همه سوالات در خصوص سلامت لثه

لثه ها اصلی ترین بخش تشکیل دهنده دهان هستند و سلامت لثه ها ارتباط مستقیمی با سلامت دندان ها دارد. هنگامی که لثه ها سالم و بدون بیماری باشند افراد دارای دندان های سالم تر نیز خواهند بود‌. اگر لثه دچار بیماری شوند امکان این که دندان ها دچار لقی و خراب بشوند وجود دارد. ما در ادامه این مقاله شما را با تمامی سوالات مرتبط با سلامت لثه ها آشنا خواهیم کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایید.

۱- علائم هشدار دهنده انواع بیماری لثه چیست؟

اگر احساس ناراحتی نمی کنید اما علائم زیر را دارید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید:

۱- تغییر در تماس دندان ها با هم

۲- ایجاد فاصله بین دندان و لثه

۳- خونریزی لثه پس از مسواک زدن یا در حین مسواک زدن

۴- لقی دندان

۵- بوی بد دهان یا احساس طعم بد در دهان

۶- پسروی لثه از اطراف دندان

۷- قرمزی، ورم یا حساسیت لثه به لمس یا فشار

۲- چه عواملی منجر به التهاب یا عدم سلامت لثه می شود؟

عدم سلامت لثه به دلیل عدم رعایت صحیح بهداشت دهان اتفاق می افتد. باکتری ها در پلاک جمع شده بر روی دندان زندگی می کنند و باعث التهاب لثه می شوند. التهاب لثه در بیشتر مواقع دردی ایجاد نمی کند و اگر به موقع آن را درمان کنید آسیب ماندگاری وارد نخواهد کرد. در مراحل اولیه می‌توان تنها با مسواک زدن مرتب و نخ دندان کشیدن عدم سلامت لثه را درمان نمود. اگر التهاب یا عفونت لثه را زود درمان نکنید پیشروی می کند و به ساختارهای زیر سرایت می کند استخوان را تخریب می کند و باعث می شود شما دندان خود را از دست بدهید.

۳- به جز بهداشت دهان، چه عوامل دیگری زمینه را برای عدم سلامت لثه فراهم می کنند؟

۱- تغییرات هورمونی در زنان

۲- بیماری هایی مانند سرطان، دیابت و ایدز

۳- داروها به خصوص داروهایی که جریان بزاق را کم می کند.

۴- سیگار کشیدن

۵- افزایش سن

۶- برنامه غذایی نامناسب

۷- کمبود ویتامین ث

۴- درمان عدم سلامت لثه چیست؟

اگر عدم سلامت لثه زود تشخیص داده شود درمان آن بسیار ساده است و با رعایت دقیق بهداشت دهان و مصرف دهان شویه و جرم‌گیری دندان ها، التهاب لثه برطرف خواهد شد اما اگر به موقع مراجعه نشود و بیماری لثه پیشرفت کند ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک، جراحی لثه و گاهی پیوند لثه و کشیدن دندان باشد.

۵- اگر عدم سلامت لثه را درمان نکنیم چه می شود؟

درمان به موقع از به وجود آمدن عوارض دیگر جلوگیری می کند. اگر عدم سلامت لثه درمان نشود و گسترش یابد و دندان، استخوان فک و بافت های اطراف را تحت تاثیر قرار دهد عوارض زیر را ایجاد خواهد کرد :

۱- آبسه یا عفونت لثه

۲- پریودنتیت

۳- دهان خندقی

علاوه بر عوارضی که در دهان ایجاد می شود انواع بیماری لثه با بیماری های دیگری در بدن مانند بیماری های قلبی عروقی از جمله: سکته قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد.

۶- مسواک بر سلامت لثه چه تاثیری دارد؟

برای حفظ سلامت لثه و دندان باید مسواک بزنیم. گاهی به دلیل وسواس و یا برای جبران کم کاری گذشته مسواک را محکم به دندان می کشیم تا پلاک و جرم چسبیده پاک شود. لثه از بافت ظریف و حساسی ساخته شده و مسواک زدن به روش اشتباه به آن صدمه وارد می کند. گاهی اوقات اشکال از شیوه مسواک زدن نیست و مسواک بدی انتخاب کرده اید. هنگام انتخاب باید دقت کنید بهترین نوع مسواک، مسواک نرم است و نباید از مسواکی که موهای سفتی دارد استفاده نمایید چون مینای دندان را می ساید و باعث التهاب و ورم و در نهایت پسروی و عدم سلامت لثه می شود.

هنگامی که مسواک می زنید با حرکات چرخشی ملایم لثه را ماساژ بدهید و تمیز کنید و مسواک را از مرز لثه به سمت لبه دندان ها به صورت جارویی حرکت دهید و  نباید حرکت مسواک رفت و برگشتی باشد چون باعث تحریک و تخریب لثه می شود.

۷- نخ دندان کشیدن چه تاثیری بر سلامت لثه می گذارد؟

هر روز باید نخ دندان بکشید تا پلاک و ذراتی که بین دندان ها یا زیر لثه گیر کرده و با مسواک خارج نمی شوند بیرون بیایند. باید دقت کنید خود نخ دندان باعث التهاب لثه نشود. اگر نخ را سفت و محکم بین دندان ها و روی لثه بکشید لثه ملتهب شده و ورم می کند. نخ را با ملایمت و با دقت از یک طرف به پایین بکشید و پس از رسیده به لثه از طرف دیگر بالا بکشید تا ذرات را همراه خود بالا بیاورد.

۸- آیا آفت زدن لثه به عدم سلامت لثه ربط دارد؟

آفت زخم دردناکی است که در هر جای دهان از جمله روی لثه ممکن است ایجاد شود. مرکز آن سفید رنگ و دور آن قرمز می باشد. علت دقیق آفت زدن دهان هنوز مشخص نشده اما تصور می شود نوعی باکتری یا ویروس در آن نقش دارد. کسانی که بیماری خود ایمنی دارند بیشتر دچار این مشکل لثه ای می شوند. آفت به مرور بهبود می یابد و مسری نخواهد بود‌.

۹- علت التهاب و عدم سلامت لثه بعد از شیمی درمانی چیست؟

شیمی درمانی عوارض جانبی متعدد دارد که یکی از آن‌ها خونریزی، ورم و درد لثه می باشد. بسیاری از افرادی که تحت درمان سرطان هستند دچار وضعیتی به نام استوماتیت می شوند که باعث ایجاد زخم دردناک بر روی لثه و سرتاسر دهان خواهد شد‌.

سلامت لثه
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – سلامت لثه

۱۰- آیا سیگار و سایر دخانیات تاثیری بر سلامت لثه می گذارد؟

مصرف دخانیات بر سلامت لثه تاثیر دارد. کسانی که سیگار می کشند بیشتر دچار عفونت لثه خواهند شد.

۱۱- تاثیر تغییرات هورمونی زنان بر سلامت لثه چگونه است؟

برخی از زنان در دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی دچار مشکلات لثه می شوند. افزایش هورمون ها در دوران بلوغ باعث می شود گردش خون به لثه افزایش یابد و باعث قرمزی، ورم و حساسیت لثه خواهد شد. زنانی که در زمان پریود دچار التهاب لثه می شوند قرمزی، ورم و یا سهولت خونریزی لثه را پیش از هر پریود تجربه می کنند. این مشکلات با شروع خونریزی ماهانه فروکش می کند.

التهاب و عدم سلامت لثه در بارداری در سه ماهه دوم یا سوم بارداری شروع و تا ماه نهم ادامه دارد. در اثر بیماری لثه علائمی مثل درد، ورم و خونریزی لثه را تجربه خواهید کرد. مصرف قرص ضد بارداری تاثیر مشابه با موارد ذکر شده دارد. برخی زنان که وارد دوران  یائسگی می شوند دچار مشکلاتی مانند سفتی و درد و خونریزی لثه می شوند.

۱۲- با ورم لثه پس از کشیدن دندان چه کنیم؟

پس از کشیدن دندان مخصوصا کشیدن دندان عقل لثه ورم می کند. برای کاهش ورم  اقدامات زیر را انجام دهید :

۱- کمپرس سرد

۲- در روزهای اول جنب و جوش زیاد نداشته باشید.

۳- هنگام دراز کشیدن دو بالش در زیر سر خود بگذارید.

۱۳- آیا بعد از کاشت ایمپلنت دندان التهاب یا ورم لثه اتفاق می افتد؟

بله اما شدت و گستردگی ورم به عوامل زیر بستگی دارد و در افراد مختلف متفاوت خواهد بود :

۱- واکنش بدن به جراحی

۲- تعداد ایمپلنت های کاشته شده

۳- محل کاشت ایمپلنت

۴- روش جایگذاری ایمپلنت

ممکن است ورم پس از کاشت ایمپلنت ناحیه دهان، فک ها، گونه، چشم ها و یک طرف صورت را در بر بگیرد. ورم ظرف دو یا سه روز پس از کاشت ایمپلنت به اوج خود می رسد و پس از آن کاهش می یابد.

۱۴- آیا با مسواک زدن می‌توان سلامت لثه را تامین کرد؟

با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تنها می‌توان از به وجود آمدن بیماری برای لثه جلوگیری کرد. در صورتی که بیماری لثه پیشرفت کرده باشد شما باید به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید.

۱۵- کلینیک دندانپزشکی معتبر جهت درمان بیماری لثه و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نگهداری و سلامت لثه کدام است؟

اگر شما عزیزان هم دچار بیماری لثه شده اید یا علائم بیماری لثه را در دهان خود مشاهده می کنید و به دنبال کلینیک معتبر جهت درمان و حفظ سلامت لثه های خود می باشید پیشنهاد ما به شما عزیزان مراجعه به کلینیک تخصصی و فوق تخصصی تجریش می باشد.

سلامت لثه
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – سلامت لثه

آشنایی بیشتر با کلینیک دندانپزشکی تجریش

کلینیک تخصصی تجریش یکی از معتبرترین و با سابقه کار ترین کلینیک های دندانپزشکی در سطح جهانی است که آماده ارائه هرگونه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد. شما با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش در سریع‌ترین زمان درمان دندان های خود را آغاز نموده و لبخندی زیباتر را به خود اختصاص خواهید داد. همچنین کلینیک دندانپزشکی تجریش زیر نظر بهترین متخصصان و کادر درمانی مجرب آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر می باشد. همچنین کلینیک دندانپزشکی تجریش داره محیطی تمیز و آرام بخش می باشد تا در حین درمان دچار هیچ گونه استرس و اضطراب درمانی نشوید.