برای عفونت دندان چه بخوریم

علت به وجود آمدن عفونت دندان و لثه وجود باکتری در دهان و دندان می باشد. راه های درمان عفونت دندان ها به دو صورت خانگی و کلینیکی می باشد. همچنین شما می‌توانید روش خانگی و کلینیکی را با هم ترکیب کنید و درمان سریع تری را برای خود رقم بزنید. اما پیشنهاد ما به شما عزیزان این می باشد که، در صورت مشاهده کردن علائم عفونت دندان ها سریعاً متخصص دندانپزشک با مهارت مراجعه نمایید. ما قصد داریم در ادامه این مقاله برای شما در خصوص این که چه نوع دارویی برای عفونت دندان ها می تواند موثر باشد را بیان کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

درمان خانگی عفونت دندان

همان‌طور که گفتیم شما می‌توانید از روش خانگی برای پیشگیری و از بین بردن عفونت دندان های خود استفاده نمایید این روش های خانگی عبارتند از:

۱- آبکشی دهان با آب نمک

نمک یکی از ماده های ضدعفونی و ضد باکتریایی می باشد. همچنین می تواند برای مدت موقتی درد دندان های شما را ساکت کند.

نحوه مصرف این روش

• با ترکیب کردن یک قاشق غذاخوری و آب ولرم شما می توانید دهان خود را با این محلول شست و شو دهید.
  • به این نکته توجه کنید که آب نمک حداقل باید سه دقیقه در دهان شما غرغره شود.
  • شما این را روش می توانید در روز ۳ الی ۴ بار استفاده نمایید.

۲- جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از راهکارهای درمانی بدون هزینه برای شما می باشد. جوش شیرین به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و از بین بردن پلاک و جرم های دندانی از بروز عفونت دندان ها جلوگیری می کند. همچنین اگر دندان دچار عفونت شده باشد در سریعترین زمان عفونت را از بین خواهد برد.

نحوه استفاده از این روش درمانی

• یک قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق چای خوری نمک را در آب حل کنید.
  • محلول به دست آمده را به مدت ۵ دقیقه در جهان خود غرغره کنید پس از غرغره کردن محلول را به هیچ عنوان قورت ندهید و از دهان خود خارج کنید.
  • تکرار این درمان در روز به مدت دو الی سه بار هیچ‌گونه عوارضی برای شما به همراه نخواهد داشت.

۳- اسانس اورگانو

روغن اورگانو یک ضد باکتری و آنتی اکسیدان می باشد که برای تهیه آن می توانید به عطاری و فروشگاه های معتبر مواد غذایی مراجعه نمایید. اسانس اورگانو ورم و درد دندان و آبسه دندان را درمان می کند.

نحوه استفاده از اسانس اورگانو

• ابتدا به دلیل رقیق کردن روغن بهتر است با یک روغن پایه مخلوط شود.
  • پس از مخلوط کردن اسانس آن را به یک پنبه بزنید و بر روی محل عفونت دندان قرار دهید.
  • پس از گذشت سه دقیقه پنبه آغشته شده به اسانس را روی دندان بردارید. بهتر است تا ده دقیقه صبر کنید و پس آن دهان خود را شستشو دهید.
  • از این اسانس می توانید در روز سه بار استفاده کنید.

۴- چای شنبلیله

این چای یکی از قدیمی ترین روش های درمانی برای از بین بردن عفونت دندان ها و لثه می باشد. و دسترسی به آن بسیار ساده می باشد، با مراجعه به فروشگاه های معتبر مواد غذایی می‌توانید این چایی را تهیه نمایید.

نحوه استفاده از این روش درمانی

• ابتدا چایی را دم کنید.
  • پس از دم کردن چایی اجازه دهید که چایی ولرم شود.
  • سپس دهان خود را با چایی شستشو دهید. یا با یک تکه پنبه مقداری از این محلول را بر روی دندان مورد نظر قرار دهید.
  • این روش درمانی را می توانید سه بار در روز تکرار کنید.

۵- غرغره کردن روغن

یکی دیگر از روش های که در قدیم برای رعایت بهداشت دهان و دندان ها استفاده می شده غرغره کردن روغن می باشد. اعتقاد افراد در قدیم بر این بوده است که با غرغره کردن روغن، باکتری ها دهان از بین می روند. اما امروزه کمتر از این روش درمانی استفاده می شود. روغن های مناسب برای از بین بردن باکتری ها و غرغره کردن عبارت هستند از: روغن کنجد، روغن زیتون، روغن میخک و روغن نارگیل

نحوه درمان با غرغره کردن روغن

• یک قاشق غذاخوری خوری روغن مورد نظر را در هان خود قرار دهید.
  • به مدت ۲۰دقیقه روغن را در بین دندان های خود غرغره کنید، و پس از گذشت ۲۰دقیقه روغن را از دهان خود خارج کنید. بهتر است غرغره کردن روغن را با شکم خالی انجام دهید.

۶- اسانس میخک و اسانس آویشن

این اسانس ها باعث از بین بردن عفونت دندان ها می شوند.

نحوه مصرف این روش

• یک قاشق غذاخوری خوری (اسانس آویشن یا میخک) را با آب مخلوط کنید و به عنوان یک دهان شویه طبیعی استفاده نمایید.
  • از این دهان شویه می توانید در روز سه بار استفاده کنید.

در مطالب بالا در خصوص درمان عفونت‌ دندان از طریق روش های خانگی را بیان کردیم.

مصرف قرص های چرک خشک کن برای از بین بردن عفونت دندان ها

معمولاً برای از بین بردن عفونت دندان، آنتی بیوتیک تجویز می شود. در ادامه این مقاله به برخی از این دارو های چرک خشک کن خواهیم پرداخت.

۱- مترونیدازول

قرص مترونیدازول یکی از تاثیرگذار ترین چرک خشک کن های قوی می باشد که در سریع‌ترین زمان عفونت دندان ها را از بین می برد.

۲- پنی سیلین

پنی سیلین در دسته آنتی بیوتیک ها قرار دارد. عفونت‌ دندان و لثه با مصرف پنی سیلین سریعاً درمان می‌شود. بهتر است تجویز پنی سیلین توسط متخصص دندانپزشک باشد، چرا که برخی از افراد به پنی سیلین حساسیت دارند. دوره درمان با پنی سیلین باید تکمیل شود. این دوره بین ۷ الی ۱۰ روز می‌باشد.

۳- کلیندامایسین

مصرف این قرص برای افراد که به پنی سیلین حساسیت دارند توصیه می شود. معمولاً مصرف این قرص هر ۶ الی ۸ ساعت یکبار توصیه می‌شود.

۴- اریترومایسین

مصرف این دارو مناسب افرادی است که به پنی سیلین حساسیت دارند. دارو اریترومایسین جزء خانواده آنتی بیوتیک ها قرار دارد. و عوارضی مانند: اسهال، تب و حالت تهوع را به همراه دارد.

تمامی دارو و قرص های چرک خشک کن که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم بهتر است توسط متخصص دندانپزشک به شما توصیه شود. در صورتی که هر کدام از این دارو ها را مصرف کردید و دچار عوارضی مانند: اسهال، استفراغ، تب، کهیر، زردی پوست، حالت تهوع، کاهش اشتها و کاهش وزن شدید سریعاً مصرف دارو را قطع کنید و به متخصص دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

سوالات متداول در خصوص این که برای عفونت‌ دندان ها‌ چی بخوریم.

۱- آیا می توان از قرص یا کپسول آموکسی سیلین برای از بین عفونت دندان و لثه استفاده نمود؟

بله کپسول یا قرص آموکسی سیلین یکی دیگر از چرک خشک کن های قوی می باشد و بهتر است طول درمان آن کامل شود، چون که اگر زود تر موعد دارو را قطع کنید امکان بازگشت عفونت دندان وجود دارد. دوره درمان کپسول و قرص آموکسی سیلین ۷ الی ۱۰ روز می‌باشد.

۲- ترکیب روش خانگی و کلینیکی برای از بین بردن سریع تر عفونت دندان ها موثر می‌باشد؟

اگر روش های خانگی و کلینیکی را با هم ترکیب کنید و بهداشت دهان و دندان های خود را رعایت کنید سریع تر عفونت دندان های شما از بین می رود.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندانپزشکی تجریش تهران – عفونت دندان

ما در کلینیک دندانپزشکی تجریش با کادری مجرب دندانپزشک و دستگاه های به روز دندانپزشکی آماده ارائه هرگونه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان می باشیم. کلینیک دندانپزشکی تجریش با سابقه بسیار زیادی برای از بین بردن عفونت دندان ها شما آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به شما می باشد. هرچه سریع تر درمان دندان های خود را آغاز کنید هزینه و دوره درمان کمتری را پیش رو خواهید داشت. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تجریش لبخندی زیبا را به خود هدیه دهید.

لینک کوتاه:

لینک آپارت: