیلم دندان ها

بهداشت دهان و دندان

همه ما از کودکی با اصول بهداشت دهان و دندان و اهمیت آن آشنا هستیم و از همان ابتدای کودکی همیشه مسواک زدن اجباری بوده ؛ اما هر چه که گذشت و متوجه مشکلات و دردهای ناشی از آسیب و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شدیم، پی بردیم که این اصول را کاش از همان ابتدا رعایت می‌کردیم.

البته هنوز هم دیر نشده، اگر دارای یک یا دو دندان پوسیده و دارای حفره هستید برای درمان آن اقدام کرده و باید بیشتر به مسائل بهداشت دهان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، عدم جویدن برخی مواد قندی و استفاده از شوینده‌های دهان، خود اهمیت دهید و اگر هنوز دندان‌درد را تجربه نکرده‌اید؛ بهتر است از این اتفاق پیشگیری نمایید.

پیشگیری از آسیب دیدن دندان و بهداشت دهان اصولی کاملاً ساده دارد که در صورت رعایت کردن آن‌ها هم از دندان‌های خود مراقبت کرده‌اید و هم دهان خود را از باکتری‌ها و خوراکی‌های جامانده در آن که باعث بدبویی دهان نیز می‌شود، پاک‌سازی می‌کنید و نتیجه آن لبخندی زیبا، دندان‌های سالم و پاکیزگی دهان هست.

پیشنهاد ما به شما عزیزان جهت انجام هرگونه خدمات دندانپزشکی کلینیک دندانپزشکی تجریش می باشد.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09195979970

02191017614

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/tajrishdentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود، میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید:

tajrishdentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

لینک کوتاه:

https://tajrishdentalclinic.ir/f4oo

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

هزینه فلوراید تراپی کودکان
انواع مسواک ارتودنسی
علائم پس زدن ایمپلنت
بهتربن خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان
ارتودنسی خوب در کجا؟
روکش دندانی که عصب کشی شده

برچسب‌ها

ارتودنسی متحرک ارتودنسی نامرئی ارتودنسی چیست اسامی دندان های انسان اصلاح طرح لبخند انواع ارتودنسی کودکان انواع دندان انواع دندان آسیاب انواع لمینت دندان انواع کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان چیست بریج دندان جلو بریج دندان چیست حساسیت دندان به سرما درمان عفونت دندان روکش شده دندان درد در بارداری دندان درد عصبی دندان درد کودکان دندان قروچه کودکان دندان قروچه کودکان در خواب رنگ های کامپوزیت دندان روش برداشتن لمینت دندان روکش دندان چیست طول عمر کامپوزیت دندان عفونت دندان عقل علائم پوسیدگی دندان عقل عمر لمینت دندان عوارض ایمپلنت دندان عوارض لمینت دندان عوارض پر کردن دندان عوارض کامپوزیت دندان قیمت ایمپلنت دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان لمینت دندان متحرک لمینت دندان چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان معایب لمینت دندان پر کردن دندان با لیزر پر کردن دندان با مواد سفید پوسیدگی دندان عقل کامپوزیت دندان چیست

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir