همه چیز در خصوص دندان خراب

همه چیز در خصوص دندان خراب

همه چیز در خصوص دندان خراب

از بین رفتن مینا و نفوذ باکتری‌ها به داخل دندان علت اصلی دندان خراب و ایجاد پوسیدگی می باشد. منظور از دندان خراب، دندان پوسیده است، که محدود به بخش کوچکی از سطح دندان است و یا پوسیدگی که تا اعماق پالپ و ریشه دندان نفوذ کرده باشد. اگر جلوی خرابی دندان به موقع گرفته شود، پوسیدگی به عمق دندان نخواهد رسید و فقط با پر کردن می توان دندان را درمان کرد. اگر می‌خواهید اطلاعاتی در خصوص دندان خراب به دست آورید بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

عوامل مختلف ایجاد دندان خراب

ضعف بهداشت دهان و عوامل دیگری که باعث اسیدی شدن محیط دهان می شوند در ایجاد دندان خراب نقش اساسی دارند از جمله:

۱- مصرف زیاد غذاهای اسیدی و یا شیرین

۲- تعداد دفعات زیاد  غذا خوردن در طول روز

۳- استفراغ های مکرر

۴- داشتن ریفلاکس معده مزمن

عوامل دیگری نیز زمینه را برای ایجاد دندان خراب فراهم می کنند که این عوامل عبارتند از:

۱- دندان قروچه

دندان قروچه باعث فشار آوردن به دندان ها می شود همین عامل سبب از بین رفتن مینای دندان و ایجاد دندان خراب به مرور زمان می‌شود.

۲- کجی دندان ها

۳- مشکلات ارتودنسی

۴- نازک بودن مینای دندان

۵- جواهرات داخل دهان

۶- داشتن وسایل ارتودنسی در دهان

از کجا بفهمیم دندان خراب شده است؟

شما باید هر شش ماه یک بار به دندانپزشک برای معاینه  مراجعه کنید، تا اگر دندان شما دارای پوسیدگی در مراحل اولیه است و علائمی ندارد، پزشک پوسیدگی را تشخیص دهد و درمان کند. دندان خراب در مراحل پیشرفته تر علائمی دارد:

۱- دندان درد

یکی از اصلی ترین علائم دندان خراب یا پوسیدگی دندان ها وجود دندان درد در هنگام مصرف مواد غذایی می باشد، البته دندان درد می تواند به صورت لحظه ای برای شما اتفاق بیفتد. شما می توانید برای کاهش دندان درد خود از مسکن استفاده نمایید. البته بهتر است در سریع‌ترین زمان به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید.

۲- ورم لثه اطراف دندان ها

ورم لثه ها یا قرمزی لثه ها در هنگام وجود عفونت دندانی برای افراد قابل مشاهده یا رویت می‌باشد.

۳- حساسیت دندان به دمای سرد و گرم

هنگامی که دندان خراب شده است یعنی مواد غذایی یا نوشیدنی ها سریعاً به پالپ یا داخل دندان نفوذ می کند، مصرف نوشیدنی های سرد و گرم باعث درد دندان برای افراد می‌شود.

۴- درد خفیف در هنگام جویدن غذا

دندان درد در هنگام جویدن غذا به دلیل این است که غذا ها به داخل دندان نفوذ می کنند.

۵- وجود سوراخ در دندان ها

۶- ایجاد لکه های سفید، قهوه ای یا سیاه در دندان

دندان خراب
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – دندان خراب

چه کسی در معرض ابتلا به دندان خراب است؟

وجود باکتری‌ها در دهان زمینه را برای تشکیل پوسیدگی دندان‌ ها ایجاد می کنند. عوامل زیر خطر ابتلا به دندان خراب را بیشتر می‌کنند:

۱- سطح بالای باکتری‌

۲- مصرف زیاد شیرینی

۳- آب آشامیدنی حاوی فلوراید کم

۴- بهداشت ضعیف دهان و دندان

۵- کاهش جریان بزاق دهان

۶- سن

۷- مصرف زیاد کربوهیدرات و قند

انواع روش تشخیص دندان خراب

دندانپزشک با کمک روش های تشخیصی زیر میزان آسیب وارده به دندان را تشخیص خواهد داد. ساده ترین راه برای تشخیص میزان پوسیدگی و شدت آن مراجعه به دندانپزشکی است. دندانپزشک قادر است که این مشکلات را مدیریت نماید. دندانپزشک در اولین مرحله به بررسی فیزیکی داخل دهان و دندان شما اقدام خواهد کرد. اگر شما روی دندان های تان لکه های زرد یا قهوه ای دارید دندان شما دچار پوسیدگی شده است.

۱- معاینه لمسی

دندانپزشکان با لمس دندان ها آن ها را برای وجود یا عدم وجود پوسیدگی لمس خواهد کرد. وجود حفره ها و پوسیدگی های سطحی با این روش قابل تشخیص می باشد. برای تشخیص شدت و عمق حفره از پروب هایی نیز استفاده می‌شود. این پروب ها درجه بندی شده هستند و قابلیت اندازه گیری حفره های عمیق را دارند. اگر دندان در مراحل اولیه پوسیدگی باشد دندانپزشک با کمک فلوراید اقدام به شستشوی دندان خواهد کرد.

۲- حساسیت به سرما و گرما

حساسیت دندان و عصب های دندان به سرما و گرما از نشانه های ایجاد پوسیدگی و دندان خراب می باشد. اگر شما در هوای سرد دندان تان دچار درد شود و یا با خوردن نوشیدنی سرد احساس درد، در دندان داشته باشید، یا با خوردن نوشیدنی گرم درد احساس کنید. از علائم ایجاد پوسیدگی و دندان خراب احساس درد در زمان خوردن شیرینی و شکلات، وجود لکه روی دندان و به وجود آمدن حفره می باشد. این علائم از مواردی می باشد که پوسیدگی کاملاً مشخص و نمایان خواهد بود. در بعضی از موارد پوسیدگی‌ها نهفته می باشد و فقط دندانپزشک با معاینه و عکس‌برداری می تواند پوسیدگی و دندان خراب را تشخیص دهد. پس مراجعه مرتب به دندانپزشک به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. اگر شما در مراحل اولیه پوسیدگی بتوانید جلوی آن را بگیرید، می‌توان جلوی خرابی و پوسیدگی‌های حاد را گرفت.

درمان پوسیدگی دندان

روش درمان دندان خراب به شدت پوسیدگی و میزان پیشرفت آن بستگی دارد. اگر پوسیدگی دندان در مراحل اولیه باشد دندانپزشک با استفاده از محلول فلوراید از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری می کند. اگر پوسیدگی دندان باعث از بین رفتن مینای دندان شده باشد و حفره‌ای در دندان ایجاد شده باشد، دندانپزشک  ابتدا قسمت نرم دندان در محل پوسیدگی را جدا خواهد کرد و داخل حفره‌ی را با مواد مخصوص پر می‌کند. اگر  ریشه‌ی دندان آسیب دیده باشد به درمان عصب کشی نیاز است در این روش عصب داخل دندان خارج می‌شود. و به جای آن را با مواد مخصوص پر می کنند و روی دندان روکش قرار داده خواهد شد. اگر میزان آسیب دندان زیاد باشد دندان کشیده می شود. کلینیک دندانپزشکی تجریش یکی از معتبرترین کلینیک های تخصصی دندانپزشکی آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد، شما با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش در سریع‌ترین زمان می‌توانید درمان پوسیدگی دندان های خود را آغاز نمایید.

۱- درمان با فلوراید

موثرترین روش برای پیشگیری از گسترش پوسیدگی دندان می باشد. فلوراید یک ماده‌ی معدنی می باشد که در مواد غذایی مانند: ماهی و چایی وجود دارد. این ماده به صورت مصنوعی نیز تولید می شود.

در تولید خمیردندان از فلوراید مصنوعی استفاده می‌شود. اگر فلوراید مورد نیاز به دندان‌ ها برسد نیاز افراد از همین طریق تامین خواهد شد. فلوراید با تقویت مینای دندان باعث محافظت از دندان‌ ها می‌شود و دندان را در برابر اسید تولید شده توسط پلاک‌ها مقاوم‌ می کند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که فلوراید بیش از حد باعث ایجاد حفره در دندان ها می شود، پس میزان فلورایدی که برای مقاومت دندان های خود استفاده می نمایید، بهتر است از حد استاندارد بیشتر نشود.

۲- پر کردن دندان و روکش

اگر پوسیدگی دندان شدید‌تر باشد نیاز به ترمیم دندان با استفاده از روش پر کردن دندان می‌باشد. با این روش می‌توان جای مینای دندان را پر کرد. برای ترمیم دندان‌ هایی که شدیدا آسیب دیده‌اند باید از روکش استفاده کرد. در این روش قسمت آسیب دیده‌ی دندان تراشیده خواهد شد و روی قسمت باقی‌مانده روکش قرار داده می‌شود.

۳- عصب کشی دندان

اگر پوسیدگی تا ریشه یا پالپ دندان پیشروی کرده باشد، نیاز است که پالپ یا ریشه‌ی دندان خارج شود و به جای آن مواد پرکننده‌ی دندان قرار گیرد. این روش عصب‌کشی نامیده می شود. عصب کشی دندان ها باید توسط فردی متخصص برای شما انجام شود به این خاطر که اگر از عصب کشی دندان ها به صورت ناقص انجام شود شما مجددا دچار دندان‌درد خواهید شد.

۴- کشیدن دندان

اگر پوسیدگی دندان شدید باشد و آسیب زیادی به دندان وارد شده باشد برای جلوگیری از گسترش عفونت دندان آسیب دیده کشیده می شود. کشیدن دندان ها آخرین راهکار برای از بین بردن دندان خراب شده یا پوسیده می باشد.

دندان خراب
کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – دندان خراب

سخن آخر درباره دندان خراب

عوامل مختلفی سبب ایجاد دندان خراب و پوسیدگی دندان ها به مرور زمان می شود. این عوامل عبارتند از: عدم بهداشت دهان و دندان، عدم رسیدگی به دندان ها و عدم انجام چکاب های دوره ای. راهکارهای درمانی برای جلوگیری از خرابی و پوسیدگی بیشتر دندان ها عبارتند از: پر کردن دندان، عصب کشی دندان و اگر پوسیدگی بیش از حد امکان باشد کشیدن دندان. اگر شما به دنبال کلینیکی معتبر جهت انجام خدمات دندانپزشکی می باشید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش زیر نظر بهترین متخصصان و کادر درمانی مجرب می باشد.

درباره کلینیک دندانپزشکی تجریش

یکی از انتخاب های سخت برای افراد انتخابی کلینیکی معتبر زیر نظر متخصصان با تجربه می باشد. اگر شما نیز به دنبال کلینیک معتبر جهت درمان دندان های خود و خدمات دندانپزشکی می باشید، پیشنهاد ما به شما عزیزان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش زیر نظر بهترین متخصصان و کادر درمانی مجرب می‌باشد. کلینیک دندانپزشکی تجریش دارای محیطی تمیز و آرام بخش است تا شما عزیزان در حین درمان دچار هیچ گونه استرس و اضطراب و پس از درمان دچار هیچ گونه عوارض درمانی نشوید. با مراجعه هر چه سریع‌تر به کلینیک دندانپزشکی تجریش از لبخندی زیبا تر برخوردار شوید و در هنگام صحبت کردن از اعتماد به نفس بالایی بهره مند شوید.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09195979970

02191017614

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/tajrishdentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود، میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید:

tajrishdentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

لینک آپارات:

https://aparat.com/v/KnDjf

لینک نماشا:

https://www.namasha.com/v/EHiOyBH8

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

هزینه فلوراید تراپی کودکان
انواع مسواک ارتودنسی
علائم پس زدن ایمپلنت
بهتربن خمیر دندان برای رفع بوی بد دهان
ارتودنسی خوب در کجا؟
روکش دندانی که عصب کشی شده

برچسب‌ها

ارتودنسی متحرک ارتودنسی نامرئی ارتودنسی چیست اسامی دندان های انسان اصلاح طرح لبخند انواع ارتودنسی کودکان انواع دندان انواع دندان آسیاب انواع لمینت دندان انواع کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان چیست بریج دندان جلو بریج دندان چیست حساسیت دندان به سرما درمان عفونت دندان روکش شده دندان درد در بارداری دندان درد عصبی دندان درد کودکان دندان قروچه کودکان دندان قروچه کودکان در خواب رنگ های کامپوزیت دندان روش برداشتن لمینت دندان روکش دندان چیست طول عمر کامپوزیت دندان عفونت دندان عقل علائم پوسیدگی دندان عقل عمر لمینت دندان عوارض ایمپلنت دندان عوارض لمینت دندان عوارض پر کردن دندان عوارض کامپوزیت دندان قیمت ایمپلنت دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان لمینت دندان متحرک لمینت دندان چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان معایب لمینت دندان پر کردن دندان با لیزر پر کردن دندان با مواد سفید پوسیدگی دندان عقل کامپوزیت دندان چیست

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir